levensverzekering na overlijden voor kleinkind

NathalieLa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

levensverzekering na overlijden voor kleinkind

#1 , 06 sep 2016 16:32

Na overlijden van de grootmoeder (reeds lang weduwe) krijgt het meerderjarig kleinkind te horen dat ze in het contract van de levensverzekering de begunstigde is.
Aangezien het kleinkind de contractuele begunstigde is moeten er dan toch geen successierechten op betaald worden maar wel belastingen?
Indien het kleinkind wel successierechten moet betalen, hoe wordt dit dat dan berekend?
Indien het kleinkind belastingen moet betalen, hoe gaat dit dan in zijn werk? Via de notaris of later via de jaarlijkse belastingsaangifte? Hoe wordt dit berekend?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 06 sep 2016 19:17

Als oma een levensverzekering afsloot die bij haar overlijden een uitkering doet aan een kleinkind, moeten de erfgenamen in HUN aangifte van nalatenschap die levensverzekering vermelden, de identiteit van het kleinkind en het uitgekeerde bedrag. Het kleinkind moet als "fictief" bijzonder legataris successierechten betalen in rechte lijn: het zal een eigen aanslagbiljet krijgen. Zolang het kleinkind geen 12.500 euro ontvangt, blijft het onbelastbaar. Tussen 12500 en 50000 betaalt het 9%. Maar bijna alle verzekeraars letten er wel op dat er niet boven de 12.500 wordt gegaan.

Over de personenbelasting (10% dacht ik) kan ik verder niets concreet zeggen.

Hof van Commerce
Berichten: 47

#3 , 28 sep 2016 21:40

Als oma een levensverzekering afsloot die bij haar overlijden een uitkering doet aan een kleinkind, moeten de erfgenamen in HUN aangifte van nalatenschap die levensverzekering vermelden, de identiteit van het kleinkind en het uitgekeerde bedrag. Het kleinkind moet als "fictief" bijzonder legataris successierechten betalen in rechte lijn: het zal een eigen aanslagbiljet krijgen. Zolang het kleinkind geen 12.500 euro ontvangt, blijft het onbelastbaar. Tussen 12500 en 50000 betaalt het 9%. Maar bijna alle verzekeraars letten er wel op dat er niet boven de 12.500 wordt gegaan.

Over de personenbelasting (10% dacht ik) kan ik verder niets concreet zeggen.
Vraagje:
- bij ontvangen van minder dan 12.500 euro: géén erfbelasting. Akkoord: vermindering "laag netto-actief";
- tussen 12.500 en 50.000 euro: 9%? Bedoelt u niet 3%?
- tussen 50.000 en 250.000 euro: 9%;
- boven 250.000 euro: 27%.

Als oma zéér vermogend was dan kan het wel zijn dat toch een stuk aan 9 procent moet worden betaald (los van wat de verzekeraar gunstig acht). Al is het maar om te zorgen dat haar kinderen "minder" in het 27% tarief vallen. Nu ja: hoe meer je krijgt, hoe meer je betaalt, is hier het principe.

Bijkomend vraagje: iemand die met zekerheid weet of dat in de personenbelasting moet worden aangegeven? Ik zou niet weten waarom eerlijk gezegd?
Ik vind wel volgende:
Heb je de premies afgetrokken van je inkomsten? Zo neen, is er geen belasting voorzien. Je krijgt het kapitaal volledig uitbetaald eventueel met winstdeelname.
Heb je wel de premies ingebracht, dan zal er een belasting zijn van 10% van het kapitaal. Die belasting maakt deel uit van de personenbelasting. Daarbij zal je ook de gemeentebelasting moeten rekenen. De winstdeelname is nooit belast.
Het betreft hier naar ik meen een verzekering afgesloten door oma verzekeringnemer op haar eigen leven, verzekerd hoofd is dus ook oma. Begunstigde, kleindochter, heeft dus niets te zien met de premiebetaling en zal niet nogmaals "gestraft" worden in haar personenbelasting.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 29 sep 2016 18:30

Ja, dat moet een 3 zijn. En de vermindering "laag netto-actief" loopt nog door tot 50.000, maar wordt steeds kleiner naarmate men die 50000 benadert.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”