vraag arbeidsongeval schadevergoeding

vreemde onwetende
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

vraag arbeidsongeval schadevergoeding

#1 , 26 nov 2016 23:40

Beste,

Op 17 nov 2014 maakte ik een arbeidsongeval mee (erkend) die leidde tot een knie ex disarticulatie amputatie.
Ik lag 2 weken in coma, bloeding in hersenen, hersenschudding, 2 boven arm breuken en nog 1 bovenbeen breuk.
Nu heb ik nog last van hoofdpijnen, migraine type maar al heel wat verbeterd. fantoom en stomppijnen.
Vergeet-achtigheid en wisselen van woorden.

Mijn vrouw was toen ook hoogzwanger alleen thuis met 1 dochter van 2jaar.

Is het mogelijk hiervoor een schadevergoeding krijgen? Wat zou ik daarvoor moeten doen?

Er is nog geen consolidatie geweest/

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 nov 2016 09:47

Mijn vrouw was toen ook hoogzwanger alleen thuis met 1 dochter van 2jaar.

Is het mogelijk hiervoor een schadevergoeding krijgen? Wat zou ik daarvoor moeten doen?
Je krijgt geen schadevergoeding omdat uw vrouw hoogzwanger was, en alleen thuis was. Dat heeft niets te maken met het ongeval.

vreemde onwetende
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2016 15:29

Beste., bedankt voor uw reactie.

Dat dacht ik al., toch oneerlijk als zij niets krijgt omwille dat ze door mij alles doorstaan heeft.. nog steeds eigenlijk.

En heeft u ook info omtrent mezelf? Want er zijn veel soorten verhalen.. die erop.neerkomen dat omwille dat deze erkend is ik niks kan doen tot de consolidatie.. klopt dit dan?
Ik stel alle info zeer op prijs..
Er zou een bureau moeten bestaan die mensen na een amputatie inlicht over hun rechten., ook kwa protheses enzo. Want ze sturen al meteen in het ziekenhuis een bedrijf van protheses waarmee je het moet stellen wegens geen ervaring of uitleg.of omdat het zoekenhuis iets met ze verdient.
Ik heb enorm geleden ook.kwa prothese.. nog steeds geen definitieve en de evaluatieprothese nooit meegekregen desondanks de mutualiteit ze heeft betaald..
Ook jonge bedienden can die firma's met zeer beperkte ervaringen en volledig afhankelijk van de dokter's.. bizar maar waar.
Kortom een heel verhaal die ik nu niet kan typen..
mvg

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 nov 2016 15:56

Laat die zaken beter over aan een advocaat. Uw vrouw heeft waarschijnlijk wel recht op pijn en smartengeld. Daar bestaan tabellen voor.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 nov 2016 18:30

Uw vrouw heeft waarschijnlijk wel recht op pijn en smartengeld. Daar bestaan tabellen voor.
In het kader van de arbeidsongevallenwetgenving???

Is er een derde aansprakelijk voor het ongeval? Hoe is het ongeval gebeurd?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 nov 2016 18:51

gaat het over een arbeidsongeval of een arbeidswegongeval?

vreemde onwetende
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 nov 2016 19:09

Besten.,

Ik ben gevallen van een hoogte van 8 verdiepingen en terechtgekomen op een transportband vol stenen en cement een 8 tal meter lager..
Het auditoraat van Antwerpen heeft het zonder gevolg gerangschikt.. Ik heb op een vrijdag verkeerde info gekregen en maandag is het ongeval gebeurd.. Die persoon die mij de info gaf is in dat weekend ontslaan.

Ik zal mij zeker een advocaat zoeken., ik dacht binnen een erkend arbeidsongeval dat dit niet nodig was tot eventueel na de consolidatie bij een niet akkoord dat leid tot rechtbank..

Maar kan zonder een derde aansprakelijke dan iemand gedagvaard worden of ?

