Ontslag - recupdagen die opzegtermijn niet opschorten?

bartw79
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ontslag - recupdagen die opzegtermijn niet opschorten?

#1 , 20 dec 2016 16:15

De situatie: ik werk als bediende en ben ontslagen geweest met een opzeggingstermijn van 12 weken. Nu heb ik zo'n 20-tal dagen "Recuperatie overuren" zoals de MyWorkAndMe applicatie van SD Worx het noemt. Mijn werktijd zoals bepaald in mijn contract is 38 uur, nochtans werk ik 40 uur bij de klant. Ik vermoed dat deze overuren daarmee gerelateerd zijn. Ik zou ze liever opnemen in mijn opzeggingstermijn als opschorting dan uitbetaald krijgen. Ik verneem in verschillende bronnen dat "inhaalrust wegens overuren" de opzeggingstermijn opschort voor dezelfde periode. Ik ga ervan uit dat de term "inhaalrust wegens overuren" betrekking heeft op mijn "Recuperatie overuren".

Mijn werkgever spreekt dit echter tegen door te zeggen dat ze "geen officiële recuperatie overuren zijn. Ze blijven het karakter behouden van gewone prestaties waardoor er geen maaltijdvergoeding verloren gaat door die afwezigheden." Dus: "De recupdagen werken niet opschortend."

Klopt deze uitleg en indien niet, wat kan ik daaraan (juridisch) doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2016 20:26

zijn geen overuren hé, is inhaalrust in het kader van de gemiddelde arbeidsduur
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

bartw79
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2016 19:42

Gegeven de kwaliteit vond ik het volgende advies zekere de moeite om louter informatief te delen:

--------------------------------

U moet een onderscheid maken tussen ADV-dagen (compensatiedagen) en recuperatie. ADV-dagen vinden hun rechtsbasis in art. 28 van de Arbeidswet terwijl recuperatiedagen hun rechtsbasis vinden in artikel 26bis van de Arbeidswet.

ADV-dagen zijn bestemd voor werknemers waarvan de contractuele arbeidsduur 40 uur bedraagt en die om de 38 urenweek te bereiken op jaarbasis 12 ADV-dagen krijgen. Deze ADV-dagen die opgenomen worden in de opzegperiode schorsen de opzeg niet.

Recuperatie daarentegen is de teruggave van de meeruren ten opzichte van de contractuele arbeidsduur. Indien uw contractuele arbeidsduur 38 uur bedraagt en u presteert 40 uur dan hebt u 2 uur meer gewerkt die u nadien moet recupereren. Dergelijke recuperatie vindt zijn oorsprong in art. 26bis van de Arbeidswet. Ingevolge artikel 38bis van de Arbeidsovereenkomstenwet schorst recuperatie ingevolge art. 26bis van de Arbeidswet de opzeg (en verlengt aldus de opzeg).

Zowel de recuperatie als de ADV-dagen die niet worden opgenomen tijdens de opzegperiode moeten worden uitbetaald.

--------------------------------

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”