Contract strookt niet met wat er gezegd is

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

Contract strookt niet met wat er gezegd is

#1 , 27 dec 2016 17:34

Hallo,

ik was reeds 8 jaar klant bij telecomoperator X en toen ik gaan samenwonen ben, heb ik mijn vrouw mee op mijn abonnement gezet. Vorige maand, 30/11/2016 om juist te zijn, gingen mijn vrouw en ik naar een winkel met de bedoeling om nieuwe inktcardridges te gaan halen voor onze printers. Ondertussen waren we een beetje aan het rondkijken en we kwamen aan op de afdeling van de gsm's. Kort daarop werden we reeds aangesproken door een verkoper van een ander telecombedrijf, laat ons dit telecombedrijf Y noemen, om te vragen of hij ons van dienst kon zijn. We vertelden dat we enkel maar even aan het kijken waren maar de desbetreffende verkoper was vrij vlot in zijn praten en kon ons toch overhalen om hem zijn uitleg te laten doen over een bepaalde gsm.

Uiteindelijk leek ons dit wel interessant te zijn en hij nam ons mee naar zijn collega, eveneens van telecombedrijf Y, die ons vroeg naar het huidige abonnement bij telecombedrijf X. Hij zei ons dat we 82€ per maand zouden gaan betalen bij telecombedrijf Y voor hetzelfde als wat we bij X hadden, enkel zou de vaste lijn wegvallen omdat we met onze gsm hetzelfde zouden kunnen als wat we met de vaste lijn konden, namelijk na 16u en in het weekend en op feestdagen gratis bellen.

Dit leek ons een zeer interessante deal aangezien we 18€ per maand zouden uitsparen + zowel mijn vrouw als ik kregen een smartphone aan sterk verminderde prijs. Het contract werd dus opgemaakt, een contract van 24 maanden. Tot nu toe was er nog geen vuiltje aan de lucht.

Deze namiddag ging ik een kijkje nemen op de klantenpagina van bedrijf Y, en ik ging kijken naar de producten die we genomen hadden. Daar merkte ik echter op dat dit niet was wat er ons gezegd was. Van bellen met onze gsm zoals we konden met onze vaste lijn was geen sprake, we hebben enkel 1u30 minuten gratis beltijd, en alles daarbuiten wordt aangerekend. Ook het maandelijks abonnementsgeld strookt niet met wat er ons gezegd is. In plaats van de beloofde 82€ zullen we 94€ moeten betalen, en dit is dan nog met een korting van 10€ de eerste 6 maand, dus binnen 7 maand betalen we 104€ in plaats van 82€.

Na dit gemerkt te hebben, nam ik er meteen het contract bij, en daar staat inderdaad hetzelfde op zoals op de website vermeld staat. Aangezien het contract 10 pagina's bevat hebben we dit niet nagelezen in de winkel zelf en eigenlijk vertrouwd op de eerlijkheid van de verkoper, wat dus een slecht idee blijkt te zijn.
Concreet komt het er dus op neer dat we meer gaan betalen bij Y dan bij X, voor minder items. Bij X betaalden we een 100€ voor internet, tv, vaste lijn en 2 gsm's. Nu gaan we 94€ betalen voor internet, tv en 2 gsm's, de vaste lijn valt weg. En over 7 maanden zal dit zelfs 104€ bedragen. Ik nam ook meteen telefonisch contact op maar aangezien het contract niet op mijn naam staat kon de medewerker me niet te woord staan.

Nu heb ik verder ook gemerkt dat het contract is opgemaakt in tweevoud, echter is ons exemplaar niet ondertekend door hen. Is dit dan wel bindend?

Waar kan ik hier mee terecht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2016 18:01

Moeilijk te bewijzen als ze mondeling iets anders hebben beloofd.
Als zij beschikken over een getekend exemplaar van jullie, dan kunnen zij alvast bewijzen.

Je kan met de firma nogmaals contact opnemen. Evt. ombudsman telecommunicatie inschakelen - mogelijk zijn er andere zulke gevallen.

Evt. getuigen? Tegen handelaar ben je niet gebonden aan schriftelijk bewijs (maar tegen schriftelijk bewijs opboksen is niet evident).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 dec 2016 18:04

Is de ombudsman niet ineens een beetje "grof"? Ik ben maar bang dat, wanneer er zever van komt en ze ons afsluiten, we zonder internet en gsm's zitten.