Ivm mijn vrouw.. zij bleef thuis hele dagen., stond er opeens alleen voor hoogzwanger met mijn dochter van ong. 2 jaar jong. Kwam mij bijna dagelijks bezoeken.. 1ste 2 weken was ik in coma. Daarna nog een 3,5 maand in ziekenhuis.. 2 dagen na mijn ontslag daaruit is mijn 2de dochter geboren.. ik kon niks doen en zat in een rolstoel volledig weg van de medicatie enz.. geen opleidingen kunnen doen of bijscholen. Zij was en is mijn mantelzorger, niet dat ik dat nu nog krijg maar toch.. zij zorgt voor me.

Mvg

vreemde onwetende
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 nov 2016 19:10

Beste.,

Een pure arbeidsongeval.

Mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 27 nov 2016 19:23

Dan is er geen mogelijkheid om een extra schadevergoeding te eisen buiten de standaard arbeidsongevallenverzekering, tenzij u opzet kan aantonen bij de aansprakelijke. Dus écht opzet, geen zware fout van een werknemer.

De arbeidsongevallenverzekering vergoedt op zich goed de schade die het arbeidsongeval bij u teweeg bracht. Tot de consolidatie krijg je alle medische kosten vergoed + wordt uw loon aan 90% doorbetaald, na consolidatie krijg je een percentage die alle kosten zou moeten dekken. Protheses kan je dan ook om de X jaar vergoed krijgen. Het percentage bij de consolidatie is dus héél belangrijk, een arts zal sowieso uw dossier moeten nazien vooraleer het consolidatiepercentage gebruikt kan worden.

dit al eens gelezen:
http://www.fao.fgov.be/sites/default/fi ... 0.2014.pdf

vreemde onwetende
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 nov 2016 19:49

Beste.,

Iedereen bedankt voor de snelle., volledige antwoorden.

Als laatste vraag. Ben ik verplicht om me bij te scholen in een andere richting.?
Een volledige herscholing..
Ik deed onder andere werk waarbij ik echt hard mijn lichaam nodig had.. fysiek zwaar belastend werk. Ook werk ik graag buiten.
Schoolgaan zal al moeilijk voor me zijn, zeker een bureauwerk..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 27 nov 2016 19:52

je bent niet verplicht je bij te scholen, maar als je werkloosheidsuitkeringen wenst te krijgen, zal je wel verplicht zijn de opleidingen te volgen die zowel fysiek als intellectueel mogelijk zijn.

vreemde onwetende
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 nov 2016 20:07

Beste,

Bedankt hiervoor. Om eerlijk te zijn is deze site top.
Het zou ook top.zijn moest u een bureau kunnen oprichten eventueel gesubsidiëerd en erkent die mensen op hun rechten wijst en ook controleert waar dan ook., over wat dan ook voor instantie's.
Zoals in ziekenhuizen na amputatie's door arbeidsongevallen en bij prothese firma's.
Dit is wat ik jammergenoeg geen weet van had. En voor zoveel andere problemen..

Allesinds nogmaals bedankt voor eerlijke antwoorden en neutraal gedrag.

ADVOCATEN VAN LOO
Berichten: 45
Juridisch actief: Ja

#13 , 04 dec 2016 00:56

niemand schreef hier eerder over schadepost HULP VAN DERDEN
in arbeidsrecht wordt daarmee rekening gehouden bij het becijferen van % blijvende ongeschiktheid
dus de inzetbaarheid van partner en graad van noodzaak ervan zal zeker meespelen in een medische expertise over blijvende ongeschiktheid

vreemde onwetende
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 jan 2017 01:42

Besten,

Ïk ben vergeten te zeggen dat dit ongeval is gebeurd via een interim bureau..
Wat zijn dan de mogelijkheden?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 06 jan 2017 10:45

Dat maakt op zich geen verschil. Zorg er wel voor dat uw basisloon correct berekend wordt, bij tijdelijke contracten loopt dit wel eens mis.

Terug naar “Arbeidsongevallen”