Cash geldopname

Evertien
Topic Starter
Berichten: 31

Cash geldopname

#1 , 28 okt 2016 17:37

Allen,

Het is me geweten dat wanneer ik bij de bank met loket b.v. €1.000 opvraag van mijn rekening dat ik die krijg en ook dat ik die dan weer de volgende dag kan storten op mijn rekening.
Maar wat wanneer ik een grote som b.v. €100.000 tijdig bestel en ga afhalen en deze dan ook een tijd later weer op mijn rekening wil zetten. Zijn daar procedures voor te volgen of is dit een normale gang van zaken?

Bedankt voor jullie feedback..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 okt 2016 19:51

Wat is het nut van 100.000,00 € afhalen en een paar dagen later terug storten op dezelfde rekening?

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 28 okt 2016 20:19

Dat is inderdaad de vraag die de bank gaat stellen, zij kunnen nu ook aansprakelijk gesteld worden als ze fraude gewoon laten gebeuren.

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 28 okt 2016 20:28

Normaal moet het kunnen . Let wel dat de bank alle tranacties die mogelijks verdacht zijn zal aangeven aan de fod , dus er zou weleens onverwacht bezoek kunnen komen

Evertien
Topic Starter
Berichten: 31

#5 , 29 okt 2016 05:35

Naar mijn gevoel is het voor velen die wat geld op de rekening hebben staan toch wel gelijks? je geld brengt geen sikkepit meer op en de fiscus heeft een mooi oogje op je reilen en zeilen van wat je opneemt en wat je er mee doet tot bijna op elke €500,00 na.

Dus als ik b.v. voor een aantal zaken geld zou nodig hebben, hier eens €10.000 en daar eens €25.000 dan kan de fiscus mij daar als een aasgier in volgen.

Neem ik b.v. €100.000 van mijn rekening en ik handel daar wat mee links en rechts, noem het ' trading up ' en ik zet er na een bepaalde tijd die €100.000 in cash terug op mijn rekening ( uiteraard het deel van ' trading up ' behoudt ) dan lijkt er mij toch geen vuiltje aan de lucht?

Het is toch ook niet mijn schuld dat we plots geen intresten meer krijgen op ons geld dat geparkeerd staat. Wel leuk voor onze politiekers om leidend toe te zien hoe wij Belgen ik weet niet hoeveel honderden miljarden we hebben staan aan spaargelden waar niemand wat mee doet en van de intresten die er niet meer zijn gaan we ook niet meer lekker uit eten of een citytripje doen. Dus als ik de ' trading up ' dan gewoon weer in de ' economie ' steek dan draag ik toch mijn steentje bij tot het laten draaien van de economische motor... niet?

Maar ja dat is al wat naast de vraag of mijn actie bij de bank wel tot argwaan zal leiden? enerzijds ben ik geen steuntrekker van de staat, ik heb mijn inkomsten uit werken e.d. dus ik draag mijn steentje wel naar de fiscus hoor. euh rechtzetting, ik draag het niet naar de staat, ze komen het gewoon halen ;)

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 29 okt 2016 09:41

100.000 is wel heel veel, zeker als je weet dat cashbetalingen maximum 3000 euro mogen bedragen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 29 okt 2016 09:52

En waar ga jij die 100.000 € uitgeven/traden? Grote bedragen in contanten mogen bijna nergens meer worden aangenomen.

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 29 okt 2016 10:36

vergeet die natte droom maar


zelfs als je elke maand bv 2000 euro op je rekening cash zou storten , dan kan je na een jaartje de herkomst van je geld gaan uitleggen

Zelfs voor 10 000 euro kan je een uitleg verschuldigt zijn aan de bank( ook al stonden die vroeger op je rekening en stort je die nu cash bij he
de banken hebben een heel streng aanvaardingsbeleid opgelegd gekregen door de wetgever

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#9 , 29 okt 2016 19:35

Grote cashtransacties zijn per definitie potentieel verdacht. Dat "traden" in contanten komt nu éénmaal veel voor bij vooral illegale/frauduleuze zaken (witwassen van misdaadgeld, drugs, sexindustrie, tweedehandswagens, terrorismefinanciering, goksector,....)

