Ontslag geven - variabele verloning

Gast2013
Topic Starter
Berichten: 14

Ontslag geven - variabele verloning

#1 , 10 okt 2016 13:31

Beste,

Ik ben momenteel aan de slag in een commerciële functie waaraan een variabele verloning gekoppeld is. Deze variabele verloning wordt (denk ik) uitbetaald in februari. Ik weet dit niet zeker aangezien hiervan niks in het bonusreglement staat en ik vorig jaar niet in deze functie zat. Er staat ook niet in dat ik nog in dienst moet zijn bij het uitbetalen om recht te hebben op de variabele verloning. Ik heb mijn objectief 100% binnen dus zou hier wel een mooie bonus voor krijgen. Echter sta ik op het punt te veranderen van werkgever. Hoe pak ik dit best aan? Moet ik hiervan melding maken in mijn opzegbrief? Kan ik de bonus pro rata opeisen? Er staat in het bonusreglement niks dat dit op jaarbasis bekeken wordt ofzo.

Ik heb vroeger andere contracten gehad waar dit wel altijd duidelijk vermeld stond tussen welke data de prestaties bekeken worden, wanneer de bonus wordt uitbetaald en dat je nog in dienst moet zijn op moment van uitbetaling. Hier niet, vandaar ben ik niet zeker wat hier de regels zijn…

Ik zal elders aan de slag gaan, zij willen de functie zo snel mogelijk ingevuld zien. Ik heb hen gezegd dat ik 4 weken opzegtermijn moet respecteren, echter weet ik uit ervaring bij eerdere mensen die vertrokken dat de zaakvoerder dit zeer slecht opneemt en dat de kans bestaat dat je onmiddellijk moet thuis blijven. Kan hij me verbieden mijn opzegtermijn uit te doen of is hij verplicht me nog 4 weken te betalen?

Thanks!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 okt 2016 21:46

we zullen de exacte tekst nodig hebben om iets te kunnen zeggen, anders is het giswerk

Gast2013
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 11 okt 2016 08:48

De tekst is als volgt :

Er wordt overeengekomen tussen ... hierna genoemd als werkgever en ... hierna genoemd als werknemer het volgende : het objectief bestaat uit 3 onderdelen, verkoop product x, verkoop product y en servicing bestaande klanten. Wij streven naar een groei van ...% in product x en een groei van ...% in product y. U dient een drempel van ...% te overschrijden om recht te hebben op een variabele verloning.

Plaats, datum, opgemaakt in 2 exemplaren.

Handtekeningen


Meer staat er dus niet...

Reclame

Gast2013
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 12 okt 2016 09:23

Is mijn baas verplicht mij de opzegtermijn van 4 weken te laten uitdoen? Zijn dit de juiste opties?

- Of we komen overeen dat ik de opzegtermijn uitdoe (ik acht deze kans klein)
- Of hij verbiedt me nog te komen werken en betaalt me uit - ik kan dan niet vroeger starten bij nieuwe werkgever?
- Of we maken een akkoord om de opzegtermijn in onderling overleg te verkorten

Afgaand op eerdere ontslagen acht ik de kans groot dat hij not amused zal zijn. Stel dat hij me vraagt de werkplaats te verlaten, wat moet ik dan doen? Ben ik dan ongewettigd afwezig als ik hierop inga? Moet ik dan gewoon blijven? Of moet hij dan onmiddellijk ondertekenen dat ik mijn opzegperiode niet dien uit te doen en dat hij me zal uitbetalen

Bedankt voor jullie antwoord!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 12 okt 2016 10:25

Is mijn baas verplicht mij de opzegtermijn van 4 weken te laten uitdoen? Zijn dit de juiste opties?

