Kosten notaris

AnnV.
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Kosten notaris

#1 , 09 dec 2016 15:17

Hallo,

Wegens onenigheid kunnen we de bankrekening van mijn overleden moeder niet laten deblokkeren, bij 1 kind ziet het er niet naar uit dat ze zal tekenen.
Nu heeft de bank mij al gewaarschuwd dat ik dan enkel nog via de notaris zou kunnen gaan.
Er staan geen grote bedragen op de rekening, nog genoeg om alle kosten en rekeningen te dekken en een klein restsaldorpje.

Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen kosten om dit door een notaris in orde te laten maken?
En moeten die kosten dan Door de 3 kinderen betaald worden, of enkel Door mij omdat ik de zaak eindelijk in orde wil hebben en de notaris contacteer
?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 dec 2016 16:09

Moeten er nog kosten die uw moeder gemaakt heeft betaald worden? ttz ziekhuiskosten, dokterskosten, verzekeringen, nutvoorzieningen, huishuur, begrafeniskosten, enz.. Die kosten kunnen alsnog van de geblokkeerde rekening betaald worden. Ga hiervoormet de opriginele facturen naar uw bank. Hierdoor zal het saldo op die rekening al merkelijk verminderen. Indien je nadien toch nog een notaris moet aanstellen, zijn deze kosten voor ALLE erfgenamen.
Notaris kan ze onmiddelijk afhouden van het saldo op de rekening en pas de rest verdelen en uitbetalen.

AnnV.
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 dec 2016 17:02

Bank doet die betalingen niet als de facturen niet ondertekent zijn Door de 3 erfgenamen.
En aangezien eentje dwarsligt heb ik alle facturen hier liggen, wel verwittigd dat rekening nog geblokkeerd is en betaling niet kan doen.
De bank zegt dus dat ik om de rekening te deblokkeren en de rekeningen wil laten betalen, via de notaris moet gaan als zij niet vrijwillig komt tekenen.
Ongeacht hoe klein het restbedrag is en dat er geen eigendom is...
Wou dus graag weten wat dat ongeveer zou kunnen kosten...

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 dec 2016 20:03

Bank doet die betalingen niet als de facturen niet ondertekent zijn Door de 3 erfgenamen.
...
Eigenaardig. Toen mijn moeder overleed heeft de bank nog alle rekeningen betaald zonder handtekening van alle erfgenamen. Enkel ikzelf heb mijn handtekening moeten zetten voor de overschrijving, en ik had geen volmacht.
Mogelijks zijn sederdien de reglkementen veranderd

Karanog
Berichten: 141

#5 , 10 dec 2016 20:04

Ook hier, mava105.
Toen mijn moeder in 2015 overleed, heeft de bank de overschrijvingen (ziekenhuis, elektriciteit, gas, water, begrafenis) die enkel getekend waren door mijn vader uitgevoerd. Ik heb daar dus niet voor moeten tekenen, terwijl ik toch erfgenaam was. Ik had/heb ook geen volmacht.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 11 dec 2016 19:17

Bank doet de betalingen wel. Voor zover het betalingen zijn die duidelijk toewijsbaar zijn aan de overledene en bvb van ziekenhuis, begrafenis, nutsbedrijven, belastingen enz komen. EN voor zover de erfgenamen overeen komen. Wat hier dus niet het geval is.
Wat ksotprijs notaris zal zijn kan u best even bevragen bij uw notaris. Op basis van aangifte nalatenschap zal dat niet veel zijn. Maar vraag is welke bijkomende initiatieven zullen nodig zijn om familie op één lijn te krijgen en hoeveel uren dat zal kosten. Gezien het hier niet gaat om een standaard dossier vrees ik dat daar vooarf niet onmiddellijk een vast bedrag op geplakt kan worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”