Als zwanger interimmer ontslagen

lala
Topic Starter
Berichten: 120
Locatie: Brussel

Als zwanger interimmer ontslagen

#1 , 04 nov 2016 09:06

Hallo,

Ik werkte gedurende 10 maand bij werkgever en heb vorige maand volgens de regels het interimkantoor en werkgever op de hoogte gebracht van mijn zwangerschap. Reactie was naar de negatieve kant. Ik ben sinds aankondiging paar dagen ziek geweest door de zwangerschap en kreeg gisteren een telefoontje van het interimkantoor dat contract niet verlengd wordt wegens mijn afwezigheden. Ik vroeg aan interimkantoor om mij dit als reden schriftelijk neer te schrijven wat ze mij mondeling meegegeven heeft. Echter weigeren ze dit. Kan ik hen dwingen? Beloftes van vast contract mag ik naar fluiten. Syndicaat en syndicaal afgevaardigde binnen bedrijf had ik reeds gecontacteerd voor ontslag want voelde dat dit eraan ging komen. Wat kan ik verwachten? Teamleader heeft aan afdeling mondeling meegegeven dat ik ontslagen werd door mijn afwezigheden. Ik heb in september een positieve evluatiegesprek gehad en toch wel smerig om mij zomaar te kunnen ontslaan. Waar is de zwangerschapsbescherming? Ik laat het hier niet bij zitten en wraak zal ik
nemen.

Hoe durven ze.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2016 10:52

Eerst wil ik je zegen dat men een werknemer van een interim niet hoef te ontslaan, enkel zijn dag, week of maand contract gewoon niet verlengen !

Zwangerschap bescherming is dus voor u niet van toepassing, verder wil ik je toch zeggen dat ook zwangere vrouwen van vandaag op morgen aan de deur kan gezet worden als de werkgever de verbreking vergoeding betaald, wat voor u zeker niet van toepassing is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 nov 2016 11:15

Eerst wil ik je zegen dat men een werknemer van een interim niet hoef te ontslaan, enkel zijn dag, week of maand contract gewoon niet verlengen !
Toch wat nuanceren: als een interimkantoor je hierna geen nieuw contract bezorgt omwillen van je zwangerschap, is het wel een andere situatie. Topic starter kan misschien dit even lezen:
http://www.jobat.be/nl/artikels/geldt-d ... dkrachten/
Maar uiteraard blijft het moeilijk, zo niet onmogelijk, om de reden te bewijzen waarom je van het interimkantoor geen nieuw contract krijgt.
Zwangerschap bescherming is dus voor u niet van toepassing, verder wil ik je toch zeggen dat ook zwangere vrouwen van vandaag op morgen aan de deur kan gezet worden als de werkgever de verbreking vergoeding betaald.
+ een bijzonder vergoeding van 6 maanden, als ik mij niet vergis.

Maar bon, de topic starter moet zich wenden tot het interimkantoor, niet tot het bedrijf waar ze nu als interim tewerkgesteld is, want tegen dit bedrijf gaat ze weinig kunnen beginnen... Als ze keihard kan bewijzen dat ze door haar zwangerschap geen nieuw contract krijgt, heeft ze een been om op te staan. Zoniet, zal het moeilijk worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 nov 2016 11:21

Het zou al een zeer dom interim moeten zijn die je zegt dat je niet meer moet komen omdat je zwanger bent, een interim kantoor die kan altijd je contract gewoon niet verlengen om praktische redenen, en veelvuldig afwezig is zo een reden, geen enkel interim geeft iets aan werknemers die er niet zijn, daar interim juist die gene zijn die inspringen als vaste werknemers ziek zijn, dit was ooit het doel van interim en ook buiten gewoon vermeerdering van werk. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 nov 2016 11:23

Eerst wil ik je zegen dat men een werknemer van een interim niet hoef te ontslaan, enkel zijn dag, week of maand contract gewoon niet verlengen !
Toch wat nuanceren: als een interimkantoor je hierna geen nieuw contract bezorgt omwillen van je zwangerschap, is het wel een andere situatie. Topic starter kan misschien dit even lezen:
http://www.jobat.be/nl/artikels/geldt-d ... dkrachten/
Maar uiteraard blijft het moeilijk, zo niet onmogelijk, om de reden te bewijzen waarom je van het interimkantoor geen nieuw contract krijgt.
tekst goed lezen hé
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 nov 2016 11:31

mondeling gesprek met interimkantoor opnemen. Dan zal er mogelijks wel iets vallen over de zwangerschap. Veelvuldige afwezigheid wegens zwangerschap is nog altijd een verboden reden van niet-verlenging arbeidsovereenkomst.

