koppelverkoop?

krisvlae
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

koppelverkoop?

#1 , 31 okt 2016 15:13

Beste,

al geruime tijd doe ik aan pensioensparen (tak 23). Eerst bij KBC (pricos), daarna stapte ik over naar Argenta (arpa) omdat die het al geruime tijd beter deed en geen instapkosten heeft.

Drie jaar geleden kocht ik een appartement. Ik ging een lening aan bij DVV verzekeringen. Ik kreeg een voordelig percentage op voorwaarde dat ik een aantal producten bij hen nam. De brandverzekering, familiale verzekering en pensioensparen werden door DVV overgenomen. Autoverzekering niet aangezien ik geen wagen heb.
Het pensioensparen van DVV was Save 3: tak 21, dus niet dynamisch wat ik niet interessant vindt op mijn 33ste. Vorige zomer vroeg ik aan DVV om mijn lening te herzien en of ze echt geen dynamische variant op save 3 hadden. De lening werd herzien en tot mijn grote verrassing hadden ze een tak 23 pensioenspaarfonds dat ze me konden aanbieden (life pension dynamic). Waarom ze het me niet eerder verteld hebben weet ik niet. Ik heb dit onmiddellijk laten aanpassen. Nadeel van DVV is dat ik niets online kan raadplegen en dat er instapkosten zijn.

Ik denk dat het interessanter is om terug te keren naar Argenta en het pensioensparen bij DVV zo te laten. Maar, kan ik dat? Kan ik vanaf volgende jaar gewoon verder pensioensparen bij argenta zonder gevaar te lopen dat ze aan mijn hypothecair krediet prutsen? Of is er hier sprake van koppelverkoop waardoor ik weinig gevaar loop? Of moet ik onderhandelen met DVV om de instapkosten te laten vallen? Kortom, laat ik niets weten of leg ik het op tafel bij DVV?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 31 okt 2016 20:09

Tak 21 en tak 23 zijn verzekeringsproducten. tak 21 vastrentend, tak 23 gekoppeld aan beursindexen.
Procos en Argenta pensioenspaarfonds zijn beleggingsfondsen. Bancaire producten dus ipv verzekeringsproducten.
Je zal moeten nakijken in welke mate de pensioenspaarverzekering een contractueel element was in je kredietcontract. Die contrcaten heb jij, dus je kan ze inkijken.
Doorgaans is dat niet het geval en kan je dus perfect bij een bank pensioensparen nemen. Of het vermelde fonds nu de beste keuze is valt te betwijfelen. Er zijn fondsen die in de long run beter presteren en betere ratings krijgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”