verbreken van een binnenlandse volle stiefvader adoptie door de geadopteerde.

aliquis
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

verbreken van een binnenlandse volle stiefvader adoptie door de geadopteerde.

#1 , 10 sep 2016 14:39

Ik ben een 18 jarige student. Op mijn 4de werd ik door m'n stiefvader geadopteerd (volle adoptie). Na de "V"- scheiding met mijn moeder heeft de adoptant meedogenloos misbruik gemaakt van de wettelijke omgangsregeling. Hij wist héél goed dat het voor mij psychisch ondraaglijk was om met hem te moeten samenleven, maar hij schepte er genoegen in om de omgangsregelingen via de jeugdrechtbank af te dwingen. De verblijfsperiodes bij hem waren één voor één nefast voor mijn emotionele en fysieke integriteit. Op mijn 16de was de situatie dusdanig geëscaleerd dat ik besloot om géén enkel contact meer met hem te hebben. Ondertussen ben ik 2 jaar van hem verlost, op zich is dat een opluchting, ik ben weer gelukkig, heb een veel positiever zelfbeeld, meer zelfvertrouwen en een optimistisch toekomstbeeld. In die twee jaar heb ik ook nagedacht over de pijn en het verdriet dat die verschrikkelijke nep-vader mij tien jaar lang heeft aangedaan. Zijn wreedheid zal ik nooit vergeten en vooral nooit vergeven, maar ik wil die zwarte periode uit mijn kindertijd achter mij laten, en dat is onmogelijk zolang de juridische band met hem niet volledig en definitief verbroken is.

Ik wil heel sterk benadrukken dat mijn moeder in de adoptie-problematiek géén schuld treft, wel integendeel. Mijn moeder is een super goede mama en zij heeft altijd en onophoudelijk haar uiterste best gedaan om mij te beschermen. Helaas was dat tijdens de omgangsregeling bij hem onmogelijk.

Kan iemand mij adviseren hoe ik een herziening van de volle adoptie zelf kan aanvragen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2016 00:06

Je hebt mijn sympathie. Het moet een vreselijke hel geweest zijn waar je door bent gegaan.

Ik ben expert in adoptierecht, maar het wetsartikel dat over de herziening van adoptie gaat, is art. 351 Burgerlijk Wetboek. Dit voorziet een mogelijkheid tot herroeping als er ontvoering of kinderhandel in het spel is. Dit lijkt mij niet het geval te zijn geweest. Andere rechtsgronden worden niet vermeld. Sorry.

"Art. 351. Uitsluitend wanneer er voldoende aanwijzingen zijn dat de adoptie is totstandgekomen ingevolge de ontvoering van, de verkoop van of de handel in kinderen, wordt de herziening van het vonnis waarbij deze adoptie is uitgesproken, ten aanzien van de adoptant of van de adoptanten gevorderd door het openbaar ministerie.
De herziening kan eveneens worden gevorderd door een persoon die tot de derde graad deel uitmaakt van de biologische familie van het kind.
Indien het bewijs van de feiten als bedoeld in het eerste lid is geleverd, verklaart de familierechtbank dat de adoptie geen gevolgen meer heeft vanaf de overschrijving van het beschikkend gedeelte van de beslissing houdende herziening in de registers van de burgerlijke stand."

giserke
Berichten: 2434

#3 , 16 nov 2016 01:23

Ik denk dat je best eerst een advocaat zoekt, om te zien wat die persoon strafrechtelijk en burgerlijk kan worden ten laste gelegd.
En vervolgens de nodige klachten neerleggen bij de politie indien er strafrechtelijke zaken zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 16 nov 2016 12:12

Zou ik ook denken.
Mogelijk IFG van toepassing.
Eens lezen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Terug naar “Adoptie”