IBO toegezegd, maar nu geweigerd

boself
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

IBO toegezegd, maar nu geweigerd

#1 , 24 okt 2016 11:46

Graag wil ik hier even mijn situatie voorleggen om te weten of ik juridisch iets kan gebruiken als tegengewicht.

De situatie is als volgt:

Ik ben uitkeringsgerechtigd werkloos, en dit al meerdere jaren. Ik woon samen met mijn man en kind en heb daardoor dus ook maar een minimum aan uitkering van €20,15. Om mijn kansen op de arbeidsmarkt te verbeteren doe ik aan vrijwilligerswerk. Zo begin ik ook vrijwillig te werken bij een organisatie genaamd x waar E. de verantwoordelijke is. Deze samenwerking verloopt bijzonder goed, waarna E. in augustus beslist dat ze mij vast in dienst wil nemen voor een deeltijdse betrekking met IBO vanaf november, wanneer bepaalde financiën in orde zijn. Maar aangezien het op dat moment nog zomer is, zegt de trajectbegeleiding me dat ik daar niet kan op wachten en tussentijds nog moet verder zoeken. Daarop belt E. met de VDAB die haar het concept C-IBO voorstellen, zo hoeft E. geen premies te betalen en kan ze mij vlugger aannemen.

September
De eerste week van september stuurt mijn trajectbegeleiding haar de eerste infodocumenten om in te vullen om zo VDAB op de hoogte te stellen van dit vooruitzicht. Deze documenten worden ingevuld met daarop alle gegevens, incl uurrooster en maandloon. Ondertussen blijf ik er werken als vrijwilliger, het is een leuke job en zo toon ik toch ook mijn motivatie. De datum van indiensttreding wordt gezet op 5/9/16. Maar E. begrijpt niet dat ze zelf een afspraak moet maken met VDAB hieromtrent, waarmee het vooruitzicht op de lange baan gaat. Uiteindelijk bel ik zelf naar VDAB om een afspraak, maar ook zij zeggen mij dat enkel de werkgever, in dit geval dus E., deze afspraak kan vastleggen.

Oktober
Naarmate de tijd voorbijgaat komen er nieuwe teamleden in x en E. wil nu ook graag ondervinden of ik pas binnen dit team. Alsook het veilig stellen van de budgetten die nodig zijn om mij in dienst te nemen. Maar ook hier verloopt alles goed. Wel zorgt dit ervoor dat de aanvang van de IBO wordt uitgesteld, maar aangezien alle samenwerkingen goed verlopen zie ik geen probleem en E. blijft overtuigd dat de IBO gaat doorgaan.

Vorige week
Omdat dit een relatief nieuwe organisatie is, moeten er nog veel structuren uitgetekend worden. Het kernteam, waarin ik ondertussen ook ben opgenomen, stelt voor om hiervoor op afzondering te gaan. Een heel weekend focussen om zo alles te definiëren. Zelf ben ik hier geen voorstander van en dat zeg ik ook, omdat dit voor mij moeilijk is met mijn gezin en ik toch liever mijn weekends met hen doorbreng dan met werken. En zo begint het schoentje te wringen. Plots heb ik toch niet de juiste teammentaliteit... Tot ze me vrijdag het nieuws geeft dat ze met het kernteam gesproken heeft over mij, en dat ze moet beslissen dat de beloofde IBO niet kan doorgaan omdat ik misschien toch niet zo goed in het team pas als ze oorspronkelijk dacht. En dat ze liever een manager wil aannemen die geen begeleiding nodig heeft.

Nu meen ik gelezen te hebben dat een arbeidsovereenkomst niet persé schriftelijk moet zijn, maar een mondelinge overeenkomst ook voldoende is. Kan ik ergens eisen stellen zodat ze deze overeenkomst niet zomaar kan verbreken? Deze overeenkomst staat wel in documentatie op papier, maar niet in een wettelijke overeenkomst.
Zijn er andere facetten die in mijn voordeel kunnen pleiten, zodat ik er bij haar kan op aandringen haar beslissing te herzien, omdat dit voor haar gevolgen kan hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 okt 2016 11:51

Verwijder eerst eens de namen, dit is hier verboden, maar hoe ga je bewijzen dat ze je dit beloofd hadden ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2016 12:03

maar hoe ga je bewijzen dat ze je dit beloofd hadden ?
ibo is met 3 partijen, dus er zal wel een aanvraag zijn bij de vdab, wat is daar al ondertekend?
dus eerste werk gaan klappen met de tussenpersoon van de vdab die gaat kunnen antwoorden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

boself
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 okt 2016 12:24

@denlowie: waar kan ik wijzigen, zie gelijk nergens een knop om mijn bericht aan te passen?

