Hacken - of wat er op lijkt

koentjev3
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Hacken - of wat er op lijkt

#1 , 11 okt 2016 09:17

Hallo iedereen,

Ik heb mogelijk iets illegaal gedaan en ik maak mij daar nu echt wel zorgen om, gezien ik lees dat er zware straffen op staan en ook al het feit dat ik iets illegaal gedaan heb wat totaal niet in mijn natuur valt. Ik haat alles wat crimineel is.

Ik volg momenteel avondschool en the topic was "the internet of things".. ik wou daar meer over te weten komen en ik kwam op een search engine zoals google die noemt *****: the internet of things.

Ik was me van niets bewust maar ik zag dat je op alles kon zoeken en ik dacht waw dat is wel leuk, het naar toestellen en webservers etc..

Nu klik ik op één van de search results maar ik begreep er niet al te veel van.. was wat verder aan het klikken en ik kom op een paar vakantiefotos van mensen en denk waw die zetten ook wel veel op internet... dan nog zo een server met fotos, maar ook met belangrijke documenten etc.

Toen begon het mij te dagen van hmm ik zit hier niet op het publieke internet dit zijn gewoon servers van mensen thuis die vergeten een wachtwoord hebben instellen op hun externe harde schijf ofzo. Ik heb meteen mijn vingers er van afgedaan en heb dit dan aan iemand verteld die er veel over weet.

Hij zei dat dit zeker illegaal was, dat het zoals in een straat lopen is waar deuren open staan, dat je dan nog niet mag binnengaan en het wordt beschouwd als hacken ook al moet je geen paswoord ingeven. Er staan ook zeer zware straffen op.

Op de site van de politie staat:
Met de inbraak is meestal kwaad opzet gemoeid, maar ook onopzettelijk een verbinding tot stand brengen en die verbinding vrijwillig behouden, wordt als hacking beschouwd. Zelfs het hacken van een informaticasysteem dat niet of nauwelijks beveiligd is, is strafbaar.

Bij de beoordeling van hacking maakt de wet een onderscheid tussen interne hackers (insiders) en externe hackers (outsiders). Insiders zijn personen die wel een bepaalde toegangsbevoegdheid hebben tot een bepaald systeem, maar die bevoegdheid overschrijden. Zij zijn alleen strafbaar als ze hacken om schade toe te brengen of met bedrieglijk opzet. Deze beperking geldt niet voor outsiders: zij zijn altijd strafbaar, ook al kraken ze een systeem 'met goede bedoelingen'.

Ik weet helemaal niets af van hacken, ik ben absoluut geen crimineel en wil dat zeker nooit worden, .. ik voel mij hier ook zeer slecht over. Moet ik mij zorgen maken? Ik weet dat mijn ip waarschijnlijk wel in een log zal staan door op die server te gaan en ik heb een paar fotos bekeken maar ik dacht dat dat part of te internet was. Ik was mij helemaal niet bewust van "mijn criminele activiteit".

Alleszins ik heb niets gewijzigd en niets aangepast enkel maar iets open gedaan.

Alvast bedankt voor de info die u mij kan geven.. misschien maak ik van iets klein iets groot maar ik voel mij er gewoon niet goed bij.

Thx!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrainTrain
Berichten: 496

#2 , 11 okt 2016 09:52

Art. 550 bis SW, "Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft,"
Als je kan aantonen dat deze pagina's vrij toegankelijk waren via het klikken van links (en niet via één of ander beveiligde pagina met paswoord), en dat je op het ogenblik dat je besefte dat er iets niet klopte "je niet verder heb gehandhaafd" dan is er m.i. geen sprake van kwaad opzet (en dus geen hacking).
Ik zou de weg die je afgelegd hebt (webpagina's met links) bijhouden. Dus de links waar je op klikte en hoe je tot die "persoonlijk" content bent gekomen (screenshots + afprint van de links). Zo zal je kunnen aantonen dat die webpagina's/server vrij toegankelijk waren.

koentjev3
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2016 10:07

Ok dat stelt mij al veel geruster. Ik heb ook niet het gevoel gehad dat ik iets misdeed, ik was wat aan het browsen.. ik ben zelf eerst op die site gekomen door iets te zoeken van een sport..

Ik heb de weg die ik gevolgd heb gescreenshot nu, bedankt voor de tip.

Iemand zei mij ook dat ik mij geen zorgen moet maken voor zoiets klein, ik heb geen belangrijke informatie gestolen, of bank account gevuld ofzo.. wat ik per ongeluk gedaan heb is peanuts maar toch ik hou niet van slechte dingen :) en gewoon wetend dat iemand mij kan rapporteren voor iets vind ik beetje wrang gevoel

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 okt 2016 14:06

Daar hoor je nooit meer iets van. Geen zorgen in maken. Moest jij het nu zijn die zo'n website aanbiedt met links naar alle onbeveiligde NAS-systemen of wat het ook mag zijn waar je op terechtgekomen bent, dan was het een andere zaak. Maar gewoon die bestanden openen omdat je er via zo'n site terechtgekomen bent? Daar gaat echt geen haan naar kraaien. De kans is ook klein (maar niet onbestaande) dat uw IP adres effectief gelogd is en gelinkt aan het openen van die bestanden. Niet van wakker liggen, dus...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Spike1974
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mei 2018 22:47

Geachte
Mijn vriendin haar ex controleerde gsm.fb.mail tot 5 jaar geleden hij heeft haar wachtwoorden gehackt en key locker gezet op haar gsm .en ze had een gsm gekregen van haar ex en weer controleerde hij haar volledige doen en laten .Mag dit zo maar .hij laat alles wel lezen ook door derden.

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 21 mei 2018 23:24

Best eigen topic openen, dit heeft niets met de originele vraag te maken.

Terug naar “Privacy-bescherming”