Vaak kan je niks doen ivm niet verlenging contract, maar in dit geval wel. Niet in de vorm van een verbrekingsvergoeding, wel omwille van discriminatie.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 nov 2016 11:32

Het zou al een zeer dom interim moeten zijn die je zegt dat je niet meer moet komen omdat je zwanger bent
Je zou er van verschieten wat er gezegd wordt. Op papier zullen ze het niet zetten, maar als wat gezegd wordt ook opgenomen wordt, is dit een perfect bewijs. Een voorzichtig interimkantoor zal zoiets ook niet mondeling zeggen, maar er zijn genoeg mensen die er van uitgaan dat wat gezegd wordt, toch niet te bewijzen valt, en dus mondeling zaken zeggen terwijl ze beter zouden zwijgen. Het is maar een tip voor de TS: als ze een gesprek kan opnemen met iemand van het interimkantoor waaruit kan opgemaakt worden dat ze geen ander contract kan krijgen wegens zwangerschap, is ze zeker niet kansloos.
tekst goed lezen hé
Hoe bedoel je?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lala
Topic Starter
Berichten: 120
Locatie: Brussel

#8 , 04 nov 2016 12:23

Dank allen voor de reacties. Ik heb het gesprek idd opgenomen. Ze spelen het vandaag anders en vandaag gooien ze het ook op mindere prestaties wat dus ze een grote leugen is en daarbij heb ik een positieve evlutatie gehad. Heb het woord discriminatie laten vallen tijdens gesprek en daar kreeg ik is antwoord eyhm daar kan Ik me niet over uitspreken. Grrrrrrrr zo onmenselijk dat een mens kan zijn.

lala
Topic Starter
Berichten: 120
Locatie: Brussel

#9 , 04 nov 2016 12:24

Het niet aanbieden van nieuw contract gaat dan toch over dezelfde werkgever?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 nov 2016 12:28

Kan maar is niet noodzakelijk .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lala
Topic Starter
Berichten: 120
Locatie: Brussel

#11 , 04 nov 2016 12:30

In het artikel van jobat staat soms gelijkgesteld als contract van onbepaalde duur, tevens had het syndicaat het hier ook over. Van januari tot eind sept stond reden vermeerdering contract en de laatste weken plots vervanging schorsing en toen ik interimbureau hierover aansprak zei ze dat dat gewoon administratief was en niks veranderde aan de reden van tewerkstelling. Jajajaja

lala
Topic Starter
Berichten: 120
Locatie: Brussel

#12 , 04 nov 2016 12:32

@denlowie. Dus om het slim te spelen moet ik het interimkantoor om een nieuwe uitdagingvragen als zwangere waar de kans klein is dat een potentiële werktgever me aanneemt
I

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 nov 2016 12:49

In het artikel van jobat staat soms gelijkgesteld als contract van onbepaalde duur, tevens had het syndicaat het hier ook over. Van januari tot eind sept stond reden vermeerdering contract en de laatste weken plots vervanging schorsing en toen ik interimbureau hierover aansprak zei ze dat dat gewoon administratief was en niks veranderde aan de reden van tewerkstelling. Jajajaja
Speelt op zich weinig rol. Als je effectief daar als interim tewerkgesteld werd omdat er meer werk was van januari tot eind september, en dat je daarna nog een verlenging kreeg wegens de vervanging van een schorsing, is dit in orde en geen oneigenlijk gebruik van interimarbeid.

Als uw contract stopt bij het bedrijf waar u nu tewerkgesteld bent, is het interimkantoor niet verplicht u een nieuw contract te geven voor die werkplek (zou ook wat raar zijn, want een interim komt werken op vraag van de klant, niet omdat het interimkantoor iemand tewerk wil stellen). Met andere woorden: je moet een gesprek kunnen opnemen waarbij er aangegeven wordt dat je geen nieuw contract kan krijgen (bij gelijk welke klant) wegens uw zwangerschap... Dan kan je daarmee verder.

Zolang het interimkantoor het echter houdt op het feit dat uw huidige contract niet verlengd wordt wegens mindere prestaties (een eerdere positieve evaluatie heeft daar niet zo veel mee te maken), en weinig of geen werk momenteel voor iemand met uw profiel, dan heb je weinig in handen om mee verder te gaan, vrees ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”