Waardebepaling van een huis bij erfenis

Dekoning
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Waardebepaling van een huis bij erfenis

#1 , 22 dec 2016 14:20

Wanneer een huis geerfd wordt, bepaalt de notaris de waarde van het huis, of moet ik zelf een schatter aanstellen? Indine ik sowieso een schatter aanstel, kan ik misschien discussieren over de waarde die de notaris aangeeft, zodat er uiteindelijk minder erfeniskosten zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 dec 2016 15:43

De waarde die in aanmerking zal genomen worden voor het bepalen van de successierechten zal bepaald worden door de fiscus zelf. De waardebepaling van de notaris en eventueel uw eigen schatter kunnen een richtlijn zijn om eventueel bezwaar aan te tekenen tegen een te hoge waardebepaling.

Rica
Berichten: 303

#3 , 22 dec 2016 18:44

Je moet toch zelf wel een waarde opgeven in de aangifte van nalatenschap, Mava?
Ik heb een onafhankelijke schatter het O.G. laten schatten en gezegd dat de schatting gebeurde met het oog op de aangifte van een nalatenschap. Ik heb dat bedrag opgegeven in de aangifte en ook het schattingsverslag in bijlage bijgevoegd en geen problemen gehad. Een schatter kijkt ook naar referentieverkopen in de omgeving.
Een notaris kijkt ook het bestand na van verkopen in de buurt. De ene notaris doet al een 'correctere' schatting dan de andere... Persoonlijk vertrouwde ik meer op de schatting van een onafhankelijke schatter dan op die van een notaris...
De fiscus zal bekijken of de schattingsprijs aanvaardbaar is. Is er een te grote afwijking naar beneden toe, dan zal de fiscus uiteraard reageren... dat vermijd je dus best...

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 22 dec 2016 18:50

In laatste instantie is het natuurlijk wel de fiscus die de waarde bepaalt....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

HJG6500
Berichten: 18

#5 , 29 dec 2016 07:45

Recent een aangifte moeten doen.

Een deel van het onroerend goed hebben we laten schatten.

Wegens de kostprijs vd schatter, hebben we het andere deel van het onroerend goed zelf geschat (en na gesprek met de notaris hebben we de schattingswaarde nog een stuk verminderd). De fiscus heeft het aanvaard.

Vraag vooraf prijs bij de schatter hoeveel ze vragen:
Ik kreeg 2 offertes.
De ene:
"Op de geschatte waarde een ereloon van 0,30 % + btw.
Minimum per geëxpertiseerd gebouw 605 € + btw
Terugbetaling van kosten :  kopieën, portkosten, verplaatsing."

De andere:
"ereloon is 0.25 % op de geschatte waarde (excl btw)"

Die 0,05% verschil is wel de moeite waard.

Tip: kies zelf uw schatter, en laat de notaris die niet kiezen (dan betaal je sowieso het meest).
Het moet wel een beëdigd schatter zijn.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 dec 2016 20:32

Een beëdigd schatter bestaat niet. Iedereen mag een huis schatten. Wat je bedoelt, is dat het moet geschat zijn door een beëdigd landmeter-expert. Maar ook dat is niet juist.

Even de principes op een rijtje:

- de erfgenamen bepalen zelf de waarde waarvoor ze een onroerend goed aangeven. Ze zijn niet verplicht om hiervoor iemand in te schakelen.

- aangezien schatten een vaardigheid is die gewone burgers niet onder de knie hebben, durven ze vaak niet zelf schatten. Ze kunnen dan bv. vragen aan hun notaris dat die het doet. Of ze laten het doen door een vastgoedmakelaar. Of de syndicus (die ook makelaar is). Of een landmeter-expert.

- omdat er een belastingverhoging opgelegd kan worden als het goed voor te weinig wordt aangegeven, kan het soms zeer belangrijk zijn dat de waarde zo juist mogelijk is. Zeker voor het successierechtentarief 'vreemden' is een belastingverhoging nefast. Zij moeten al zoveel betalen wegens de hoge tarieven en als daar 20% bijkomt... dat kan snel over meer dan 10.000 euro gaan. Vandaar dat er een systeem bestaat om een bindende schatting te verkrijgen. Vroeger bestond er daarvoor de omslachtige procedure van 'voorafgaande schatting'. Nu moet je het goed laten schatten door een landmeter-expert die aangesloten is bij het charter van de Vlaamse Belastingdienst. De lijst met landmeters-experten die hiertoe behoren, kun je van de website van Vlabel downloaden. Het gaat om honderden landmeters dus je zou zeker iemand dichtbij moeten kunnen vinden. De schatting die door hen gemaakt wordt, is bindend voor de fiscus. Persoonlijk vind ik dit een zeer goede zaak die de rechtszekerheid ten goede komt. Een tekortschatting is niet meer mogelijk.

Je kan gerust rondshoppen bij de landmeters en zien of er iemand een voordeliger loon aanrekent. Maar je moet altijd rekenen op meerdere honderden euro's. Da's normaal. Voor niets gaat de zon op.

Ik kan Rica's mening bijtreden: ook ik vind dat landmeters-experten bekwamer zijn in het schatten dan notarissen. Ik doe graag een beroep op landmeters, zeker als het geen standaardwoning of -appartement is. Een kerk of fabriek schatten is immers aartsmoeilijk.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 30 dec 2016 12:05

Ik ben altijd als volgt te werk gegaan om de waarde van een huis te bepalen : ik zocht op immoweb de gevraagde verkoopprijs van vergelijkbare woningen in de grote omgeving. Dat bedrag of dat gemiddelde rondde ik af naar beneden. Bij al de aangiftes die ik heb gedaan, is dat zonder meer telkens aanvaard. Zonder tussenkomst van een schatter, heel soms met akkoord van een notaris. Men moet een realistisch bedrag aangeven , niet te veel maar zeker niet te weinig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”