Derde zwangerschapsvervanging

Nurse123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Derde zwangerschapsvervanging

#1 , 09 nov 2016 18:56

Hallo iedereen

Ik heb op de website van de ACV reeds wat informatie opgezocht maar geraak er niet volledig aan uit. Ik werk in een ziekenhuis als verpleegkundige (paritair comité 55). Ik werk er sinds juli 2015. Gezien ik op een risicoafdeling werk, moeten zwangere werknemers meteen thuisblijven zodra ze weten dat ze zwanger zijn + uiteraard het bevallingsverlof erbij dus 1 zwangerschapsvervanging is ongeveer 1 jaar. Ondertussen ben ik aan mijn 2e zwangerschapsvervanging bezig; de collega die ik vervang komt begin 2017 terug werken. Nu is er opnieuw iemand zwanger en wordt mij een 3e zwangerschapsvervanging aangeboden.

Via mijn collega's heb ik gehoord dat men nu verplicht is om mij een contract van onbepaalde duur aan te bieden binnen het ziekenhuis. Klopt dit? Op de website van de ACV vind ik terug dat de maximale duur van vervangingscontracten 2j is. In juli 2017 zal ik 2j werkzaam zijn onder een vervangingscontract, is men dan vanaf die datum verplicht om mij een contract van onbepaalde duur te geven? Of moet het 3e contract dat ik nu ga tekenen al van onbepaalde duur zijn?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 09 nov 2016 19:08

Als ik mij niet vergis heb je een vervangingscontract waar de naam van de te vervangen persoon staat vermeld , dan heb je telkens een nieuw contract en dus geen verlenging van vb 3 opvolgende periodes zoals je vakbond zegt

Nurse123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2016 19:22

De naam van die collega staat er inderdaad in. Dus dan bekijk ik het verkeerd? Het ziekenhuis is dan niet verplicht om mij een contract van onbepaalde duur te geven? Valt tegen :-)

Reclame


de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2016 01:42

Als ik mij niet vergis heb je een vervangingscontract waar de naam van de te vervangen persoon staat vermeld , dan heb je telkens een nieuw contract en dus geen verlenging van vb 3 opvolgende periodes zoals je vakbond zegt
wat mag ik dan hieronder verstaan?
wet 3/7/1978
Art. 11ter. (§ 1.) <W 1985-01-22/30,art. 58, 009> Hij die een werknemer vervangt wiens arbeidsovereenkomst is geschorst om een andere reden dan gebrek aan werk wegens economische oorzaken, slecht weer, staking of lock-out, kan in dienst worden genomen onder voorwaarden die afwijken van deze wet, wat de duur van de overeenkomst en de opzeggingstermijn betreft.
De reden, de identiteit van de vervangen werknemer(s) en de voorwaarden van die indienstneming moeten schriftelijk voor elke werknemer afzonderlijk worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop deze werknemer in dienst treedt.
De duur van de overeenkomstig de bepalingen van dit artikel gesloten vervangingsovereenkomst mag niet langer zijn dan twee jaar.
Wanneer de partijen verschillende opeenvolgende vervangingsovereenkomsten hebben gesloten, zonder dat er een onderbreking is, toe te schrijven aan de werknemer, mag de totale duur van die opeenvolgende overeenkomsten niet langer zijn dan twee jaar.
Is er geen geschrift of werd de door het derde en het vierde lid bepaalde termijn van twee jaar overschreden, dan gelden voor die overeenkomst dezelfde voorwaarden als voor de overeenkomst voor onbepaalde tijd.
(§ 2. De bepalingen van § 1 kunnen eveneens toegepast worden wanneer een werknemer wordt in dienst genomen ter vervanging van een persoon wiens rechtspositie eenzijdig door de overheid is geregeld en die zijn ambt niet of slechts deeltijds uitoefent.)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 nov 2016 01:45

De naam van die collega staat er inderdaad in. Dus dan bekijk ik het verkeerd? Het ziekenhuis is dan niet verplicht om mij een contract van onbepaalde duur te geven? Valt tegen :-)
u tekent die overeenkomst en als die ten einde loopt raadpleeg uw vakbond, als u nu moeilijk doet zullen ze allicht iemand anders nemen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 12 nov 2016 20:36

Opgepast, indien er een vzrvangingsovereenkomst voor ouderschapsverlof na zwangerschap tussenzit, telt die vervanging niet voor die 2 jaar

Nurse123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 nov 2016 20:41

Bedankt voor de reacties. Ik hou het in de gaten zodra de 2j overschreden zijn :-)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”