Opzeg

Maria015
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Opzeg

#1 , 10 okt 2016 11:11

Ben ik verplicht tijdens de opzegperiode van 4 weken te gaan werken?

Ik heb een ongeval gehad waardoor ik langdurig ziek (mislukte operatie) ben. de werkgever heeft mijn arbeidsovereenkomst beëindigd met inachtname van een opzeggingstermijn van 4 weken.

Te presteren na mijn ziekte. Ben ik hiertoe verplicht?

Indien ik dit niet wil presteren, slechte verstandhouding met gbaas, verlies ik dan mijn recht op deze 4 weken loon?

Kort gezegd; kan ik ervoor kiezen de opzegperiode niet te werken en toch behoud van loon voor deze periode hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 10 okt 2016 11:13

Nee, dit kun je niet.
Als je beslist om niet te gaan werken, heeft je werkgever zelfs het recht om het niet-betaalde loon van jou te krijgen.
Dus stel nu dat je bijvoorbeeld 2000 bruto verdient per maand, zou je die ene maand geen loon krijgen, maar zou je 2000 euro moeten betalen aan je werkgever.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 okt 2016 11:36

U kan wel degelijk ervoor zorgen dat u niet meer moet gaan werken, dit door een tegenopzeg te geven (1 tot 4 weken opzeg). Hou er wel rekening mee dat daardoor je zélf ontslag neemt en je dus geen recht hebt op werkloosheidsuitkeringen, tenzij na periode van sanctie.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 okt 2016 12:17



Ik heb een ongeval gehad waardoor ik langdurig ziek (mislukte operatie) ben. de werkgever heeft mijn arbeidsovereenkomst beëindigd met inachtname van een opzeggingstermijn van 4 weken.

Te presteren na mijn ziekte. Ben ik hiertoe verplicht?
al bij de arbeidsgeneesheer geweest? als de arbeidsgeneesheer en je dokter een definitieve en permanente arbeidsongeschiktheid vaststellen, kan er misschien medische overmacht worden ingeroepen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 okt 2016 13:50

Ik heb een ongeval gehad waardoor ik langdurig ziek (mislukte operatie) ben.
de werkgever heeft
Te presteren na mijn ziekte.
Wat versta je onder "langdurig"? Als je de komende paar jaar niet meer kan gaan werken, zou ik het vreemd vinden dat uw werkgever u binnen een paar jaar terug zou roepen om uw opzeg nog te presteren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 12 okt 2016 10:29

Wat versta je onder "langdurig"? Als je de komende paar jaar niet meer kan gaan werken, zou ik het vreemd vinden dat uw werkgever u binnen een paar jaar terug zou roepen om uw opzeg nog te presteren...
situatie gekend waarbij een werknemer na 20 jaar ziekte zijn resterende opzeg nog moest doen. Van een bedrijf die al lang geen locatie meer had en waar de curator van de firma al in het rusthuis zat ;). Wettelijk gezien kon hij echter niet afzien van het presteren van de opzeg.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 okt 2016 10:56

Hoe heeft hij dat gedaan? Een werkgever is nog wel altijd verplicht om u werk te bezorgen, ook tijdens uw opzeg. Als het bedrijf niet meer bestaat, zie ik niet echt in hoe dit bedrijf de werknemer dan nog kan laten werken. Eigenlijk verbreekt de werkgever in dat geval de arbeidsovereenkomst na die 20 jaar, aangezien de werkenmer de kans niet krijgt zijn opzegperiode op een wettelijke manier te presteren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”