@de reden: het infodocument is ingevuld en naar VDAB gestuurd, maar daarna niets meer. Ik ben al langs VDAB geweest, daar zeggen ze dat het initiatief van de werkgever moest komen, vandaar dat die afspraak zo belangrijk was.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 okt 2016 20:29

Heb zelf naam verwijderd.

Zijn er in die vereniging veel vrijwilligers?

boself
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 okt 2016 21:45

3 waarvan ik zeker ben, maar misschien zelfs meer die ik nog niet gezien heb. allemaal zoals ik met goedkeuring van RVA, en betaald met dagvergoedingen en/of onkostenvergoedingen. Waarom?

boself
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 okt 2016 21:55

Verwijder eerst eens de namen, dit is hier verboden, maar hoe ga je bewijzen dat ze je dit beloofd hadden ?
Ik heb documentatie, zoals een infoverklaring van IBO waarin alle details staan (werkgever, verantwoordelijke E. , gewenste instapdatum, loon) alsook een uurrooster dat door ons beide is ondertekend. Daarnaast ook documentatie over directievergaderingen waarin het gaat over het in orde brengen van mijn IBO (afspraak maken VDAB, begeleiding regelen,...). Maar is dit voldoende om de belofte te staven?

Mijn vakbond zei ook dat ik zelf moet oppassen, omdat ik tijdens het vrijwilligerswerk nog altijd werkloos was, en dus geen vakjes kleurde voor tewerkstelling. Doordat de datum op de infoverklaring op begin september staat, zouden ze kunnen redeneren dat ik zwart werkte, wat natuurlijk tot schorsing zal leiden... maar in principe wil ik het ook niet persé tot een proces brengen, ik wil gewoon dat E. haar beslissing herziet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 24 okt 2016 22:27

ik zie niet echt een manier hoe je een arbeidsovereenkomst zal bewijzen... dat ze aan het kijken waren voor een ibo: ok, maar ze kunnen hun beslissing herzien zolang er geen akkoord is. En ook de VDAB moet voor een ibo akkoord gaan, dus dat uurrooster betekent op zich niks.

Super0072
Berichten: 81
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 okt 2016 06:50

ik wil gewoon dat E. haar beslissing herziet.
Op zich snap ik dat wel, dat brengt je dichter bij een job, door die IBO, en het werk op zich was leuk. Ook principieel volg ik je: "gezegd is gezegd".

Maar denk je nu niet dat, zelfs indien je dit kan forceren, de werksfeer verziekt gaat zijn? En dat E. de minste kans zal nemen om van je af te raken?

boself
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 okt 2016 08:09

ik wil gewoon dat E. haar beslissing herziet.
Op zich snap ik dat wel, dat brengt je dichter bij een job, door die IBO, en het werk op zich was leuk. Ook principieel volg ik je: "gezegd is gezegd".

Maar denk je nu niet dat, zelfs indien je dit kan forceren, de werksfeer verziekt gaat zijn? En dat E. de minste kans zal nemen om van je af te raken?
Verziekt is misschien veel gezegd, het zal natuurlijk niet meer hetzelfde zijn, maar zoals je zegt de zekerheid van werk is een groot tegengewicht, zeker als je al zolang werkloos bent. Daarbij zou E. door de IBO helemaal niet zich niet zomaar van mij kunnen ontdoen, aangezien ze dit dan moet verantwoorden naar VDAB of anderzijds zelf boete betalen wegens eenzijdige verbreking, wat organisatie x best kan missen.

boself
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 okt 2016 08:13

ik zie niet echt een manier hoe je een arbeidsovereenkomst zal bewijzen... dat ze aan het kijken waren voor een ibo: ok, maar ze kunnen hun beslissing herzien zolang er geen akkoord is. En ook de VDAB moet voor een ibo akkoord gaan, dus dat uurrooster betekent op zich niks.
En hoe zit dat dan met de regel van mondelinge overeenkomst? Uiteindelijk werkte ik daar dezelfde uren als voorgesteld in het uurrooster, maar dan vrijwillig met uitzicht op die 'vaste job'

