erfenisrecht belgisch recht - buitenechtelijk kind

skb
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

erfenisrecht belgisch recht - buitenechtelijk kind

#1 , 10 nov 2016 11:56

De situatie is zo: mijn vader is in 2004 gestorven en mijn moeder heeft alles geërft. In 2012 is ook zij overleden en werd haar erfenis verdeeld over haar 3 kinderen. Recent heeft iemand contact met ons gezocht die beweert de een buiten-echtelijk kind van mijn vader te zijn. Indien dit klopt, heeft dit gevolgen op vlak van erfrecht en dergelijke?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 nov 2016 12:26

Ja, dit kan gevolgen hebben. Ik neem aan dat hij niet erkend is door uw vader, correct? Dan is hij louter een biologisch kind, zonder afstammingsband. Het is pas na vaststelling van de afstammingsband dat hij kan erven van uw vader.

Eerst zal hij de gerechtelijke vaststelling van vaderschap moeten vorderen. Met zijn DNA kan hij bewijzen dat hij een kind is, op voorwaarde dat er nog nuttig DNA te halen valt uit het lichaam van uw vader. Desnoods haalt men DNA uit de lijken van grootouders of ooms/tantes.

Als hij inderdaad de zoon blijkt te zijn, kan hij met terugwerkende kracht zijn erfdeel opeisen. U zegt dat uw moeder alles geërfd heeft. Het hangt ervan af hoe dat gebeurd is (contractuele erfstelling, verbijvingsbeding). Het dossier moet opnieuw bestudeerd worden. Eventueel zal u, als erfgenamen van uw moeder, een vergoeding moeten betalen om hem uit te kopen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 nov 2016 12:38

Eerst zal hij de gerechtelijke vaststelling van vaderschap moeten vorderen..
Die procedure dien het buitenechtelijke kind zelf op te starten. Ontgraven van lichamen is ook geen simpele zaak en niet goedkoop. Daarna nog een gerechtelijke procedure die lang kan aanslepen. Dat alles kost een pak geld. Is de erfenis van die aard en omvang dat die stappen gerechtvaardigd zijn? (is natuurlijk niet uw probleem maar van de eiser)

Reclame

skb
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2016 14:05

1. mijn vader is gecremeerd - ik weet niet of men uit asse nog DNA kan halen maar dat lijkt me niet mogelijk.
2. Ik weet niet in hoeveel kosten er zouden zijn aan die procedure maar het is waarschijnlijk dat dat in het beste geval een nul-operatie is.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 nov 2016 18:12

Het is al voorgevallen dat mensen hun ouder cremeren om te verhinderen dat buitenechtelijke kinderen DNA uit het lijk zouden kunnen halen.
In zo'n geval heeft de rechtbank al geoordeeld dat verdere verwanten (bv. oom) worden opgegraven voor een indirecte DNA-match.

eylis
Berichten: 8836

#6 , 14 nov 2016 19:04

@poene, dat gaat dan wel over enorm grote erfeniszaken, neem ik aan. Voor eeen huis-tuin- en keukenerfenis zullen die grote middelen waarsxhijnlijk niet ingezet worden. In dit geval denk ik dat de eiser gewoon druk probeert uit te oefenen op de erfgenamen zelf. Het feit dat hij/zij niet meldt de rechtsprocedure daarvoor op te starten laat me vermoeden dat hij/zij gewoonweg maar probeert zo iets uit de brand te slepen.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 nov 2016 21:08

Misschien is dat zo. De TS heeft niets van informatie gegeven over hoe groot de erfenis is. Dan kan ik alleen maar advies geven, rekening houdende dat de erfenis misschien heel veel bedraagt.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”