Reclame

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2016 18:50

Hallo,

ik was reeds 8 jaar klant bij telecomoperator X en toen ik gaan samenwonen ben, heb ik mijn vrouw mee op mijn abonnement gezet. Vorige maand, 30/11/2016 om juist te zijn, gingen mijn vrouw en ik naar een winkel met de bedoeling om nieuwe inktcardridges te gaan halen voor onze printers. Ondertussen waren we een beetje aan het rondkijken en we kwamen aan op de afdeling van de gsm's. Kort daarop werden we reeds aangesproken door een verkoper van een ander telecombedrijf, laat ons dit telecombedrijf Y noemen, om te vragen of hij ons van dienst kon zijn. We vertelden dat we enkel maar even aan het kijken waren maar de desbetreffende verkoper was vrij vlot in zijn praten en kon ons toch overhalen om hem zijn uitleg te laten doen over een bepaalde gsm.

Uiteindelijk leek ons dit wel interessant te zijn en hij nam ons mee naar zijn collega, eveneens van telecombedrijf Y, die ons vroeg naar het huidige abonnement bij telecombedrijf X. Hij zei ons dat we 82€ per maand zouden gaan betalen bij telecombedrijf Y voor hetzelfde als wat we bij X hadden, enkel zou de vaste lijn wegvallen omdat we met onze gsm hetzelfde zouden kunnen als wat we met de vaste lijn konden, namelijk na 16u en in het weekend en op feestdagen gratis bellen.

Dit leek ons een zeer interessante deal aangezien we 18€ per maand zouden uitsparen + zowel mijn vrouw als ik kregen een smartphone aan sterk verminderde prijs. Het contract werd dus opgemaakt, een contract van 24 maanden. Tot nu toe was er nog geen vuiltje aan de lucht.

Deze namiddag ging ik een kijkje nemen op de klantenpagina van bedrijf Y, en ik ging kijken naar de producten die we genomen hadden. Daar merkte ik echter op dat dit niet was wat er ons gezegd was. Van bellen met onze gsm zoals we konden met onze vaste lijn was geen sprake, we hebben enkel 1u30 minuten gratis beltijd, en alles daarbuiten wordt aangerekend. Ook het maandelijks abonnementsgeld strookt niet met wat er ons gezegd is. In plaats van de beloofde 82€ zullen we 94€ moeten betalen, en dit is dan nog met een korting van 10€ de eerste 6 maand, dus binnen 7 maand betalen we 104€ in plaats van 82€.

Na dit gemerkt te hebben, nam ik er meteen het contract bij, en daar staat inderdaad hetzelfde op zoals op de website vermeld staat. Aangezien het contract 10 pagina's bevat hebben we dit niet nagelezen in de winkel zelf en eigenlijk vertrouwd op de eerlijkheid van de verkoper, wat dus een slecht idee blijkt te zijn.
Concreet komt het er dus op neer dat we meer gaan betalen bij Y dan bij X, voor minder items. Bij X betaalden we een 100€ voor internet, tv, vaste lijn en 2 gsm's. Nu gaan we 94€ betalen voor internet, tv en 2 gsm's, de vaste lijn valt weg. En over 7 maanden zal dit zelfs 104€ bedragen. Ik nam ook meteen telefonisch contact op maar aangezien het contract niet op mijn naam staat kon de medewerker me niet te woord staan.

Nu heb ik verder ook gemerkt dat het contract is opgemaakt in tweevoud, echter is ons exemplaar niet ondertekend door hen. Is dit dan wel bindend?

Waar kan ik hier mee terecht?
Beste,

Na zes maand kunt u het contract wederom opzeggen zonder schadevergoeding (art. 143, par. 3 Wet Telecom).

Mvg,

Van Camp

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 dec 2016 19:14

Is de ombudsman niet ineens een beetje "grof"? Ik ben maar bang dat, wanneer er zever van komt en ze ons afsluiten, we zonder internet en gsm's zitten.
Ombudsman is een tussenpersoon die in de eerste plaats probeert te bemiddelen als provider en klant niet tot een oplossing komen.
De provider is evenzeer als jij gebonden aan de overeenkomst en kan je niet afsluiten op basis van het indienen van een dossier bij de ombudsman.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 dec 2016 19:21

Is de ombudsman niet ineens een beetje "grof"? Ik ben maar bang dat, wanneer er zever van komt en ze ons afsluiten, we zonder internet en gsm's zitten.
Beste,

Het telecombedrijf kan de toegang tot het internet enkel blokkeren als u bijvoorbeeld uw betalingsverplichting niet nakomt.

