Klein beschrijf en heffing op leegstand

Pandaman
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Klein beschrijf en heffing op leegstand

#1 , 12 okt 2016 13:04

Gegroet, er stelt zich volgende:

Situatie:
Krotwoning gekocht in 2007, klein beschrijf, woning stond op de lijst van leegstand en verkrotting. Notaris heeft dit niet te kennen gegeven ook al was hij verplicht. Ongelijk gekregen tegen het Vlaamse gewest na rechtszaak ivm leegstandsheffing. Heffing betaald voor 2008, 2009, 2010. Reden: niet snel genoeg domicilie kunnen zetten in het huis. Logisch na boete van 12000 euro en dus serieuze domper in het verbouwingsbudget.

Begin 2011 domicilie genomen in de woning, zeer ingrijpende verbouwingen zijn afgelopen, woning van de lijsten gehaald.

2016: brief om groot beschrijf te betalen, want woning niet bewoond binnen de drie jaar. Bouwgrond en gebouw waar bestemming van wijzigt geeft 5 jaar tijd alvorens te domicilieren en klein beschrijf te krijgen. Krotwoning slechts 3 jaar?

Enige opmerkingen? 7000 euro betalen en zwijgen? Of kan ik mij beroepen op de leegstandsheffing?

Alvast bedankt, Marcel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 13 okt 2016 20:48

Je voldeed niet aan de voorwaarden voor klein beschrijf.... Ik zou bezwaar aantekenen met de uitleg die je neerschreef en de argumentatie dat je r nu al meer dan 5 jaar gedomicilieerd bent. Een "neen" heb je, een "ja" kan je krijgen. Wat mij betreft voldoe je in de geest aan de voorwaarden. Antwoord onder voorbehoud.

Pandaman
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2016 23:09

Bedankt! Heb bezwaar aangetekend, we zullen zien wat de uitkomst is! Gr

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 okt 2016 01:11

U heeft serieuze verbouwingen moeten doen om erin te kunnen wonen. Volgens mij kunt u zich beroepen op artikel 1.1.0.0.2, laatste lid, 7° VCF:

“een perceel grond dat stedenbouwkundig bestemd is tot woningbouw of een onroerend
goed dat ermee wordt gelijkgesteld. Het geheel of het gedeelte van een gebouw dat, pas na
de uitvoering van andere werken dan normale herstellings- of onderhoudswerken, kan
dienen tot huisvesting van een gezin of een persoon, met in voorkomend geval de
aanhorigheden die tegelijk met het gebouw worden verkregen, wordt met een bouwgrond
gelijkgesteld.”

De woning was dus "een bouwgrond" in de zin van de VCF. U dient natuurlijk de verbouwingen te bewijzen. De akte sprak dit wat tegen, maar met de rechtszaak kunt u het wel aantonen.

Ik geef u 60% kans om te winnen.

Vader1
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 okt 2016 12:53

Ongeveer hetzelfde meegemaakt in 2001, echter heb ik toen door facturen kunnen bewijzen dat in aan het verbouwen was, en heb ik de boete van leegstand/verkrotting kunnen recupereren.
Raar dat jij dat niet kan, of was u nog niet met de verbouwingen begonnen?
Ik had ook zeer weinig facturen, omdat ik het meeste zelf deed, maar het is aangenomen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”