- Of we komen overeen dat ik de opzegtermijn uitdoe (ik acht deze kans klein)
Dat is de normale gang van zaken inderdaad.
- Of hij verbiedt me nog te komen werken en betaalt me uit - ik kan dan niet vroeger starten bij nieuwe werkgever?
Dit wordt ook gedaan, en jij kunt perfect vroeger beginnen met werken dan.
- Of we maken een akkoord om de opzegtermijn in onderling overleg te verkorten
Zou ik nooit mee akkoord gaan alvast.
Afgaand op eerdere ontslagen acht ik de kans groot dat hij not amused zal zijn. Stel dat hij me vraagt de werkplaats te verlaten, wat moet ik dan doen? Ben ik dan ongewettigd afwezig als ik hierop inga? Moet ik dan gewoon blijven? Of moet hij dan onmiddellijk ondertekenen dat ik mijn opzegperiode niet dien uit te doen en dat hij me zal uitbetalen

Bedankt voor jullie antwoord!
Ja, je bent dan onwettig afwezig. Dus nooit op ingaan, tenzij je een schriftelijk bewijs hebt dat je baas je zal uitbetalen in plaats van je opzeg volledig te doen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 12 okt 2016 10:28

De tekst is als volgt :

Er wordt overeengekomen tussen ... hierna genoemd als werkgever en ... hierna genoemd als werknemer het volgende : het objectief bestaat uit 3 onderdelen, verkoop product x, verkoop product y en servicing bestaande klanten. Wij streven naar een groei van ...% in product x en een groei van ...% in product y. U dient een drempel van ...% te overschrijden om recht te hebben op een variabele verloning.

Plaats, datum, opgemaakt in 2 exemplaren.

Handtekeningen


Meer staat er dus niet...
dan staat er geen termijn op wanneer deze betaald moet worden of wanneer het objectief als gehaald beschouwd wordt. Wss heb je dus nog meer tekst?

Verder: zie blaatpraat, met die opmkering dat elk bewijs (ook getuigen van collega's) kunnen tellen om te argumenteren dat de werkgever je vroeg thuis te blijven.

Gast2013
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 12 okt 2016 13:11

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Er staat niet meer tekst in het bonusreglement. Er is ook nooit afgesproken wanneer deze uitbetaald wordt, wel dat het op jaarbasis bekeken wordt van 01/01 tot 31/12 - ook nergens melding dat ik nog in dienst moet zijn om uitbetaald te krijgen.

Ik heb even het bonusreglement uit mijn vorige job erbij genomen, hier staan duidelijke termijnen op, bonus wordt bepaald in februari en in de loop van die maand uitbetaald. U moet nog in dienst zijn en niet in opzegtermijn zitten op moment van uitbetaling.

Hier staat er niks dus is het niet duidelijk voor mij wat ik kan opeisen, moet ik hier melding van maken in mijn opzegbrief?

Gast2013
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 13 okt 2016 10:27

Nog een bijkomend vraagje, ik maak een ontslagbrief klaar met inachtname van opzegtermijn. Maak ik ook best één klaar om situatie op te vangen waarin ik opzegtermijn niet moet uitdoen? Hoe verwoord ik dit best?

Gast2013
Topic Starter
Berichten: 14

#9 , 14 okt 2016 13:47

Ik heb zonet mijn ontslag gegeven. Ik had melding gemaakt van opzegtermijn van 4 weken. Ik wil graag vroeger stoppen, baas vindt het oke als ik maandag mijn laatste dag doe maar hij spreekt niet over uitbetaling ofzo...

Mijn ontslagbrief is afgetekend, moet ik nu veranderen dat ik maandag al stop? Anders ben ik weer onwettig afwezig op basis van de opzegbrief met melding van de 4 weken...

Bedankt!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 okt 2016 15:03

Ik wil graag vroeger stoppen, baas vindt het oke als ik maandag mijn laatste dag doe maar hij spreekt niet over uitbetaling ofzo...

Als je zelf je ontslag geeft en je vraagt zelf om vroeger te stoppen en je baas is er mee akkoord dan hoeft je baas geen ontslag vergoeding te betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”