Het door u voorgestelde hypothetisch gedrag zal bij elke ernstige bank leiden tot een opzegging van uw bankrelatie én een melding aan de witwascel.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Evertien
Topic Starter
Berichten: 31

#10 , 29 okt 2016 20:46

Dank voor jullie reacties, inderdaad zal het steeds tot argwaan leiden terwijl dit niet altijd zo hoeft te zijn.

Trouwens tussen particulieren mag er ongelimiteerd verhandeld worden en vervalt de regel van max €3.000 als ik een oldtimer wil kopen van een particulier dan kan ik dit zonder problemen kopen met cash geld zoveel het bedrag bedraagt...

Wat me vooral stoort is dat het wel lijkt of de fiscus een deal met de banken hebben gesloten en er een serieuze hand in de pap hebben wat betreft toezicht. Democratie is toch ' vrijheid ' en ja wij mogen niet in het zwart werken en onze belastingen zuiver aangeven wat we toch wel grotendeels correct doen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 30 okt 2016 08:27

Wat me vooral stoort is dat het wel lijkt of de fiscus een deal met de banken hebben gesloten en er een serieuze hand in de pap hebben wat betreft toezicht. Democratie is toch ' vrijheid ' en ja wij mogen niet in het zwart werken en onze belastingen zuiver aangeven wat we toch wel grotendeels correct doen.
Stoort mij helemaal niet : de door sommigen ontdoken belastingen moeten dan door anderen (o.m. door mij...) worden betaald : de begroting moet kloppen. Wat u "vrijheid" noemt, is dus anderen uw belasting laten betalen. Zonder zwartwerk zouden de belastingen flink omlaag kunnen voor zij die het wel eerlijk spelen. Zwartwerk is asociaal.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jef007
Berichten: 1679

#12 , 30 okt 2016 08:31

ik ben het volledig ééns met de oude Belg

Evertien
Topic Starter
Berichten: 31

#13 , 30 okt 2016 09:11

Er zijn er blijkbaar hier die nog geloven in de Heilige Sint? Ook ik verafschuw zwartwerk wanneer dit tegen alle regels indruist. Je kan niet werkloos of een of andere uitkering krijgen en je dan je dagen vullen met zwartwerk, puur asociaal !!
En ja ik koop mijn brandhout voor de open haard in de winter van een man die in ploegenstelsel op een fabriek werkt en voor en na tot zijn verlofdagen toe zeer actief bezig is met hout hakken in het zwart, en het brandt nog goed ook.

Denk je nu dat elke marktkramer die s'ochtends om 4u in de weer is elke euro aan de staat mededeelt, en moet hij dat doen? Het zijn deze mensen die juist de economie doen draaien, wat doe je anders met zwart geld dan het aan leuke dingen uit te geven...

Zij die hier antwoorden dat er geen kruimel in het zwart mag gedaan worden zijn ' bureaucraten ' met 2 linkerhanden en ook niet echt van werken houden zo simpel is dat.

Ik heb 40j lang 14u per dag gewerkt waar ik 8u van op mijn belastingbrief aangaf, dus belastingen betaalde ik zoals iedere Belg en heb nooit enige vorm van profitariaat gehad zoals ' werkloosheidsuitkering of dergelijke.. en dat ik nu wat bij elkaar heb gekregen is dat puur omdat ik die 6 extra uren per dag heb meer gewerkt waarvan ik vond dat de staat geen aanslag op mocht maken.

Hoeveel van de ambtenaren zullen 14u per dag draaien 6 op 7 zonder dat ze daar voor beloond worden denk je... het enige wat die goed kunnen is gaan staken en voor ons de wegen af sluiten.

We zijn weer goed naast de openingsvraag bezig maar ja bij mij is zwartwerk gerechtvaardigd wanneer men een volledige officiële werkrooster vervuld van minstens 38u per week en daar ook netjes zijn belastingen op betaald, alles daarbuiten mag echt wel in de vestzak-broekzak belanden hoor....

LeenW
Berichten: 12813

#14 , 30 okt 2016 09:38

Aangezien het hier een betoog wordt om crimineel gedrag aan te moedigen, mag hier wel een slotje op.

Terug naar “Bank & Beurs”