Ontslag/opzeg

Lennox
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ontslag/opzeg

#1 , 16 dec 2016 19:36

Ik ben thuis, ziek met een burn out. Mijn arts/therapeut en ik zijn het er over eens dat voor mijn herstel het heel belangrijk is dat ik niet meer terug ga naar mijn werk dat heel ziekmakend is voor mij (bossing). Dus we zouden gaan voor ontslag omwile van medische redenen.

Vorige week heb ik echter tijdens mijn ziekteverlof mijn ontslag gekregen met te presteten opzegtermijn van 6 maanden. Dit kan ik niet aan. Ik wil genezen en op een ander werk een nieuwe start nemen. De vakbond liet me verstaan dat ik deze opzeg moet doen en hier niet onderuit geraak. Speel het spel, blijf zolang mogelijk ziek, en wordt tijdens je opzeg na iedere 14 dagen weer enkele weken ziek, dan betaalt je werkgever je wel uit.... was het advies.
In dit ziek systheem/advies wil ik niet instappen. Daar word ik niet gelukkig van. Ik wil werken van zodra ik genezen ben, alleen kan ik onmogelijk terug naar mijn werk.

MIJN VRAAG IS:
Kan ik er op één of andere manier, zonder verlies van mijn ziekteuitkering aan mijn zes maanden opzeg onderuit komen?
Bedankt om mee te denken....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 16 dec 2016 20:08

Het is heel eenvoudig: je hebt een burn-out en je moet daarvan herstellen. Je arts heeft dat vastgesteld. De vakbond kan wel uitleggen dat je je opzegperiode moet presteren, maar de raadgevers daar zijn geen artsen. je bent ziek. Klinisch vastgesteld en met doktersbewijs. Je vooropzeg zal je dus in ziekteverlof zijn. Herstellen van een burn-out duurt lang. Maak van die 6 maanden gebruik om je te re-orienteren op een ander werk. Je màg de woning verlaten én je bent tegelijk in je vooropzeg. Dus je mag gaan solliciteren elders. Een andere baan zoeken vraagt overigens best veel tijd. GEbruik die tijd daar dus voor. Dat zal je zelfs je herstel mee vooruit helpen. Ook cursussen mag je volgen (in het kader van je burn-out)

Lennox
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2016 20:23

Bedankt voor je antwoord.

Mijn opzegperiode start pas NA mijn ziekteperiode, dus als ik de eerste dag weer ga werken.
Als ik een tegenopzeg doe moet ik nog steeds 3 maand opzeg doen.
Ziekte schort de opzeg op bij ontslag door de werkgever

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 dec 2016 20:43

1. Je ziekteuitkering verlies je niet als je je ontslag zélf zou geven.

2. Je kan perfect tijdens je opzeg nog een beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht regelen.

3. Ontslag wegens ziekte is trouwens een sanctioneerbaar ontslag. Je kan hiervoor stappen ondernemen, omdat de werkgever niet zomaar mag ontslaan.

Bij een tegenopzeg schorst ziekte trouwens niet.

Lennox
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 dec 2016 21:01

Beste jpv,

Super bedankt, hier ga ik mee verder.

Nog een vraag....

Kan ik, als ik mijn onlslag geef, na enige tijd genezen ben en geen ziekteuitkering meer 'geniet' en dan dus werkloos ben onmiddellijk een uitkering krijgen van de RVA,of kan er dan een schorsing zijn ( tussen de 4 en de 52 weken)? Omdat ik eigenlijk zelfs ontslag heb gegeven zoals in jou punt 1...

Maar als medisch ontslag toch kan, dan zou dit mij al een stap verder helpen in mijn herstel.
Laatst gewijzigd door Lennox op 16 dec 2016 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 dec 2016 21:18

dan kan er een schorsing zijn, vandaar dat een beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht te prefereren is.

Lennox
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 dec 2016 21:19

Thanks!!!!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”