4 weken in eerste job en collectieve sluiting, wat te doen?

BBart
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

4 weken in eerste job en collectieve sluiting, wat te doen?

#1 , 22 nov 2016 16:07

Hallo even een korte situatieschets:

Ik ben 25 jaar en begin op 28 november aan mijn eerste job. Echter doen deze aan collectieve sluiting eind december (tussen kerst en nieuwjaar) waardoor ik dus 4 dagen niet werk maar omdat ik net gestart ben kan ik hierdoor uiteraard niet betaald worden.

Nu is mijn vraag wat doe ik hier het best: een werkloosheidsuitkering aanvragen of gewoon mij op wettige afwezigheid zetten.
Heb ik wel recht op een uitkering hier?

mvg,
Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 22 nov 2016 16:28

Ik dacht dat je hiervoor een tijdelijke werkloosheid kon aanvragen.
Je werkgever moet dit alvast regelen voor jou, voordat jij de aanvraag kunt indienen om deze 4 dagen betaald te worden.
Als hij dit niet doet, moet hij je gewoon doorbetalen.

Vanaf volgend jaar, moet je dan zorgen dat je 4 verlofdagen hebt voor die periode.

BBart
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2016 16:55

Ik dacht dat je hiervoor een tijdelijke werkloosheid kon aanvragen.
Je werkgever moet dit alvast regelen voor jou, voordat jij de aanvraag kunt indienen om deze 4 dagen betaald te worden.
Als hij dit niet doet, moet hij je gewoon doorbetalen.

Vanaf volgend jaar, moet je dan zorgen dat je 4 verlofdagen hebt voor die periode.
Ja de werkgever zei ofwel geven we je die 4 dagen wettige afwezigheid ofwel moet je tijdelijke werkloosheid aanvragen maar dat moet ik zelf doen zeiden ze.
Voor volgend jaar zitten die dagen sowieso in het verlof want heb dan een volledig jaar gewerkt.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 nov 2016 21:31

zal tijdelijke werkloosheid wegens collectieve sluiting zijn. Ga naar je uitbetalingsinstelling (vakbond/hulpkas) om dit in orde te maken.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 23 nov 2016 10:54

Ik dacht dat de werkgever eerst papieren van tijdelijke werkloosheid moest opstellen voordat je als werknemer iets kon aanvragen.
Pas na de tijdelijke werkloosheid moet de werknemer dan de papieren gaan indienen.

De bal ligt alvast in het kamp van de werkgever, deze moet de eerste stap zetten:
http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e23

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 23 nov 2016 11:17

in de praktijk weet de werkgever vaak neit dat de werknemer geen voldoende vakantiedagen heeft. Vandaar dat de vakbond/hulpkas de nodige papieren kan meegeven.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”