Aanhangwagen in de stad elke 24uur ... 5cm verplaatsen.

Wim123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aanhangwagen in de stad elke 24uur ... 5cm verplaatsen.

#1 , 03 nov 2016 09:44

Beste,

In de stadswijk waar ik woon heerst er een grote parkeerdruk. Het is elke avond lang zoeken naar een parkeerplek.

Nu is er een "associale straatbewoner" die twee aanhangwagens telkens in de straat zet om gedurende heel de dag parkeerplek te reserveren. Hij verschuift elke 24 uur die aanhangwagens letterlijk 5cm om zo voor zijn garage 2 brede parkeerplekken te reserveren. Dit neemt zeker 1/3de van heel de straat in. Het zijn immers zeer lange aanhangwagens.

Ik heb klacht bij de politie ingediend maar ze hebben na een bespreking met die buurtbewoner toegegeven dat ze aan dat probleem niets kunnen doen. Want de aanhangwagen wordt elke dag zelfs (al is het minimaal 5 cm ) verplaatst. Hij heeft op die aanhangwagens speciale sloten waardoor hij enkel ze kan verplaatsen. De aanhangwagen zit vol met steenpuin en bakstenen zodat je ze ook niet kan opheffen.... Deze aanhangwagens staan zo al enkele jaren opgesteld in onze straat.

Is er toch een manier om hier tegen op te treden of moet ik toegeven dat die persoon op een zeer associale manier in zijn recht is...

Graag advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sleper
Berichten: 391

#2 , 03 nov 2016 10:43

Beste,

In de stadswijk waar ik woon heerst er een grote parkeerdruk. Het is elke avond lang zoeken naar een parkeerplek.

Nu is er een "associale straatbewoner" die twee aanhangwagens telkens in de straat zet om gedurende heel de dag parkeerplek te reserveren. Hij verschuift elke 24 uur die aanhangwagens letterlijk 5cm om zo voor zijn garage 2 brede parkeerplekken te reserveren. Dit neemt zeker 1/3de van heel de straat in. Het zijn immers zeer lange aanhangwagens.

Ik heb klacht bij de politie ingediend maar ze hebben na een bespreking met die buurtbewoner toegegeven dat ze aan dat probleem niets kunnen doen. Want de aanhangwagen wordt elke dag zelfs (al is het minimaal 5 cm ) verplaatst. Hij heeft op die aanhangwagens speciale sloten waardoor hij enkel ze kan verplaatsen. De aanhangwagen zit vol met steenpuin en bakstenen zodat je ze ook niet kan opheffen.... Deze aanhangwagens staan zo al enkele jaren opgesteld in onze straat.

Is er toch een manier om hier tegen op te treden of moet ik toegeven dat die persoon op een zeer associale manier in zijn recht is...

Graag advies.
parkeerborden plaatsen die duiden op een verhuis of staan er geen huizen waar aanhangwagens staan ?

katwezel
Berichten: 375

#3 , 03 nov 2016 13:39

Oeps foutje van politie , 5cm is geen verplaatsing dus ze mogen wel een boete schrijven

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 nov 2016 16:00

Corr. Gent 17 maart 1987
Art. 27.5.1 Wegcode (langer dan 24 uren parkeren van reclamevoertuigen) vereist dat onomstotelijk vaststaat dat de publiciteitswagen werkelijk langer dan 24 u. na elkaar op dezelfde plaats geparkeerd stond en niet tussendoor werd weggereden. Wanneer de vaststellingen slechts sporadisch gebeurden is er geen uitsluitsel dat de wagen niet werd weggereden.

Art. 27.5.1 wegcode verbiedt aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren. Men moet dus binnen de 24 uur een einde maken aan dit parkeren, dit wil zeggen het voertuig in het verkeer brengen. Enkel even 5 cm verplaatsen voldoet hieraan niet. De politie kan wel degelijk pv opstellen als ze dit wil.

U kan zelf trouwens ook een burgerlijke vordering instellen waarbij u, op straffe van een dwangsom, vraagt dat verbod wordt opgelegd de aanhangwagens nog langer dan 24 u te laten staan, zonder ze in het verkeer te brengen.

Wim123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 nov 2016 10:27

Heb nogmaals gebeld met de politie.

Ze kunnen onmogelijk een vaststelling doen want zolang die persoon zegt dat hij die aanhangwagens verplaatst kan de politie niets doen. Ik heb de indruk dat hij ze zelfs nooit heeft verplaatst de laatste weken(zelfs geen paar cm). Maar hij liegt hierover gewoon tegen de politie. Rechter zal altijd de tegenpartij gelijk geven want is woord tegen woord....

Ze kunnen onmogelijk voor een paar aanhangwagens daar 24 uur gaan staan om de vaststelling te doen krijg ik te horen...

Ik sta dus machteloos vrees ik.

katwezel
Berichten: 375

#6 , 04 nov 2016 10:43

Stuur een mailtje naar je lokaal gemeentebestuur , dan zullen ze wel in aktie komen

artemis
Berichten: 3293

#7 , 04 nov 2016 11:00

Ik vraag mij zelf ook af hoe hier in de praktijk tegen opgetreden wordt.

Woon zelf in de binnenstad en herken de situatie, ook hier nogal wat aanhangwagens die soms maanden niet verplaatst worden en als ze al verplaatst worden (na bv gebruik) dan weer een andere plek blokkeren voor lange tijd.
Ik heb niet de indruk dat politie daar een prioriteit van maakt.

Ik vraag me wat dit betreft ook af hoe het zit met betaalparkeren (wat hier overal moet) of bewonersparkeren met bewonerskaart. Want de bewoners die zulke aanhangwagen los laten staan nemen nu vaak 2x een parkeerplaats in: 1 met hun wagen en 1 met hun losgekoppelde aanhangwagen (met dezelfde nummerplaat).
Ik zal het eens aan een parkeerwachter vragen...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 nov 2016 13:10

Ze moeten daar geen 24 uur gaan staan.
Met een stukje krijt een streepje zetten op de band en een op het wegdek. 24 uur later controleren of die nog identiek hetzelfde staan.
Ik dacht dat het vroeger zo gedaan werd...
Als het u echt hoog zit en daar geld aan wil besteden: deze vaststelling een paar keer laten doen door een gerechtsdeurwaarder. Daarna met die vaststelling naar de burgerlijke rechter gaan.

artemis
Berichten: 3293

#9 , 04 nov 2016 17:35

Ze moeten daar geen 24 uur gaan staan.
Met een stukje krijt een streepje zetten op de band en een op het wegdek. 24 uur later controleren of die nog identiek hetzelfde staan.
Ik dacht dat het vroeger zo gedaan werd...
Als het u echt hoog zit en daar geld aan wil besteden: deze vaststelling een paar keer laten doen door een gerechtsdeurwaarder. Daarna met die vaststelling naar de burgerlijke rechter gaan.
Daar ga ik mij zeker niet mee bezighouden maar in de praktijk kunnen we hieruit afleiden dat eigenaars van aanhangwagens wel heel makkelijk hun gangen kunnen gaan en systematisch in overtreding kunnen blijven staan met een bijzonder kleine kans op een boete en dat wringt, zeker wanneer men vaststelt dat sommige bewoners dit doen om een parkeerplaats voor te behouden voor bezoek, familie etc. Ik heb hier in dit woonerf zo al wat taferelen mogen aanschouwen.... Plots gaat die aanhangwagen dan voor een paar uurtjes in de eigen garage, maar dat gebeurt nooit 'zomaar', en dan gaat die weer naar het parkeervak :(

Terug naar “Andere”