notaris/ verkoop na overlijden

sheevans
Topic Starter
Berichten: 8

notaris/ verkoop na overlijden

#1 , 24 sep 2016 10:02

situatieschets: Op 11 april 2016 heeft mijn grootmoeder haar huis verkocht ( tekenen van de compromis + 4 kinderen en ik kleinkind meegetekend), mijn grootvader is 11 jaar eerder overleden en er was geen huwelijkscontract dus wettelijk stelsel is van toepassing, ik ben plaatsvulling voor mijn moeder die voor mijn grootvader is overleden,
mijn grootmoeder is overleden begin juli overleden en de akte is getekend rond 22 augustus, wij hebben gekozen voor een procedure van de nalatenschap zonder de notaris, de 4 kinderen en ik vullen samen onze successie in. deze is sinds gisteren ingevuld en opgezonden naar Aalst ( belastingdienst)
natuurlijk voor de verkoop van het huis zijn wij via de notaris van de koper gepasseerd, wij hebben zelf geen notaris aangesteld om met ons te vertegenwoordiger ( ik was wel voorstander voor het aanstellen), na iets meer dan een maand is het bedrag van het huis nog altijd niet uitgekeerd omdat de notaris zegt dat hij deze niet mag uitkeren in het kader van de opvolging van de nalatenschap dus hij zou moeten wachten tot de belastingen deze hebben afgerond alvorens hij het geld kan uitkeren, wij zijn echter gisteren perfect bij de bank kunnen gaan om de rekeningen te kunnen laten deblokkeren en de verdeling onder ons vijven.
vraag: is het normaal dat de notaris over deze gelden blijft waken? is hij niet verplicht dit geldt uit te keren? het attest van erfopvolging is uitgegeven door het registratiekantoor die bevoegd is
want de successierechten krijgen wij via post aangestuurd en betalen wij achteraf

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 24 sep 2016 20:26

Een notaris moet bij een verkoop van een onroerend goed altijd de belastingen consulteren om na te gaan of er geen openstaande dossiers zijn. Indien dat het geval is kan hij inderdaad maar verdelen nadat dit geregeld is.
Als hij wel zou verdelen en familie zou nadien niet tot betaling overgaan, zal hij daar voor opdraaien.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Hof van Commerce
Berichten: 47

#3 , 28 sep 2016 20:55

In deze weet de notaris dat er kortelings een belastingschuld zal bestaan in hoofde van de verkopers. Als één van de verkopers vervolgens zou beslissen (of niet anders kan) deze belastingschuld niet te betalen, dan kan de overheid, de schuldeiser, in het slechtste geval een hypotheek nemen op het goed dat je net verkocht hebt. Terwijl er al iemand anders eigenaar is...

Dit terwijl de notaris in zijn akte verklaart dat het goed voor vrij en onbelast wordt verkocht (dus zonder hypotheken en dergelijke).

Vandaar: vanaf dat je het aanslagbiljet vanwege de Vlabel ontvangt: breng dit bij de notaris binnen, deze zal hen betalen met het saldo en het overige uitkeren aan de verkopers. Beetje geduld dus, notaris doet niets verkeerd. Werd het onroerend goed trouwens voor dezelfde waarde aangegeven als het verkocht werd, keek de notaris dit na?

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”