Veelvuldige afwezigheid

johanb1977
Topic Starter
Berichten: 117

Veelvuldige afwezigheid

#1 , 05 nov 2016 00:40

Vanaf wanneer kan je iemand ontslaan omwille van veelvuldige afwezigheid? Er zijn steeds wn die op te voorspellen tijdstippen afwezig zijn, feestdagen weekends, lange uren, enz
Moet dit op jaarbasis enkele weken zijn of enkele keren per trimester.
Dit brengt bij ons steeds de organisatie van de planning in de war, ondertussen hebben wij ondervonden dat interims niet enkel moeilijk te vinden zijn binnen de zorgsector maar ook nog eens onbetrouwbaar blijken. De laatste interim is 2 dagen komen werken waarvan 1dag 2uur te laat en daarna ziek (had geen opvang voor haar kindje maar wel een doktersattest).
Wij hebben haar ziektedagen niet moeten betalen maar hadden wel geen vervanging voor het tekort aan personeel.

Sorry voor de vele voorgaande vragen ivm ontslagen maar ik ben bezig met een soort "opkuis", de rotte appels moeten eruit zodat er nog een goede stabiele en ploeg overblijft waar men kan op rekenen.

Vorige eigenaar heeft dit uit de hand laten lopen waarbij wij al 15maand met de lelijke erfenis zitten en ons dit veel geld kost welke op den duur weer ten koste zal vallen van onze bewoners is het wzc. Dit heb ik liever niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 nov 2016 06:54

wat is de reden van de afwezigheid? Je kan immers wegens bepaalde afwezigheden niemand ontslaan (toch niet zonder beschermingsvergoeding). Eenvoudigste voorbeeld: klein verlet, jaarlijkse vakantie, politiek verlof, syndicale afwezigheid, zwangerschap, ...

Best dus eerst even verduidelijken.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 05 nov 2016 21:26

k Weet dat in de zorg de middelen schaars zijn en dus de werkdruk hoog met veel verlet als gevolg wat dan weer weegt op uw rentabiliteit. Waarschijnlijk doe je dit al doch misschien kan je nog meer doen om de werkdruk te optimaliseren door (samen met de verzorgenden) op zoek te gaan naar efficientieverbeterende maatregelen. Dit kunnen kleine dingen zijn doch vele kleine dingen kunnen het verschil maken bv s nachts wanneer (om onvermijdbare economische redenen) de bezetting minimaal is.

Reclame

johanb1977
Topic Starter
Berichten: 117

#4 , 06 nov 2016 22:57

wat is de reden van de afwezigheid? Je kan immers wegens bepaalde afwezigheden niemand ontslaan (toch niet zonder beschermingsvergoeding). Eenvoudigste voorbeeld: klein verlet, jaarlijkse vakantie, politiek verlof, syndicale afwezigheid, zwangerschap, ...

Best dus eerst even verduidelijken.
Meestal is de afwezigheid na een terechtwijzing dat er iets niet goed is gedaan, bv medicatie niet gegeven, persoon te lang op het wc laten zitten (45min), enz. De afwezigheden zijn meestal ook tijdens een werkend weekend of werkende feestdagen. 2 dagen ervoor "valt ze ineens ziek", in onze sector is het echt niet moeilijk om een dokter te overtuigen dat je ziek bent waardoor haar afwezigheid steeds gewettigd is ook na controle. Dit jaar is ze al ong. 6x ziek geweest telkens een dat of 5.
Nu is ze ziek van eind oktober tot en met 13 november. De persoon moest 1/11 en 11/11 werken en een werkend weekend. Recuperatiedagen waren voldoende voorzien.

Ik heb 25 mensen in dienst voor 30 bewoners dus ik heb echt niet te weinig personeel, maar het kan nooit optimaal worden ingezet door de vele zieken. Als er in de ochtend 6 mensen worden voorzien om de verzorging te doen vallen er zeker in die week 2 of 3 "ziek". Ik had hier graag een halt aan toe geroepen. Spijtig genoeg zal er mss een voorbeeld moeten worden gesteld.
Ik doe dit echt niet graag maar de mensen verdienen een goede kwalitatieve zorg en het wzc moet rond draaien en niet vierkant, op den duur is mijn begrip voor bepaalde situaties echt op.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 07 nov 2016 05:36

Dan kan u die persoon ontslaan met reden: veelvuldige afwezigheid waardoor er verstoring van de organisatie van het rusthuis optreedt. Best wel nog eerst een aangetekend schrijven als waarschuwing sturen met verwijzing naar die verstoring.

johanb1977
Topic Starter
Berichten: 117

#6 , 07 nov 2016 20:52

Bedankt voor uw antwoord

Opzegvergoeding zal in dit geval moeten betaald of gepresteerd worden of is dit een ontslag met een slechte c4?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 07 nov 2016 21:57

er is geen enkele dringende reden tenzij je kan aantonen dat de geattesteerde afwezigheden vals zijn. Dus zal het een opzeg zijn met opzegtermijn die gepresteerd of uitbetaald moet worden.

johanb1977
Topic Starter
Berichten: 117

#8 , 07 nov 2016 23:05

Jpv bedankt voor je antwoord welke al meerdere malen een hulp bleken te zijn

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”