Mvg,

Van Camp

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 dec 2016 19:37

Hallo,

ik was reeds 8 jaar klant bij telecomoperator X en toen ik gaan samenwonen ben, heb ik mijn vrouw mee op mijn abonnement gezet. Vorige maand, 30/11/2016 om juist te zijn, gingen mijn vrouw en ik naar een winkel met de bedoeling om nieuwe inktcardridges te gaan halen voor onze printers. Ondertussen waren we een beetje aan het rondkijken en we kwamen aan op de afdeling van de gsm's. Kort daarop werden we reeds aangesproken door een verkoper van een ander telecombedrijf, laat ons dit telecombedrijf Y noemen, om te vragen of hij ons van dienst kon zijn. We vertelden dat we enkel maar even aan het kijken waren maar de desbetreffende verkoper was vrij vlot in zijn praten en kon ons toch overhalen om hem zijn uitleg te laten doen over een bepaalde gsm.

Uiteindelijk leek ons dit wel interessant te zijn en hij nam ons mee naar zijn collega, eveneens van telecombedrijf Y, die ons vroeg naar het huidige abonnement bij telecombedrijf X. Hij zei ons dat we 82€ per maand zouden gaan betalen bij telecombedrijf Y voor hetzelfde als wat we bij X hadden, enkel zou de vaste lijn wegvallen omdat we met onze gsm hetzelfde zouden kunnen als wat we met de vaste lijn konden, namelijk na 16u en in het weekend en op feestdagen gratis bellen.

Dit leek ons een zeer interessante deal aangezien we 18€ per maand zouden uitsparen + zowel mijn vrouw als ik kregen een smartphone aan sterk verminderde prijs. Het contract werd dus opgemaakt, een contract van 24 maanden. Tot nu toe was er nog geen vuiltje aan de lucht.

Deze namiddag ging ik een kijkje nemen op de klantenpagina van bedrijf Y, en ik ging kijken naar de producten die we genomen hadden. Daar merkte ik echter op dat dit niet was wat er ons gezegd was. Van bellen met onze gsm zoals we konden met onze vaste lijn was geen sprake, we hebben enkel 1u30 minuten gratis beltijd, en alles daarbuiten wordt aangerekend. Ook het maandelijks abonnementsgeld strookt niet met wat er ons gezegd is. In plaats van de beloofde 82€ zullen we 94€ moeten betalen, en dit is dan nog met een korting van 10€ de eerste 6 maand, dus binnen 7 maand betalen we 104€ in plaats van 82€.

Na dit gemerkt te hebben, nam ik er meteen het contract bij, en daar staat inderdaad hetzelfde op zoals op de website vermeld staat. Aangezien het contract 10 pagina's bevat hebben we dit niet nagelezen in de winkel zelf en eigenlijk vertrouwd op de eerlijkheid van de verkoper, wat dus een slecht idee blijkt te zijn.
Concreet komt het er dus op neer dat we meer gaan betalen bij Y dan bij X, voor minder items. Bij X betaalden we een 100€ voor internet, tv, vaste lijn en 2 gsm's. Nu gaan we 94€ betalen voor internet, tv en 2 gsm's, de vaste lijn valt weg. En over 7 maanden zal dit zelfs 104€ bedragen. Ik nam ook meteen telefonisch contact op maar aangezien het contract niet op mijn naam staat kon de medewerker me niet te woord staan.

Nu heb ik verder ook gemerkt dat het contract is opgemaakt in tweevoud, echter is ons exemplaar niet ondertekend door hen. Is dit dan wel bindend?

Waar kan ik hier mee terecht?
Beste,

Na zes maand kunt u het contract wederom opzeggen zonder schadevergoeding (art. 143, par. 3 Wet Telecom).

