Vennootschap in oprichting. Openen zichtrekening

De bezige bij
Topic Starter
Berichten: 135
Juridisch actief: Nee

Vennootschap in oprichting. Openen zichtrekening

#1 , 19 nov 2016 18:10

Vanaf wanneer kan een "BVBA in oprichting" een zichtrekening openen ?
Eén of meerdere maanden vóór het verlijden van de akte ?

Het duurt inderdaad soms meerdere maanden vooraleer een notariële oprichtingsakte kan worden verleden.

Maar een BVBA in oprichting kan volgens het wetboek van vennootschappen blijkbaar wel al rechtsgeldig verbintenissen aangaan.
Verbintenissen die dus vóór de gebruikelijke vervaldata moeten betaald worden.

Wanneer kan de door een "vennootschap in oprichting" geopende zichtrekening effectief worden aangewend en wordt ze door de banken effectief geactiveerd voor gebruik ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 20 nov 2016 02:13

1) In principe 7-12 maanden voor de oprichting, maar sommige banken gaan de rekening niet deblokkeren voor de vennootschap effectief is opgericht. Het heeft dus, in feite, weinig nut.

2) Vennootschap in oprichting kan inderdaad alle verbintenissen reeds aangaan.

3) Ik raad aan een ander notaris te raadplegen voor de oprichting. Kleinere (dorps)notariaten en/of grotere stadsnotariaten (bv. in Gent of Antwerpen) kunnen vaak sneller vennootschappen oprichten. Gewoon eens bellen om te vragen hoe vol hun agenda staat.

Zelf kan ik morgen een oprichtingsakte laten verlijden door een notaris indien nodig, dus het is een beetje stom dat je er maanden laat overgaan.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 21 nov 2016 00:04

Klopt. Banken zullen rekening maar deblokkeren en dus ook activeren vanaf notariële bevestiging dat vennootschap opgericht werd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Jackrussell
Berichten: 701

#4 , 02 dec 2016 19:00

U kunt aanvragen zo gauw als de gegevens u bekend zijn. Effectief zal de rekening pas open zijn nadat de bank de benodigde documenten (statuten e.d.) heeft en deze documenten uiteraard definitief zijn geworden.

Ik begrijp niet goed waarom het verlijden van die akte maanden moet duren. Als ik naar de notaris bel, kan ik er in de meeste gevallen op zijn laatst morgen al terecht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 dec 2016 19:57

Normaal moet binnen de week en twee weken een bvba rond zijn !

Er zijn oprichters die reclame maken binnen de week !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Berichten: 701

#6 , 02 dec 2016 21:55

Ja, dat kan gemakkelijk. Vrijdag maakte de accountant een afspraak met de notaris, maandagmiddag daar de hele handel ondertekend. Dan btw nog en het is gepiept. Dat hoeft echt geen maanden te duren.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 dec 2016 21:04

Inderdaad. Ik heb vanmorgen een mail van de accountant gekregen met de noodzakelijke gegevens. Daarna tussen 17u en 18u heb ik de oprichtingsakte gemaakt. Morgen om 14u30 wordt de akte getekend. Heel snel en niet moeilijk.

Soms kan de bank niet snel genoeg werken en zijn ze niet klaar met het bankattest.

Als je notaris er maanden over doet dan raad ik je aan om naar een ander te gaan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 dec 2016 21:16

Dat De bezige bij maar eens goed de topic van¨Poene leest !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Berichten: 701

#9 , 06 dec 2016 15:13

Best de bank vooraf verwittigen als het haast heeft. De meeste banken willen dan best een stapje extra zetten, zodat alles tijdig in orde is.

Fortuin
Berichten: 1013

#10 , 06 dec 2016 22:40

Zit daar zo'n vertraging op, op die bankattesten? Bij mijn huisbank spring ik gewoon eens binnen (aan het loket) en daar maken ze dat meteen in orde + printen ze het attest af. Duurt hooguit een kwartier.

Jackrussell
Berichten: 701

#11 , 07 dec 2016 16:01

Zit daar zo'n vertraging op, op die bankattesten? Bij mijn huisbank spring ik gewoon eens binnen (aan het loket) en daar maken ze dat meteen in orde + printen ze het attest af. Duurt hooguit een kwartier.
Ik kreeg van de notaris wel de tip om te laten weten aan de bank dat het enige spoed heeft. Contact dat ik heb met mijn bank is overigens prima. Als ik iets vraag, dan krijg ik het altijd netjes op tijd. Ook dit attest. Kwestie van even afprinten inderdaad.

Jackrussell
Berichten: 701

#12 , 07 dec 2016 17:01

Maar ook dat kan soms even duren.

Mijn boekhouder is bijvoorbeeld al 2 maanden bezig met een btw nummer.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 dec 2016 19:33

Maar ook dat kan soms even duren.

Mijn boekhouder is bijvoorbeeld al 2 maanden bezig met een btw nummer.
doe dit dan toch zelf
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Berichten: 701

#14 , 07 dec 2016 21:57

Maar ook dat kan soms even duren.

Mijn boekhouder is bijvoorbeeld al 2 maanden bezig met een btw nummer.
doe dit dan toch zelf
De volgende keer wel, maar ik huur zo iemand in om zijn werk te doen.

Fortuin
Berichten: 1013

#15 , 07 dec 2016 23:05

Dan is hij daar niet "met bezig" hé. Dan ligt dat op zijn bureau. Voor een BTW nummer, iets waar je meestal toch wel enige spoed achter wilt zien, zou dat voor mij in de meeste gevallen onaanvaardbaar zijn. Ik kan me niet inbeelden dat mijn boekhouder dat 2 maanden zou laten liggen.

Terug naar “Bank & Beurs”