Verwerving rechten rondom ontslagbrief & ziekte

Uitipu
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verwerving rechten rondom ontslagbrief & ziekte

#1 , 21 dec 2016 20:06

Beste,

het volgende is bij een kennis van mij voorgevallen en ik zou graag wat informatie willen verschaffen rond de rechten en wat iemand hier mogelijks kan aan veranderen.

Om het in korte lijnen uit te leggen:
Hij heeft 4 jaar voltijds gewerkt (vast in dienst) en is na het vierde jaar plots ziek gevallen door een tumor in de hersenen. Hierdoor was het bij gevolg niet mogelijk om een tijdje te werken, met volle ondersteuning en begrip van het bedrijf waar hij werkt. Nu 1 jaar verder is hij genezen verklaard en had hij het werk deeltijds hernomen. Echter heeft hij 2 weken geleden een gesprek gehad met de HR, hierin hebben ze hem een contract laten ondertekenen (zonder enige aarzeling heeft hij dit ondertekend omdat hij dacht dat ze toch zo begripvol waren). Nu stond er in dit ontslag-contract dat hij 4 jaar en half halftijds heeft gewerkt, het halve jaar klopt wel maar de andere 4 jaar waren voltijds. Waardoor het uitbetalingbedrag fors lager ligt dan normaal gesproken, nu is hij naar het syndicaat geweest en hierbij hebben ze hem gemeld dat het niet wettig is. Hij is daarna terug naar het bedrijf gegaan en heeft gemeld wat ze hem verteld hadden, hun response hierop was ofwel ga je akkoord met dit contract ofwel geven we je telkens negatief advies bij elke jobcontrole die wij telefonisch ontvangen. Terwijl ze duidelijk zeer positief waren over zijn capaciteiten.

Mij lijkt dit een zeer onetische praktijk, maar heeft hij wel een poot om op te staan?

Alvast bedankt voor alle informatie (positief of negatief)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 dec 2016 22:06

Normaal is dit toch bekend bij de RSZ !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hutselpot
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2016 22:30

Wat staat er op zijn loonbrieven?

Reclame

Uitipu
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 dec 2016 22:40

Wat staat er op zijn loonbrieven?
Wat bedoelt u hier juist mee?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 dec 2016 22:52

Wat staat er in dat 'ontslagcontract' in detail? Dit zal belangrijk zijn om te oordelen.

Ik heb ALLES nodig, inclusief data en dergelijke. Namen mag u wel weglaten

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 dec 2016 23:29

Gaat het over een dading?
Was hij op dat ogenblik al in opzeg? Want dat is een voorwaarde om een dading te kunnen aangaan.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”