Mvg,

Van Camp
Maar dan moeten we de korting die we gekregen heb voor de 2 gsm's toch terugbetalen, niet? In het contract staat een tabel met hoeveel we moeten terugbetalen per maand dat we vervroegd opzeggen. Het is een contract van 24 maand.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 27 dec 2016 20:04

Maar dan moeten we de korting die we gekregen heb voor de 2 gsm's toch terugbetalen, niet? In het contract staat een tabel met hoeveel we moeten terugbetalen per maand dat we vervroegd opzeggen. Het is een contract van 24 maand.
Dat is de rede waarom u maandelijks meer betaald, GSM is niet gratis die zit in u abo verrekend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 dec 2016 20:15

Maar dan moeten we de korting die we gekregen heb voor de 2 gsm's toch terugbetalen, niet? In het contract staat een tabel met hoeveel we moeten terugbetalen per maand dat we vervroegd opzeggen. Het is een contract van 24 maand.
Dat is de rede waarom u maandelijks meer betaald, GSM is niet gratis die zit in u abo verrekend.
Dat weet ik. We hebben hem ook niet gratis gekregen. In plaats van 149€ hebben we nu slechts 29€ betaald. Dus die 120€ die ze op het factuur aftrekken, worden er eigenlijk helemaal niet afgetrokken???Netjes :x

Dan is er nog steeds het feit dat we niet gratis kunnen bellen na 16u, zoals we met onze vaste lijn konden, en wat ons verteld was + dat ons exemplaar van het contract door hen niet ondertekend is.
Maar misschien moet ik dan toch maar eens te rade gaan bij de ombudsdienst zoals eerder reeds aangehaald is.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 dec 2016 20:37

Maar misschien moet ik dan toch maar eens te rade gaan bij de ombudsdienst zoals eerder reeds aangehaald is.
Ombudsdienst gaat pas tussenkomen als je zelf een poging tot oplossing met de operator hebt ondernomen.
(Test: heb je al een ticket/dossiernummer bij de operator en heeft de operator al zelf een standpunt ingenomen?)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 dec 2016 20:56

Hallo,

ik was reeds 8 jaar klant bij telecomoperator X en toen ik gaan samenwonen ben, heb ik mijn vrouw mee op mijn abonnement gezet. Vorige maand, 30/11/2016 om juist te zijn, gingen mijn vrouw en ik naar een winkel met de bedoeling om nieuwe inktcardridges te gaan halen voor onze printers. Ondertussen waren we een beetje aan het rondkijken en we kwamen aan op de afdeling van de gsm's. Kort daarop werden we reeds aangesproken door een verkoper van een ander telecombedrijf, laat ons dit telecombedrijf Y noemen, om te vragen of hij ons van dienst kon zijn. We vertelden dat we enkel maar even aan het kijken waren maar de desbetreffende verkoper was vrij vlot in zijn praten en kon ons toch overhalen om hem zijn uitleg te laten doen over een bepaalde gsm.

Uiteindelijk leek ons dit wel interessant te zijn en hij nam ons mee naar zijn collega, eveneens van telecombedrijf Y, die ons vroeg naar het huidige abonnement bij telecombedrijf X. Hij zei ons dat we 82€ per maand zouden gaan betalen bij telecombedrijf Y voor hetzelfde als wat we bij X hadden, enkel zou de vaste lijn wegvallen omdat we met onze gsm hetzelfde zouden kunnen als wat we met de vaste lijn konden, namelijk na 16u en in het weekend en op feestdagen gratis bellen.

Dit leek ons een zeer interessante deal aangezien we 18€ per maand zouden uitsparen + zowel mijn vrouw als ik kregen een smartphone aan sterk verminderde prijs. Het contract werd dus opgemaakt, een contract van 24 maanden. Tot nu toe was er nog geen vuiltje aan de lucht.

Deze namiddag ging ik een kijkje nemen op de klantenpagina van bedrijf Y, en ik ging kijken naar de producten die we genomen hadden. Daar merkte ik echter op dat dit niet was wat er ons gezegd was. Van bellen met onze gsm zoals we konden met onze vaste lijn was geen sprake, we hebben enkel 1u30 minuten gratis beltijd, en alles daarbuiten wordt aangerekend. Ook het maandelijks abonnementsgeld strookt niet met wat er ons gezegd is. In plaats van de beloofde 82€ zullen we 94€ moeten betalen, en dit is dan nog met een korting van 10€ de eerste 6 maand, dus binnen 7 maand betalen we 104€ in plaats van 82€.

