niet ontvangen en betaald met paypal

moederjeanne
Topic Starter
Berichten: 36

niet ontvangen en betaald met paypal

#1 , 08 dec 2016 09:04

Vorige week kocht ik op ebay een item met hoge waarde , ik vroeg de verkopen om de goederen aangetekend en verzekerd te versturen .
ik heb de aankoop gedaan van iemand uit engeland

na een dag kreeg ik keurig het volgnummer , na een dag of 2 keek ik online waar mijn pakje was
Tot mijn verbazing bleek dat er stond "afgeleverd "

Ik spoede mij direct naar het sorteercentrum om te vragen of mijn pakje niet was misgeleverd .
Na heen en weer gebel van de postmeester naar de postbode kreeg ik het volgende te horen .

De postbode had het pakje met mijn trackingnummer ontvangen maar er stond geen naam op
de straatnaam klopte wel maar mijn huisnummer was uitgedaan en naast mijn huisnummer stond het huisnummer van mijn gebuur .

De postbode ging er dan vanuit dat het moest geleverd worden bij mijn buur , ik ging op mijn beurt naar mijn buur om te vragen of hij een pakje had ontvangen
hij bevestigde een pakje te hebben ontvangen zonder naam enz....hij had het pakje opengedaan maar mijn item stak er niet in
in de plaats stak er een oude sleutel in .

ik dacht direct dat ik opgelicht was .

Ik heb dan onmiddelijk de verkoper gecontacteerd met de vraag waarom hij het naar een foutief adres had gestuurd
De verkoper vertelde dat hij het goed had verstuurd en dat hij verder niets wou ondernemen .
Ik kleemde dan onmiddelijk bij paypal de kwestie aan en stuurde alle gegevens door .

Nu gisteren werd de claim door paypal gesloten in mijn nadeel , ik belde paypal ....
ze vertelden dat bij hen enkel telt of er online te zien is of het pakje afgeleverd is , of dit nu bij mij was of een ander adres speelt voor hen geen rol

ik ben nu ten einde raad en weet niet wat te doen

bpost heeft een onderzoek ingesteld maar dat zal nog weken duren tegen ik daar iets van zal horen en ondertussen is de kwestie afgelopen in mijn nadeel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 08 dec 2016 09:07

Verkoper in gebreke stellen, hij heeft het niet op jouw adres afgeleverd.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 08 dec 2016 09:48

hij bevestigde een pakje te hebben ontvangen zonder naam enz....hij had het pakje opengedaan maar mijn item stak er niet in
in de plaats stak er een oude sleutel in .
Buurman zal moeten bewijzen wat hij zegt, was toch aangetekend verzonden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2016 09:55

Beste,

De verkoper draagt inderdaad het risico van de verzending van de goederen als de koper niet aangegeven heeft dat het product ook mag worden afgeleverd bij bijv. de buren (art. VI. 44 WER).

Mvg,

Van Camp

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 08 dec 2016 10:45

hij bevestigde een pakje te hebben ontvangen zonder naam enz....hij had het pakje opengedaan maar mijn item stak er niet in
in de plaats stak er een oude sleutel in .
Buurman zal moeten bewijzen wat hij zegt, was toch aangetekend verzonden.
Dat is hier niet relevant, de zaak is tussen TS en de verkoper. De buurman staat hierbuiten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 08 dec 2016 11:12

Je weet toch als je iets ontvangt welke je moet aftekenen, of dit voor u bestemd is of niet. Hier zijn nu 4 partijen TS, verkoper, ontvanger en vooral de post, daar het aangetekend en verzekerd verzonden is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 08 dec 2016 11:16

Je weet toch als je iets ontvangt welke je moet aftekenen, of dit voor u bestemd is of niet. Hier zijn nu 4 partijen TS, verkoper, ontvanger en vooral de post, daar het aangetekend en verzekerd verzonden is.
Neen, dit is (voor TS) een zaak tussen twee personen, nl. TS en de verkoper. Zij hebben een verkoopovereenkomst die de verkoper moet uitvoeren. De rest staat daar los van.

Uiteraard is er nog het probleem met de buurman en de post, maar dat is een zaak tussen hen en de verkoper, daar staat de problematiek van TS los van.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 dec 2016 11:30

Je weet toch als je iets ontvangt welke je moet aftekenen, of dit voor u bestemd is of niet.
Als er geen naam op het pakket staat, maar wel je adres, mag je er van uitgaan dat het voor u is. Buurman heeft dus niets verkeerds gedaan.

Dat Paypal enkel afgaat op de online status van een pakket, is B***S***. Maar de topic starter had een claim moeten openen dat het ontvangen object niet hetgene is dat betaald was. Ik vermoed dat ze een claim geopend heeft dat ze het object niet ontvangen heeft. Dit laatste is niet correct.

Ik heb in het verleden iets gelijkaardigs meegemaakt (waardevolle limited edition van een oud computerspel besteld, en een waardeloze re-release van dat spel ontvangen). Ik heb toen een claim "item not as described" geopend bij PayPal en foto's doorgestuurd van wat ik effectief ontvangen had (met daarbij ook een degelijke uitleg waarom wat ik ontvangen heb waardeloos is, in vergelijking met wat op eBay aangeboden was), en ben volledig terugbetaald geweest.

