Bankrekening geplunderd

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Bankrekening geplunderd

#16 , 13 dec 2016 09:21

Een mens zou voor minder kwaad worden nu blijkt hoe hij moeder heeft uitgebuit,
Er is wel degelijk sprake van misbruik.
Wij kennen de situatie natuurlijk niet, maar zelfs met wat je hier allemaal vertelt, weet ik niet of je zomaar van misbruik mag spreken. Uw moeder heeft niets tekort gekomen. Ze kon in haar eigen huis blijven wonen tot haar dood, bij één van haar kinderen, en er werd voor haar gezorgd. Voor veel ouderen met het pensioentje dat uw moeder had, zou het bovenstaande helemaal niet mogelijk zijn. Ik zou nu meteen tekenen voor een situatie waar ik op mijn oude dag in mijn eigen huis kan blijven wonen, met één van mijn kinderen die voor me zorgt! Mijn héle pensioen mag daar wat bij betreft aan besteed worden.

Zal ik even een klein rekensommetje maken? Pensioen van €1300? Ze had het vruchtgebruik van de woning. Dit betekent:

- KI te betalen => Voor een bescheiden woning €600 per jaar, dus €50 per maand.
- Brandverzekering => Ook zoiets: €50 per maand.
- Electriciteit en Gas => €100 per maand (is nog niet fel doorgerekend).
- Water => €50 per maand (ook niet fel doorgerekend).
- Vervoer (ik veronderstel dat broer haar wel zal gevoerd hebben, maar stel dat ze een eigen wagen zou hebben): afschrijving + belasting + verzekering + brandstof. Voor korte afstandjes (max 1 keer per maand tanken), en een héél klein wagentje, reken toch op een maandelijkse kost van €200.
- Inkopen (supermarkt, bakker, slager). Voor één persoon. Pakweg €250 a €300 per maand?
- Telefoon en TV (misschien internet): €50 per maand?
- Als ze zelf niet meer goed te been was: Wit-Gele Kruis / Thuiszorg: €100 per maand?
- Hospitalisatieverzekering? €50 per maand?
- Eens gaan eten één keer in de maand? €50
- Eén keer per maand naar de kapper? €50

Dit zijn de basiskosten (en ik heb echt alles aan de héél lage kant gehouden) en kom al aan meer dan €1000. Als het huis ietsje groter is dan een bescheiden woning, kom je snel aan €1300 maandelijkse kosten, hoor!

Als ik het zo hoor, heeft uw moeder een goede oude dag gehad zonder echte geldzorgen (hoewel er weinig of niets van haar pensioen overbleef). Het enige probleem is dat er voor de andere kinderen weinig of geen erfenis overblijft. Daar wringt volgens mij het schoentje. Uw wil uw broer een spiegel voorhouden, maar mogelijk zou het niet slecht zijn zelf ook eens in de spiegel te kijken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hypolite
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#17 , 21 dec 2016 23:36

Ik moet mij verontschuldigen aan alle mensen die hier naar behoren hebben geantwoord.

Zoals zo vaak is er veel meer aan de hand dan wat ik hier neerschrijf.
Ik vroeg om juridisch advies en dat heb ik gekregen, waarvoor dank.

Ik had dit gesprek meteen naar een veel lager niveau kunnen brengen en heb dit zoveel mogelijk vermeden.
Toch heb ik me laten verleiden tot enige gefrustreerde uitlatingen en wat blijkt?
Meteen gaat het niveau van dit gesprek de diepte in.

Dus nog eens, dank aan allen die mij geïnformeerd hebben zonder vooroordeel.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#18 , 22 dec 2016 06:10

hypolite, van een vooroordeel kan hier geen sprake zijn, gezien niemand u vooraf kende of u een bepaald label kon opplakken aan de hand van uw naam. Men heeft in deze topic naar eer en geweten geantwoord.

In uw laatste post laat u uitschijnen dat er meer aan de hand is. Wel, gezien u anoniem bent op dit forum, siert het u als u wil dat andere mensen concreet helpen, om ook alles te vertellen. Zoniet kan u verwachten dat men u antwoordt op basis van de zaken die u wél schrijft.

De aankopen die u in uw posts weergeeft, kunnen perfect allemaal voor uw moeder's rekening zijn, zoals anderen al uitgelegd. U was zélf fout ivm het KI en ook ivm de verwarmingsinstallatie zou een rechter u kunnen in het ongelijk stellen mocht u dit voor de rechter brengen (zie: http://plusmagazine.knack.be/recht-en-g ... 56761.html). Zaken zoals benzine, verzekeringen, inkopen, zijn normale inkopen, zelfs van iemand die geen auto en geen mobiliteit heeft.

Enkel het stuk over de bedragen NA haar dood zijn dubieus en zal (wss) uw broer moeten verklaren. Voor de rest is de bijdrage van uw moeder in het huishouden van uw broer en haarzelf nergens wettelijk beperkt en is het bedrag waarover sprake zeker geen bedrag waarvan men misbruik zou vermoeden.

Dat uw broer zonder uw moeder zijn boontjes niet kon redden kan zijn, maar is net de reden waarom sommige mensen samenwonen: de ene zorgt voor de financiën, de andere voor het huishouden. Een ouderwetse, maar zeker geen verboden reden tot samenleven. Vergeet de mentale last niet van het samenwonen met een oudere persoon.

Tenzij uw moeder niet meer in goede mentale staat was, kon zij perfect zelf haar beslissingen nemen en is het imho eervoller deze, ook na haar dood, te respecteren, tenzij u echt misbruik kan bewijzen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 03 jan 2017 10:05

Toch heb ik me laten verleiden tot enige gefrustreerde uitlatingen en wat blijkt?
Meteen gaat het niveau van dit gesprek de diepte in.
Mag ik vragen waar het niveau "de diepte in gaat"? Zoals JPV zei heeft iedereen op een objectieve manier proberen antwoorden. Ik heb er zelfs een cijfervoorbeeldje bijgezet om aan te tonen dat rondkomen met een pensioen van €1300 niet eenvoudig is.

Ik begrijp dat er mogelijk zaken gezegd zijn die jij liever niet gehoord hebt, maar dit betekent niet dat het gesprek "de diepte in gaat". Die laatste uitspraak is dus volledig voor uw eigen rekening.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inge2008
Berichten: 46

#20 , 03 jan 2017 14:56

Hypolite, als jou broer je moeder 15 jaar bij zich in huis genomen heeft en haar 15 jaar lang verzorgd heeft ( de verpleegsters van het wit-gele kruis komen ook niet van 's morgensvroeg tot 's avonds laat) dan vind ik dat je geen recht van klagen hebt. Ik kan je vertellen dat ouders in huis nemen geen sinecure is. Je hele leven word door hun bepaald want tenslotte zijn ze ooit hele bekwame mensen geweest, die plots niet meer zelfstandig kunnen zijn. Das echt niet altijd even gemakkelijk. Geloof me. Wees blij dat ze niet verkommert is in een verzorgingshuis of rusthuis. Dan hadden jullie waarschijnlijk nog moeten bijleggen op haar pensioen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 03 jan 2017 15:49

Klassiek geval. eerst zich weinig van de ouders aantrekken, maar o wee als er eens een euro zou kunnen ontbreken bij de erfenis. :evil:


j é

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”