Na dit gemerkt te hebben, nam ik er meteen het contract bij, en daar staat inderdaad hetzelfde op zoals op de website vermeld staat. Aangezien het contract 10 pagina's bevat hebben we dit niet nagelezen in de winkel zelf en eigenlijk vertrouwd op de eerlijkheid van de verkoper, wat dus een slecht idee blijkt te zijn.
Concreet komt het er dus op neer dat we meer gaan betalen bij Y dan bij X, voor minder items. Bij X betaalden we een 100€ voor internet, tv, vaste lijn en 2 gsm's. Nu gaan we 94€ betalen voor internet, tv en 2 gsm's, de vaste lijn valt weg. En over 7 maanden zal dit zelfs 104€ bedragen. Ik nam ook meteen telefonisch contact op maar aangezien het contract niet op mijn naam staat kon de medewerker me niet te woord staan.

Nu heb ik verder ook gemerkt dat het contract is opgemaakt in tweevoud, echter is ons exemplaar niet ondertekend door hen. Is dit dan wel bindend?

Waar kan ik hier mee terecht?
Beste,

Na zes maand kunt u het contract wederom opzeggen zonder schadevergoeding (art. 143, par. 3 Wet Telecom).

Mvg,

Van Camp
Maar dan moeten we de korting die we gekregen heb voor de 2 gsm's toch terugbetalen, niet? In het contract staat een tabel met hoeveel we moeten terugbetalen per maand dat we vervroegd opzeggen. Het is een contract van 24 maand.
Beste,

Mijns inziens kunnen ze dit enkel vorderen indien u het contract beëindigd binnen de eerste zes maanden.

Mvg,

Van Camp

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 dec 2016 21:16

Offtopic:

Sinds een halfuur geleden krijg ik steeds de volgende melding als ik een wettekst wil opzoeken via ejustice.just.fgov:

Network Error (gateway_error)
An error occurred attempting to communicate with an HTTP or SOCKS gateway.
The gateway may be temporarily unavailable, or there could be a network problem.
For assistance, contact your network support team.

Heeft iemand hetzelfde probleem?
Laatst gewijzigd door Van Camp op 27 dec 2016 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 dec 2016 21:23

Offtopic:

Als ik een wettekst wil opzoeken via ejustice.just.fgov. krijg ik steeds de volgende melding:

Network Error (gateway_error)
An error occurred attempting to communicate with an HTTP or SOCKS gateway.
The gateway may be temporarily unavailable, or there could be a network problem.
For assistance, contact your network support team.

Heeft iemand hetzelfde probleem?
Ik geraak op die website.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 dec 2016 21:31

Offtopic:

Sinds een halfuur geleden krijg ik steeds de volgende melding als ik een wettekst wil opzoeken via ejustice.just.fgov:

Network Error (gateway_error)
An error occurred attempting to communicate with an HTTP or SOCKS gateway.
The gateway may be temporarily unavailable, or there could be a network problem.
For assistance, contact your network support team.

Heeft iemand hetzelfde probleem?
Het lukt plots weer. Raar.
Onlangs geconfronteerd geweest met een hacker. Of het daar iets mee te maken heeft, weet ik niet.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#15 , 28 dec 2016 10:25


Beste,

Na zes maand kunt u het contract wederom opzeggen zonder schadevergoeding (art. 143, par. 3 Wet Telecom).

Mvg,

Van Camp
Maar dan moeten we de korting die we gekregen heb voor de 2 gsm's toch terugbetalen, niet? In het contract staat een tabel met hoeveel we moeten terugbetalen per maand dat we vervroegd opzeggen. Het is een contract van 24 maand.
Beste,

Mijns inziens kunnen ze dit enkel vorderen indien u het contract beëindigd binnen de eerste zes maanden.

Mvg,

Van Camp
Klopt niet, na 6 maanden kun je inderdaad het contract zonder schadevergoeding opzeggen.
Enkel mogen ze dan nog de restwaardes van de toestellen die je bij het contract gekocht hebt nog aanrekenen (vaak wordt dit als korting gegeven).
TS zal dit dus nog moeten betalen als hij zijn contract opzegt na 6 maanden.

Terug naar “Consumenten Koop”