hypothecaire investering in niet eigen woning

creator22
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

hypothecaire investering in niet eigen woning

#1 , 25 nov 2016 14:05

Hoi,
Ik ben getrouwd en mijn partner had al een eigen woning en kinderen. Een aantal jaren terug zijn we beide een hypothecaire lening aangegaan voor een grote renovatie van de woning. Ik heb ook al eigen kapitaal in het vastgoed geïnvesteerd.
Nu is mijn vraag, wat als mijn partner en eigenaar vd woning overlijdt? Ik heb sowieso vruchtgebruik, maar stel dat er problemen opduiken en de kinderen dit vruchtgebruik willen afkopen?
Of als ik akkoord ben om het huis te verkopen zodat de kinderen hun erfenis kunnen hebben.
Heb ik in bepaalde gevallen recht op mijn geïnvesteerd deel of helemaal niet? :x
Ik hoef geen eigenaar te worden omdat ikzelf ook kinderen heb en mijn stiefkinderen hun erfenis niet wil afnemen. Enkel wat ik geïnvesteerd heb zou ik graag terug krijgen igv erfenisproblemen.
Testament?
Alvast dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 nov 2016 16:57

Bij overlijden van uw echtgenoot krijgt u het vruchtgebruik van de woning. Dwz. dat u er levenslang kan blijven wonen of de huur innen. In dit land is het vruchtgebruik heilig, wat betekent dat niemand , ook zijn kinderen niet, u uit het huis kan laten zetten. Wat dat betreft heeft u zekerheid. Bij een verkoop - wat alleen kan mits uw akkoord - dient u tevens vergoed te worden voor dat vruchtgebruik, afhankelijk van uw leeftijd.
Best maakt uw met uw echtgenoot een document op waarin verklaard wordt wat u geïnvesteerd hebt in zijn eigendom. Zowel rechtstreeks als via afbetaling van de lening. Bij problemen met zijn kinderen kan u dan een deel recupereren. Er zal waarschijnlijk gezegd worden dat u er zoveel jaar heeft gewoond - ter compensatie. U moet zelf één en ander afwegen, maar in principe zal u nooit (mede-) eigenaar worden van die woning.
Veel banken geven tegenwoordig geen lening meer in uw geval, want dan zijn zij geen eigenaar en worden dat niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2016 19:53

Je vragen over vruchtgebruik en de verkoopprijs zijn al beantwoord door wanton.

Wat je vraag over de investeringen betreft:

1/ De hypothecaire lening die samen afbetaald wordt voor renovatie van het goed:

Het gaat hier om een huis dat een eigen goed is van de man. De huwgemeenschap - want ik veronderstel dat jullie zonder contract zijn getrouwd - investeert in dit goed. Dit betekent dat bij ontbinding van de huwgemeenschap (overlijden of echtscheiding) de man een vergoeding moet betalen aan de huwgemeenschap voor de aflossingen waar hij voordeel uit getrokken heeft (art. 1432 e.v. Burgerlijk Wetboek). Je zal dus in principe recht hebben om de helft van de maandaflossingen terug te krijgen.

Als jullie vóór jullie huwelijk de lening aangegaan zijn, verandert dit de zaak.

Nu goed, dit is de algemene regel, maar er is al discussie geweest in de rechtsleer en de rechtspraak of dit niet valt onder de bijdrageplicht in de lasten van het huwelijk. Er is geoordeeld geweest dat de interesten op het geleende kapitaal als huwelijkslasten moeten beschouwd worden. De eigenlijke kapitaalaflossing creëert dan een vergoeding (W. PINTENS e.a., Familiaal vermogensrecht, 2010, 72).

Dus, als de rechtbank of de boedelnotaris die uw dossier behandelt, met die mening akkoord gaat, zal er een berekening moeten gebeuren op basis van de aflossingstabel hoeveel interest en hoeveel kapitaalaflossing er is betaald. De interesten bent u sowieso kwijt.

Het kan ook zijn dat de rechtbank en de boedelnotaris menen dat héél de lening een huwelijkslast is. Dan krijgt u niets terug. Persoonlijk vind ik dit verregaand omdat het goed eigendom is van de man. Garantie kan echter niet gegeven worden.

2/ Je eigen kapitaal dat je geïnvesteerd hebt in het goed:

Dit zal je normaal gezien niet kwijt zijn. Het is geld van voor je huwelijk. Je hebt het geïnvesteerd in het huis van je man. Dit is volgens mij geen bijdrage in de gezinslasten omdat ze niet afkomstig is van je beroepsinkomen dat je tijdens je huwelijk ontving.

In principe heb je dus een vordering op hem. Maar:
- kun je de betaling bewijzen?
- is dit een lening aan hem?
- is dit een schenking aan hem?
- kan verrijking zonder oorzaak ingeroepen worden?

Dat zal van geval tot geval afhangen. Zonder enig document zal je misschien toch niets krijgen. Het beste is hierover een schriftelijke afspraak maken, bv. een schulderkenning. Of een lening tussen echtgenoten.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 25 nov 2016 20:05

Ik vermeld toch nog de mogelijke compensatie voor het wonen. Er wordt soms rekening gehouden met het feit dat die bijdrage , of toch ten dele, een soort huur was voor het wonen in het huis van de echtgenoot.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

creator22
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 nov 2016 12:43

Beste Wanton en Poene, al héél hartelijk dank voor de info.
Jullie hebben mij info gegeven igv problemen bij erfenisrechten betreffende mijn specifieke situatie waarvan ik nog nooit gehoord had.
Nogmaals dank!!!!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”