Registratiebelasting notaris

Sp-1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Registratiebelasting notaris

#1 , 27 okt 2016 10:21

Wij hebben een huis gekocht, waarvan de akte getekend werd op 25/11/16. Natuurlijk zijn ook alle kosten betaald en wonen wij reeds in ons nieuwe huis sinds 22/02/16. Nu krijgen wij op 19/10/16 een brief in de bus, dat wij nog 2000€ moeten achterdragen. De notaris is gemist in zijn berekening en kan dus geen 10% meer nemen van het totale aankoop bedrag. Nu hebben wij de officiele akte nog steeds niet ontvangen, ook al hadden we al meermaals voor we die brief hadden ontvangen daarvoor gebeld. Nu blijkt dat de registratie van de akte maar op 19/11/16 is doorgegeven.
Kan ik dit aanvechten om die 2000€ niet te moeten betalen, daar het de notaris is die gemist in zijn berekening en dat het zo lang gaduurt heeft om de akte te registreren.

Hopelijk kan mij iemand hier meer uitleg over verschaffen.
Mvg Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Berichten: 697

#2 , 27 okt 2016 10:31

Ik denk dat de vermelde data niet helemaal correct zijn.

Waarvoor wordt de 2.000 euro extra gerekend? Wat staat er letterlijk in de brief van de registratie?

Sp-1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 okt 2016 15:02

Bij het verlijden van de akte is evenwel een fout geslopen. In de aan u overgemaakte afrekening, en werd slechts een bedrag ten belope van 24 000 € aan registratiebelasting opgevraagd. Aldus bent u nog bijkomend aan de vlaamse belastingsdienst een bedrag van 2 000€ verschuldigd.
Dit staat letterlijk in de brief.

Data kloppen idd niet helemaal.
Akte getekend op 25/11/15, voorlopige akte mee gekregen.
Datum registratie akte 19/09/16

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 okt 2016 15:45

U heeft bij het verlijden van de akte een voorlopig ontwerp meegekregen, maar nu blijkt dus dat de akte pas op 19 september 2016 is geregistreerd? Hoe is dat mogelijk? Iedere akte wordt binnen de 15 dagen geregistreerd. Kun je het registratierelaas citeren?

Daarnaast:
- aan welke prijs heb je het huis gekocht?
- kocht je het aan klein beschrijf en kon je genieten van abattement en verhoogd abattement?

Sp-1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 okt 2016 16:53

Wij kochten het huis voor 260 000€ met een groot beschrijf van 10%, en daar is het misgelopen. Die 10% volgens hun was 24 000€ . En nu vragen ze 11 maand na het tekenen van de akte ineens die 2000€ die zij misrekend hebben. Dit kan toch niet? Dit is hun fout, dan moeten zij dit toch rechtzetten of ben ik zo verkeerd. Ik kan toch nie verantwoordelijk zijn voor hun misrekeningen?

-Datum akte 25/11/15
-Datum registratie akte 19/09/2016

Zal ik nadeel ondervinden in mijn belastingen ofzo omdat er zo'n lange tijd tussen het verlijden van de akte en de registratie ervan zit?

KimSe
Berichten: 697

#6 , 27 okt 2016 16:59

Als er inderdaad bijna een jaar zit tussen ondertekening van de akte en registratie van de akte denk ik dat de notaris zelf zich ook wel aan een boete zal mogen verwachten...

Los daarvan denk ik dat je niet onder die 2.000 euro uit kan komen...
Je wist dat je kocht aan 10% en je had zelf ook de berekening kunnen maken 10% van 260.000euro.
Het blijft natuurlijk wel een grote nalatigheid van de notaris, dat zal ik niet ontkennen...

Nadelen bij de belastingen zal je daar niet van ondervinden... wordt nergens opgenomen in je aangifte.

LeenW
Berichten: 12839

#7 , 27 okt 2016 17:13

Belastingen zijn wettelijk vastgelegd, je moet dus de volle pot betalen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 okt 2016 18:12

Dit is hun fout, dan moeten zij dit toch rechtzetten of ben ik zo verkeerd. Ik kan toch niet verantwoordelijk zijn voor hun misrekeningen?
Hebt u door die fout schade geleden?
Om te beoordelen of er schade is moet men de vergelijking maken tussen de (hypothetische) toestand zonder de fout, en de werkelijke toestand na de fout.
Hoeveel registratiebelasting zou u betaald hebben zonder die fout? Als men u van in het begin het correcte bedrag had meegedeeld? 26.000 euro?
Hoeveel betaalt u nu als u ook die 2.000 euro nog betaalt? 24.000 + 2.000?
Welke schade hebt u dan geleden als u die 2.000 euro nu moet betalen?

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 okt 2016 00:39

Die 2.000 EUR moet u betalen. Het is een misrekening van de notaris, maar niet in uw nadeel. Integendeel zelfs, u heeft een jaar lang kunnen genieten van de interesten van die 2.000 EUR terwijl de notaris de 2.000 EUR moest voorschieten. De interesten mag u houden.

Goed, die interesten zullen natuurlijk niets voorstellen. Maar beeld u in dat u een aankoop van 20 miljoen euro deed, dan zou u beseffen dat het wel een voordeel is.

De notaris schiet uw belastingen voor. Maar zelf heeft hij daar eigenlijk niets mee te maken. De staat heft 10% belasting op uw aankoop. U dient dus de registratierechten als laatste persoon te dragen.

Het enige dat u zou kunnen zeggen is: "Ik ben mismeesterd! Had ik geweten dat ik 2.000 EUR registratierechten meer had moeten betalen, dan had ik dit huis nooit gekocht!" Wel, dat is niet geloofwaardig. Het is van algemene bekendheid dat men 10% betaalt op de aankoop.

Los daarvan is het heel vreemd dat de akte zo laat geregistreerd werd. De notaris zal een boete aan de fiscus mogen betalen.

En je hebt dus niet genoten van abattement?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”