blunder ivm gewoon en verhoogd abatement - gebruik maken van Vlaamse regularisatie?

tourist
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

blunder ivm gewoon en verhoogd abatement - gebruik maken van Vlaamse regularisatie?

#1 , 14 okt 2016 12:30

In januari 2010 kocht ik een eigen woning. Ik betaalde registratierechten (10%) maar kon gebruik maken van het abattement (enige en eigen woning) en van het verhoogd abattement (financiering via hypotheek). Ik kreeg dus een korting van 2500 EUR op de registratierechten. (10% op de eerste schijf van 15000 EUR en 10% op een volgende schijf van 10000 EUR).

Ik liet de woning vervolgens grondig renoveren (slotfactuur renovatie: december 2010). En dan nu mijn blunder:
Door mijn onwetendheid heb ik mijn domicilie pas in maart 2012 in deze woning gevestigd. Ik stond daarvoor nog steeds ingeschreven bij mijn ouders. Via de media heb ik onlangs geleerd dat ik dus 2 maand te laat mijn domicilie vestigde in deze woning en dus de 2500 EUR (abattement & verhoogd abattement) zal moeten terugbetalen en dat dit verhoogd wordt met een boete van 50%. Ik had er mijn domicilie ten laatste in januari 2012 ipv maart 2012 moeten laten vestigen om recht te hebben op deze korting. Het is nu blijkbaar enkel wachten op de vordering van de fiscale diensten.

Ik lees ook overal dat er 50% boete wordt aangerekend. Ik mag me dus verwachten aan een factuur van 3750 EUR :cry:

Anderzijds lees ik dat de Vlaamse overheid een fiscale regularisatie mogelijk maakt, waar sprake is van een boete tarief van 20%.
Wat doe ik nu best? Afwachten of checken of ik mijn blunder kan 'afkopen' via deze fiscale regularisatie?

Dank voor jullie advies/opinie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 17 okt 2016 22:45

Ik zou afwachten en mocht je een aanslag krijgen bezwaar indienen omdat je naar de geest de voorwaarden gerespecteerd hebt. Er is geen minimumduur opgelegd en je woont er nu al vier jaar. Antwoord onder voorbehoud.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 17 okt 2016 23:01

Niet helemaal akkoord met hierboven, de wet is toch wel duidelijk. Je hebt de keuze om nu door de zure appel te bijten of enkele jaren bang afwachten om dan misschien nog meer te betalen. Het eerste gaat niet leuk zijn, maar je kunt dan wel voort met je leven.

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 okt 2016 01:05

Uw situatie is precair. U voldoet niet aan de voorwaarden van de wet. De belastingverhoging is 50%, niet 20%. 20% is voor de andere gevallen.

Ik ben bijna zeker dat ze u zullen vinden. Ze zijn nu bezig de klein beschrijfdossiers van 2007 uit te vlooien. Het is een kwestie van tijd tot ze aan uw dossier beginnen.

Bezwaar haalt in principe niets uit. Het enige dat u misschien kan inroepen.... is overmacht. Dit wordt aanvaard.

Uit het Procedureboek Registraitebelasting (dit is het handboek van de fiscus):

"47.4. Sancties
De niet-naleving van de voor het gunstregime gestelde voorwaarden heeft het verlies
van de gunstregeling tot gevolg.
Er wordt opgemerkt dat het verlies van het abattement meteen ook leidt tot het
verlies van het bijkomend abattement, terwijl het omgekeerde niet noodzakelijk waar
is.
Het verlies van de gunstregeling geeft dus aanleiding tot de heffing van aanvullende
rechten.
De verschuldigdheid van deze aanvullende rechten wordt geregeld door de artikelen
3.10.3.1.6 en 3.10.3.1.7 VCF.
Bovendien voorziet artikel 3.18.0.0.12 VCF een belastingverhoging van 50% van de
aanvullende rechten.
Er wordt opgemerkt dat Vlabel ook hier overmacht aanvaardt, ofschoon dit niet
uitdrukkelijk in de regelgeving is voorzien(41)."

(41): Standpuntenoverleg van 6 juli 2015


Overmacht zal in uw geval zeer moeilijk te bewijzen zijn. U heeft geen zelfmoordgeval, onverwacht overlijden, echtscheiding, significante verplaatsing, ... achter de rug. Het zal helaas een blunder blijven.

Ik wens u alle sterkte.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”