Contract beloofd maar ik ben van plan niet te tekenen

peggy1809
Topic Starter
Berichten: 17

Contract beloofd maar ik ben van plan niet te tekenen

#1 , 02 dec 2016 09:23

Mijn huidige werkgever heeft mij 2x een contract van bepaalde duur gegeven (1e contract = 1 jaar, 2e contract = 3 maand, aflopend 31 december 2016). Er was een afspraak dat ik na het contract van bepaalde duur een contract onbepaalde duur zou krijgen vanaf 1 januari 2017. Dit werd mij bevestigd in email en binnenkort zal ik het contract gepresenteerd krijgen om te tekenen.

Door een vertrouwensbreuk heb ik besloten dat ik toch bij deze werkgever niet wil werken en dus zal weigeren om te tekenen. Kan ik dit gewoon aankondigen, mondeling of geschreven? Of ben ik door de ontvangst van de email verplicht om een formele opzegtermijn te hanteren en waar zou ik die kunnen vinden aangezien ik vandaag een contract van bepaalde duur heb.

Alvast bedankt voor input!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 dec 2016 09:34

zolang het aanbod niet aanvaard is , is er geen overeenkomst. en is er ook geen opzegging nodig

let wel op, als u geen ander werk en uitkeringsgerechtigde werkloze wordt, dat er een sanctie kan komen van de rva, als die hiervan op de hoogte worden gebracht, op basis van art 44, 25/11/1991, omdat je dan vrijwillig werkloos wordt.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

peggy1809
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 02 dec 2016 09:58

@ de reden

Bedankt voor je antwoord, het is een hele geruststelling. Mag ik dan gewoon mondeling melden dat ik weiger om het contract te tekenen of doe ik dit toch beter schriftelijk?

Wat betreft de sanctie van de RVA, dit zou toch enkel kunnen als ik een uitkering zou claimen (wat ik niet van plan ben, ook al heb ik nog geen ander werk)?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 dec 2016 10:09

als u geen uitkering claimt, zal u idd geen sanctie krijgen.

U hoeft niet schriftelijk te melden dat u iets niet doet, tenzij u het eerst wél had beloofd.

peggy1809
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 02 dec 2016 10:37

Er is wel een mondeling akkoord (+/- belofte) dat ik in vast dienstverband zou werken vanaf 1 januari. Ook de 'big chief' heeft mij 2 weken geleden nogmaals bevestiging gevraagd, waarop ik volmondig JA heb gezegd ... maar de veer is gebroken door een recente situatie en die vertrouwensbreuk is onherstelbaar.

Omdat ik een specifiek profiel heb waardoor een vervanging niet gemakkelijk zal gevonden worden, wil ik gewoon zekerheid dat ik op de juiste manier afscheid neem en dat zij mij niets kunnen 'aansmeren' omdat zij door mijn mondeling akkoord niet gezocht hebben op de arbeidsmarkt om een profiel zoals dat van mij te vinden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 dec 2016 11:04

Een mondeling akkoord is wel moeilijk te bewijzen, maar aangezien je zegt het te hebben aangegaan, moet je eerlijk zijn en je er ook aan houden. Zeg dan gewoon dat je van plan bent om direct ontslag te nemen indien je een vast contract aangeboden zou krijgen. Dan zal men je wel geen meer geven.

peggy1809
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 02 dec 2016 11:09

Bedankt JPV!

Had ik nog niet aan gedacht, maar dit lijkt me inderdaad wel de eerlijkste oplossing.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 dec 2016 11:51

Wat betreft de sanctie van de RVA, dit zou toch enkel kunnen als ik een uitkering zou claimen (wat ik niet van plan ben, ook al heb ik nog geen ander werk)?
mss is het nu ni echt nodig, maar een gat in uw carrierre kan je beter vermijden.
mss kan je dan beter een vrijwillige verzaking ( http://app.rva.be/D_documentation/Jaarv ... ge121.html ) doen als je zich niet wil inschrijven als werkloze, zo schors je uw opgebouwde rechten ipv verliezen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”