Jammer genoeg is het paypal systeem vrij restrictief. Eens een claim geopend en in uw nadeel beslecht, kan je dit niet meer heropenen. Ik vrees dat er voor de topic starter vanuit PayPal kant niet te veel meer moet verwacht worden.

Ik zou dan ook aanraden om telefonisch contact op te nemen met eBay en de situatie uit te leggen. Mijn ervaring leert me dat eBay dit soort vormen van oplichting serieus neemt en mogelijk wel een onderzoek zal instellen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 08 dec 2016 12:17

De uitleg van de buurman komt mij wel heel ongeloofwaardig over, geen naam, stak enkel een oude sleutel in. Als je iets aangetekend en verzekerd verzend kan ik me niet inbeelden dat er geen naam van de ontvanger opstaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 dec 2016 12:48

Ts zal ondertussen het pakje wel gekregen hebben van de buurman, dus kan controleren of het verzendlabel nog volledig op de doos hangt en of haar naam er nog volledig op staat. In sommige landen volstaat een adres om aangetekend te kunnen versturen. Geen idee hoe het in de UK zit. (In België kan je ook aangetekend versturen naar een bedrijf, dus ook zonder naam van persoon als bestemmeling. Wie dan aftekent voor ontvangst? Receptioniste van het bedrijf in veel gevallen, vermoed ik? Maar bon, verder niet echt relevant voor deze zaak.)

Feit blijft dat de buurman weinig ten laste kan gelegd worden, tenzij de topic starter keihard kan bewijzen dat hij de inhoud van de doos verduisterd heeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

moederjeanne
Topic Starter
Berichten: 36

#11 , 12 dec 2016 18:59

ongelooflijk maar waar ,
de kwestie werd bij pay pal afgesloten in mijn nadeel . reden volgens paypal : het trackingnummer staat afgeleverd op de tracking site
volgens paypal gaan ze er dan vanuit dat ik het heb ontvangen .

Nu komt het , ik teken bezwaar aan bij pay en ondertussen krijg ik van bpost het bewijs dat het pakje inderdaad bij mijn buur is geleverd .

Op de enveloppe had de verkoper mijn adres geschreven maar hij had mijn huisnummer doorstreept en het huisnummer van mijn buur er naast geschreven .
Op deze manier dacht de verkoper dat hij dit later op mij kon steken dat ik hetzelf heb gedaan .
Maar dat kan ik weerleggen omdat bpost de zending leverde bij mijn buur volgens het huisnummer dat de verzender had opgeschreven .

Ook met deze bewijzen van bpost verlies ik de kwestie terug en nu onherroepelijk ,als reden schrijven ze :

"Uw verkoper heeft aannemelijk bewijs verstrekt dat het object naar u is verzonden."

ebay trekt zich er niets van aan omdat ik gewerkt heb met paypal , heb nu ook bij visa de transactie als fraude aangegeven .
Ik ben benieuwd wat daar nu van gaat komen .

heb ik nog andere opties om dit te winnen ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 dec 2016 09:10

heb nu ook bij visa de transactie als fraude aangegeven.
Da's wel belangrijke extra info (namelijk dat uw paypal account gelinkt is aan uw visa). Kans is groot dat visa wel in uw voordeel zal beslissen als u de nodige bewijzen aandraagt en u alsnog uw geld terug krijgt. U hebt er dus goed aan gedaan visa te contacteren (dit had u eigenlijk van in het begin kunnen doen, dan had u dit wat tijd bespaart).

Laat ons weten hoe het afloopt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

moederjeanne
Topic Starter
Berichten: 36

#13 , 13 dec 2016 18:38

ik heb inderdaad ook visa vanaf het begin gecontacteerd ik kreeg enkel dit van hen terug :

Wij bevestigen de ontvangst van uw betwisting. U zal binnen de 5 werkdagen uw dossiernummer ontvangen. Wanneer wij het dossier volledig hebben afgesloten, brengen wij u op de hoogte van het gevolg dat aan de betwisting gegeven werd.

zijn nu 8 dagn verder en nog niets ontvangen , telefonisch deelden ze me vandaag mee dat dit nog een maand of 2 kan duren tegen ze een dossier aanmaken ,ze hebben het veel te druk ?

TheJudge007
Berichten: 366

#14 , 14 dec 2016 03:37


ebay trekt zich er niets van aan omdat ik gewerkt heb met paypal , heb nu ook bij visa de transactie als fraude aangegeven .
Ik ben benieuwd wat daar nu van gaat komen .

heb ik nog andere opties om dit te winnen ?
Dat klopt langs geen kanten. Ik heb het voorbije jaar een 10-klachten rechtstreeks met eBay behandeld. Ik betaal steeds met paypal. De procedure is eerst klacht via eBay dan paypal en tenslotte visa.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 dec 2016 09:06

Indien de aankoop via paypal betaald is (en de aankoop op eBay is effectief gelinkt aan de PayPal betaling) zal eBay u inderdaad doorsturen naar PayPal om de klacht te behandelen. Bij PayPal staat de betwisting dan wel geregistreerd als een eBay betwisting.

De procedure van de creditcard company kan inderdaad wel even duren. (2 maand lijkt me lang, maar ettelijke weken is zeker normaal.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”