nieuwe buur blijft maar klagen over onze honden.

jefken85
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

nieuwe buur blijft maar klagen over onze honden.

#1 , 23 aug 2016 00:31

wij hebben een probleem met onze nieuwe overbuur (sinds 1 jaar hier wonende).
wij hebben niet echt een probleem maar onze overbuur wel.
het is begonnen op 29 februari 2016;
onze overbuurvrouw kwam klagen dat onze honden ( 3 anatolischeherders) te veel lawaai maakten.
ik heb daarop gezegd dat ik daar alle begrip voor had en ervoor ging proberen zorgen de overlast zo snel als mogelijk ging beperken.
ik kon me wel voorstellen dat als er iemand aan onze tuin die aan de straatkant gelegen is en 1000 m2 groot langs komt de honden wel blaften;
maar wist toen al zeker dat dit maar voor een minuutje was misschien maximum 2 minuten.
maar om de rust en de vrede in onze straat te bewaren wou ik zeker en vast kijken wat ik hiervoor kon doen.
ik heb ook onmiddellijk een mail gestuurd naar onze andere buren en hen gevraagd eerlijk en oprecht hun mening te zeggen.
bij hen werd geen overlast vastgesteld.
ik ben dan de dag nadien bij de wijkagent geweest en heb deze ingelicht van wat er gebeurde.
ik had ook tegen de wijkagent gezegd dat we op zoek waren naar een diervriendelijke oplossing.
dus hadden we besloten dat we de tuin gingen her aanleggen en hierbij onmiddellijk ook een haag zouden planten.
dit hebben we dan ook de overburen gemeld.
dagen en weken hingen voorbij zonder geklaag tot op 26 mei 2016.
een van de buren die een 100 meter verder woont mij belt en me beveelt onmiddellijk naar huis te komen.
de overbuur in kwestie was onze honden aan het uitschelden voor rotte vis en was aan het roepen en tieren.
dit zoals de buur me vertelde al zeker een uur lang.
ik heb de overbuur gewoon aangesproken en een rustig gesprek met hem gehad (hij bood me zelfs nog een glas bier aan)
wij hebben dan ook ons woord gehouden en hebben de werken in de tuin gedaan zoals ook de haag (nu nog een jonge beukenhaag).
terug gaan enkele weken voorbij tot ik plots bezoek krijg van de politie dat mijn overbuur is komen klagen maar de politie geen hinder kan vaststellen.
op 22 jullie vertrekken wij op verlof maar onze honden blijven thuis. ( voor de honden word dan telkens gezorgd door mijn broer en schoon ouders die meermaals per dag langs komen om te kijken of alles ok is met de dieren, ook onze dierenarts is hiervan op de hoogte dat van zodra er iets zou zijn ze me de factuur maar later moet bezorgen.) onze jongste hond hadden we tegen onze principes een blafband aan gedaan en we hadden ook zo een anti blaf apparaat geplaatst van PS.
de jongste is nog wat heviger als er iemand langs te tuin komt en we wouden problemen vermijden.
23 jullie gaat de overbuur melding doen dat wij op verlof zijn zonder onze honden en ze volgens hem in hun eigen vuil lopen en niet verzorgd worden.
de politie is een controle komen doen en alles was in orde er werd ook geen overlast vastgesteld.
volgens de wijk agent zou dit al de zoveelste keer zijn dat ze langs komen en er nooit hinder werd vast gesteld dit door meerdere teams.
nu had de politie de man gemeld dat ze hem niet konden helpen want er is geen overlast.
dit werd ook bevestigd door het buurt onderzoek van de politie.
vandaag stond de overbuur zijn raam open en was hij volgens mij de honden aan het filmen.
maar als ze hem zien worden ze gek dit na het voorval op 26 mei.
nu moeten wij naar het vrede gerecht en weet ik niet goed wat ik moet verwachten van de uitspraak.
ik zou echt niet weten wat ik nog meer kan doen. :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 23 aug 2016 08:58

1 iets heb je niet uitgelegd: waarom moet je naar het vredegerecht?
Heeft je overgebuur een procedure opgestart omwille van de overlast? Of heb jij een procedure opgestart omwille van zijn lastigheid?

In ieder geval: als de politie al meermaals is komen controleren, en geen overlast kan vinden, lijkt het mij niet dat je schrik moet hebben.
Hooguit voor een psychische overbuur (eventueel vragen bij de vrederechter voor collocatie, al is dat wel extreem).

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 aug 2016 10:24

Eventueel aan die goede buur, die u belde terwijl overbuur uw honden ophitste, vragen deze vaststelling op papier et zetten en te ondertekenen. Weet niet of politie ook wil op papier zetten dat er geen onregelmatigheden werd vastgesteld.
Deze documenten dan voorleggen aan de VR. Laat overbuur het dan maar uitleggen.

Reclame

jefken85
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 aug 2016 21:30

Alvast dank voor jullie reacties.
het is mijn overbuur die me naar het vredegerecht laat gaan.
verder kan ik helaas nog niet veel zeggen omdat ik altijd het risico loop dat de overbuur hier zelf ook actief is.
en ik mag niet al mijn troeven op tafel gooien.
ik hoop dat jullie hier begrip voor hebben.

jefken85
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 nov 2016 22:45

Mijn excuses dat ik lange tijd niets heb laten weten maar de zaak is nog steeds lopende.
het word hier met de dag erger.
maar zodra de zaak rond is zal ik zeker de zaak nader uitleggen.
de oplossing en het akkoord bij de VR was blijkbaar niet genoeg.

mvg

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 20 dec 2016 23:00

Wat was het voorstel en voor wie niet genoeg?
Het ophitsen van dieren om daarna klacht in te dienen dat kan een (straf)rechtelijk staartje krijgen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 21 dec 2016 09:20

Blaffen uw honden ook als de politie komt controleren, of blaffen ze enkel tegen uw overbuur?
Een haag zal niet helpen, gezien honden nl. kunnen rieken, en ze reageren op hun reuk. Ze hoeven uw overbuur dus niet eens te zien.

tira00
Berichten: 929

#8 , 21 dec 2016 17:09

Blaffen uw honden ook als de politie komt controleren, of blaffen ze enkel tegen uw overbuur?
Een haag zal niet helpen, gezien honden nl. kunnen rieken, en ze reageren op hun reuk. Ze hoeven uw overbuur dus niet eens te zien.
Maar ze blaffen altijd op zicht of gehoor, nooit op ruiken

sleper
Berichten: 391

#9 , 24 dec 2016 13:05

Blaffen uw honden ook als de politie komt controleren, of blaffen ze enkel tegen uw overbuur?
Een haag zal niet helpen, gezien honden nl. kunnen rieken, en ze reageren op hun reuk. Ze hoeven uw overbuur dus niet eens te zien.
Maar ze blaffen altijd op zicht of gehoor, nooit op ruiken
blaffende honden kunnen een nachtmerrie betekenen .......

tira00
Berichten: 929

#10 , 24 dec 2016 18:42

[/quote]

blaffende honden kunnen een nachtmerrie betekenen .......[/quote]

Ik had het niet over het blaffen...

Terug naar “Andere”