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 25 okt 2016 08:52

een mondelinge overeekomst is geldig, maar je moet dat kunnen bewijzen. En gezien er verschillende vrijwilligers werken, is de kans niet onbestaande dat men zou zeggen dat je daar vrijwilliger was. Zeker omdat je blijkbaar (volgens jezelf) ook een aanvraag als vrijwilliger bij de RVA goedgekeurd zag.

boself
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 okt 2016 12:48

een mondelinge overeekomst is geldig, maar je moet dat kunnen bewijzen. En gezien er verschillende vrijwilligers werken, is de kans niet onbestaande dat men zou zeggen dat je daar vrijwilliger was.
Ja, maar die vrijwilligers zijn ook getuigen van het feit dat mijn vrijwilligerswerk moest omgezet worden in een contract. Want diezelfde vrijwilligers zaten mee in teamvergaderingen waarin E. meermaals stelde dat dit zo zou gebeuren. Een paar van die mensen heb ik ondertussen ook gesproken en zijn daartoe ook bereid. Maakt dat verschil?
Zeker omdat je blijkbaar (volgens jezelf) ook een aanvraag als vrijwilliger bij de RVA goedgekeurd zag.
Het probleem met RVA zit hem vooral in het feit dat ik in september geen vakjes zwart maakte, omdat hoewel er volop sprake was van een contract, dit er nog niet was. Niettegenstaande staat op de infoverklaring dat ze mij in dienst wou nemen vanaf 5/9. Daarom zegt de vakbond dat als ik de overeenkomst als bestaande zou verklaren, de RVA dit als sociale fraude zou kunnen aanzien, met schorsing e.c. tot gevolg. Maar aan de andere kant, het ging om een IBO, daarin blijk je sowieso dop ontvangen denk ik dan. En zelfs al heb ik een schorsing, dan zou dat nog niet opwegen tegen een vaste job, hoewel toch liever niet natuurlijk...
Laatst gewijzigd door boself op 25 okt 2016 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 25 okt 2016 13:05

Als je kan aantonen, op welke manier dan ook, dat er een overeenkomst voor een gewone arbeidsovereenkomst was qua loon, taken, uurrooster en startdatum (ongeveer), dan heb je een punt.

Echter, een overeenkomst voor IBO KAN niet zonder dat ook de VDAB akkoord is. Dus tenzij je kan aantonen dat VDAB ook akkoord was met loon/uurrooster/startdatum/..., is er geen akkoord over een IBO. Dan is er wél een akkoord over een gewone arbeidsovereenkomst.

boself
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 okt 2016 13:25

Als je kan aantonen, op welke manier dan ook, dat er een overeenkomst voor een gewone arbeidsovereenkomst was qua loon, taken, uurrooster en startdatum (ongeveer), dan heb je een punt.

Echter, een overeenkomst voor IBO KAN niet zonder dat ook de VDAB akkoord is. Dus tenzij je kan aantonen dat VDAB ook akkoord was met loon/uurrooster/startdatum/..., is er geen akkoord over een IBO. Dan is er wél een akkoord over een gewone arbeidsovereenkomst.
Al de bovengenoemde gegevens staan op het infodocument voor IBO van VDAB (met de gekend hoofding). Ga je nu zeggen dat, doordat dit een document is van VDAB, dit hierdoor zijn waarde verliest? VDAB was uiteindelijk wel van plan akkoord te gaan (blijkt uit communicatie tussen E. en VDAB), ze waren gewoon in afwachting van de zogenaamde afspraak en de verdere uitwerking ervan. Maar dat is op zich natuurlijk makkelijk gezegd...

Daarnaast, als ik 1 getuige heb die voor mij alle bovenstaande info kan bevestigen, is dit dan toereikend genoeg? De persoon in kwestie was zelf even in dienst bij de organisatie en hielp me op weg in men werk. Ik nam eigenlijk een deel van haar werk over, omdat zij het had moeten stilleggen wegens een te druk huishouden. Zij kent dus de aard van mijn taken, mijn uurrooster alsook het loon waarschijnlijk, aangezien ze zelf loon kreeg voor dezelfde functie.
Laatst gewijzigd door boself op 25 okt 2016 13:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”