Blokkeren van bankrekeningen

MoneyMonkey
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Blokkeren van bankrekeningen

#1 , 10 mei 2016 09:54

Bij KBC wordt gevraagd om , telkens de oude identiteitskaart vervallen is, de nieuwe te komen inlezen bij de bank. Wanneer je dit niet doet, worden alle bankrekeningen geblokkeerd ! Weet er iemand of hiervoor een echte juridische basis voor bestaat, of misbruikt KBC hier haar macht ? (Ik dacht dat een bank alleen banktegoeden mocht blokkeren bij een overlijden of bij rechtelijk bevel). Nu heb ik het gevoel dat de cliënt gegijzeld, gechanteerd wordt . Pittig detail : na opening van rekeningen bij Rabobank en Argenta heb ik nooit meer de vraag gekregen om mijn (nieuwe) identiteitskaart te komen inlezen. Het blokkeren van bankrekeningen vind ik onverantwoord, want stel dat u zich in een winkel bevindt, of in het buitenland ... en men moet constateren dat men niet meer kan betalen !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Karanog
Berichten: 141

#2 , 10 mei 2016 10:09

Bij mij heeft Argenta al eens m'n identiteitskaart gevraagd toen ik eens in het kantoor was.

KBC is trouwens (een van) de gemakkelijkste op dat gebied, je kan je e-id laten inlezen via die automaat in het kantoor.

Zie ook:
https://www.google.be/?gws_rd=ssl#q=kop ... +blokkeren

Ik vermoed dus dat blokkeren mag.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 10 mei 2016 10:16

Zou het ook niet voor u eigen veiligheid zijn, dit te laten doen als ze de vraag stellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 10 mei 2016 10:50

Lijkt mij vooral een gevolg van de recente strengere controles op banken en zwart geld.


wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 12 mei 2016 16:34

Er is een vervaldag van onze identiteitskaarten. Het is dan ook niet meer dan normaal dat de bank kennis heeft van deze nieuwe IK., voor uw veiligheid. Maar een rekening blokkeren - om die reden - zal pas gebeuren na meerdere aanmaningen om de nieuwe IK te laten inlezen. Het staat misschien niet in de wet maar het is toch al heel wat jaren een algemeen geldende richtlijn voor alle financiële instellingen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

skabalie
Berichten: 178

#7 , 13 mei 2016 10:20

Ik ken de regels van een bank niet, maar het zou me verwonderen, dat ze dat van de ene op de andere dag doen, zonder een brief of via een andere elektronische weg (pc banking, e-mail enz.) je te verwittigen. Ik heb 2 maanden zonder domicilie gezeten, en was bij die bank, en ik heb hier geen problemen mee gehad. of er nu andere regels gelden voor een vervallen EID of zonder domicilie weet ik niet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 mei 2016 11:00

Ik heb een bank volmacht van iemand en ik heb dit ook moeten laten doen ondanks ik enkel een volmacht heeft van een gewoon persoon.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 13 mei 2016 13:27

Dergelijk principe van geldige IK is van toepassing voor elkeen die een relatie heeft met die instelling, in welke hoedanigheid dan ook. hetzij titularis, gevolmachtigde, borgsteller, voogd,....
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

melo7
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 dec 2016 22:43

Kan een bank zomaar een rekening blokkeren?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 26 dec 2016 22:50

Ja onder andere bij een overlijden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Bank & Beurs”