Ontslag onderlinge toestemming

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

Ontslag onderlinge toestemming

#1 , 15 nov 2016 18:06

Ik heb mijn ontslag gegeven 10 november 2016 in onderlinge toestemming om te kunnen beginnen bij mijn nieuwe werkgever op 1/1/2017.
Ik heb nog 79 uur wettelijk verlof en 83 uur recup. De eerste week van de kerstvakantie had ik al verlof genomen met inhaalrust en dit was ook goedgekeurd.
Nu wilt de werkgever mijn contract stoppen op 23/12/2016.....
Enig advies hierover? accepteren of niet? ik geloof dat ik dan mijn 13de maand kwijt ben. Is dit een truc om wettelijk verlof niet uit te moeten betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3792

#2 , 16 nov 2016 10:41

Heb je papieren van die onderlinge toestemming?
Zo ja: goed bewaren, en niets op het voorstel ingaan.

Je werkgever kan je contract niet vervroegd stoppen zonder jou uit te betalen.

Indien je geen papieren hebt, heb je wel een probleem.
Dan zal ik je verwijzen naar je ander topic, waarin je het al half gevraagd hebt:
Je zal je ontslag moeten indienen (aangetekend), en daarin vermelden dat je vanaf 1 januari niet meer komt werken, en die periode dan zult betalen aan je werkgever.

Verlof ben je niet kwijt.
Werkgever moet je resterende verlof (niet je inhaalrust, die ben je wel kwijt) uitbetalen aan het einde, alsook je verlofdagen die je al opgebouwd hebt voor 2017, alsook je dubbel vakantiegeld.
Dit wordt dan in mei/juni verrekend door je nieuwe werkgever (je zal waarschijnlijk een pak minder loon hebben dan die maand).

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#3 , 21 nov 2016 15:55

Ik had een brief in onderling overleg opgemaakt en laten aftekenen. Mij leek dan logisch dat ze gewoon het contract 31/12/2016 stoppen. Ik had dan toch de laatste week van december verlof genomen.
Maar ze willen mijn contract 23/12 laten aflopen. Dus dan heb ik eigenlijk een week dat ik "werkloos" ben. En zo willen ze er waarschijnlijk voor zorgen dat ze mijn 13de maand niet moeten uitbetalen.
Eigenlijk zeer stom van mijn werkgever :/. Mijn collega's zeggen dat ik hiermee naar de vakbond moet gaan. Anderen zeggen dat ik me ziek moet zetten voor die laatste 4 weken als ze mij niet willen laten stoppen op 31/12/2016 maar al op 23/12/2016.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2016 17:34

Ik had een brief in onderling overleg opgemaakt en laten aftekenen.
een handtekening kan ook enkel als ontvangst gelden als je een kennisgave laat aftekenen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 nov 2016 05:49

Welk paritair Comité? Welke anciënniteit?

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#6 , 22 nov 2016 13:22

pc 330 en ik heb 4 jaar anciënniteit

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#7 , 22 nov 2016 13:23

Ik had een brief in onderling overleg opgemaakt en laten aftekenen.
een handtekening kan ook enkel als ontvangst gelden als je een kennisgave laat aftekenen.
Dat bedoel ik ook. Ik heb dit laten ondertekenen voor ontvangst dat sowieso mijn normale opzegtermijn al zou beginnen lopen.
Ze hebben nog niet getekend voor akkoord. Aangezien hun eerste voorstel was om al op 23/12 te stoppen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 nov 2016 13:40

geen beletsel voor volledige eindejaarspremie.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 nov 2016 13:49

dan is het geen beeindiging in onderling overleg.
denk dat je best dat document eens inscand en als privé bericht naar jpv stuurt. mogelijk voldoet dit niet en is de kennisgave nietig, en is het beter in te gaan op de 23/12 van de werkgever zelfs met mogelijk verlies van eindejaarspremie.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#10 , 22 nov 2016 13:56

geen beletsel voor volledige eindejaarspremie.
Zeker? Een juriste heeft tegen mij gezegd dat ik 31 december nog in dienst zou moeten zijn. Vandaar dat ze mij dan wss 23/12 al het contract willen stoppen.

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#11 , 22 nov 2016 13:57

dan is het geen beeindiging in onderling overleg.
denk dat je best dat document eens inscand en als privé bericht naar jpv stuurt. mogelijk voldoet dit niet en is de kennisgave nietig, en is het beter in te gaan op de 23/12 van de werkgever zelfs met mogelijk verlies van eindejaarspremie.
Die brief is mijn ontslagbrief.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#12 , 22 nov 2016 14:05

geen beletsel voor volledige eindejaarspremie.
Zeker? Een juriste heeft tegen mij gezegd dat ik 31 december nog in dienst zou moeten zijn. Vandaar dat ze mij dan wss 23/12 al het contract willen stoppen.
Juriste gaf foute info.

2 zaken die je moet bekijken hiervoor:
1. In PC 330 heb je recht op je eindejaarspremie, zelfs al heb je je ontslag genomen of geen volledig jaar gewerkt.
Enkel bij ontslag om dwingende redenen heb je er geen recht op.
Dit wordt pro rata berekend.
En meestal is het inderdaad zo dat je er geen recht op hebt als je zelf je ontslag neemt. Bij PC 330 is dit dus niet het geval.

2. De 16e van de maand is het kantelpunt (weet niet of dit algemeen is, of enkel voor PC 330).
Als je dus tot en met de 16e van de maand gewerkt hebt, telt dit als een ganse maand.

Beide samengeteld: je hebt recht op je volledige premie.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 22 nov 2016 14:59

geen beletsel voor volledige eindejaarspremie.
Zeker? Een juriste heeft tegen mij gezegd dat ik 31 december nog in dienst zou moeten zijn. Vandaar dat ze mij dan wss 23/12 al het contract willen stoppen.
Eigenlijk niet zeker.

Indien je in PC 330.04 (residuaire sectoren) werkt, is er geen bepaling over eindejaarspremie. Maar mééér dan waarschijnlijk werk je in PC 330.01 (rusthuizen, ziekenhuizen), PC 330.02 (bi-communautaire instellingen) of PC 330.03 (tandprothesen).

En dan ben ik zeker, gezien collectieve arbeidsovereenkomst van 25 september 2002

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#14 , 22 nov 2016 15:03

tis pc 330.04
Dus dan toch geen recht op. Mss nog eens navragen bij de vakbond.

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#15 , 22 nov 2016 15:46

Ik heb ook niets hierover in het arbeidsreglement gevonden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”