Heffing leegstand ( Compromis geen melding. Akte wel.)

coc
Topic Starter
Berichten: 2

Heffing leegstand ( Compromis geen melding. Akte wel.)

#1 , 19 nov 2016 21:35

Situatie:
- compromis ondertekend augustus 2016 (verwijzing onroerend goed niet opgenomen in leegstandsregister)
- ontwerp akte gekregen november 2016 (verwijzing onroerend goed wel opgenomen in leegstandsregister sinds oktober 2015)
- akte ondertekenen eind november 2016

* antwoord medewerker notaris op mijn vraag tegenstrijdigheid:
- In compromis verkeerd vermeld
- aanvraag schrapping ten laste van de koper
- het is bij wet zo dat de heffing overgaat naar de koper.

Mijn vraag:
1. Er is als overgangsdatum 01 januari 2017 opgenomen. Tenzij vergissing wordt die datum in overleg vastgelegd en zijn er geen wettelijke termijnen voorzien. Mijn voorstel zou zijn 01 maart 2017 ingeval de vrijstelling/schrapping langer dan een maand in beslag neemt.

2. Het gemeentelijk reglement voorziet een vrijstelling wegens "verkrijging zakelijk recht". Verder op staat dat de aanvraag minimum 2 maanden voor het jaar volgend op de akte dient ingediend te worden. Impliceert dit dat de vooropgestelde datum van 01 januari niet haalbaar is?

3. Stel ik laat de akte zo doorgaan zonder vorm van bezwaar, kan ik nadien de kosten/hefffingen recupereren bij de verkoper?

4. Stel ik weiger de akte in huidige vorm te ondertekenen. Ik ben in reeds bezit van de sleutels, ik ben begonnen met verwijderen van behang, aanbrengen van primer. Ik heb een email verstuurd naar de verkoper als ontvangst van de sleutels en de meterstanden water/stroom een paar weken terug. Wat zijn de gevolgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 nov 2016 09:41

Het is niet de notaris die de leegstand heft maar de gemeente, of de overheid. Je zal met hen moeten onderhandelen.
http://belastingen.vlaanderen.be/belast ... erkrotting

Reclame

Terug naar “Andere”