Betaaltermijn van een factuur altijd 1 maand?

mapleleiah
Topic Starter

Betaaltermijn van een factuur altijd 1 maand?

#1 , 24 nov 2008 14:58

Hallo,

Er is al wat inkt gevloeid op verschillende pagina's en in de media over dit onderwerp, maar hoe zit het nu eigenlijk?

Als je een factuur ontvangt, binnen de hoeveel tijd MOET die dan betaald zijn voor men bv. kosten mag aanrekenen?

Ik heb altijd gehoord dat je sowieso 1 maand de tijd krijgt, maar heel wat bedrijven vermelden een veel kortere periode. Moet die dan gerespecteerd worden?

En ik heb het hier dus niet over een factuur voor een nieuwe keuken waarbij een kortingen bedongen is onder voorwaarde van vlugge betaling (dan heb ik daar begrip voor) maar ik heb het hier concreet over een factuur van een poetsdienst die altijd binnen de week of twee weken betaald moet worden ... door een persoon die bejaard is, geen PC-banking heeft, niet meer buiten kan en afhangt van anderen om naar de bank te gaan. We hebben zeker geen klachten over de werking van die dienst, maar we vinden hun facturatie nogal kort op de bal ... facturen worden te laat verzonden en moeten dan direct betaald worden.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 24 nov 2008 19:13

Dag Lenny

Ik ken de wetteksten niet, dus wat ik hier vertel is een gok die evenveel waard is als 'the next one'.

Mijn gok dus: facturen zijn ALTIJD meteen te betalen, tenzij anders vermeld. Als een firma/... de klant dus een bepaalde betaaltermijn geeft, vaak is dat bv. 1 maand, is dat een geste naar de klant toe, niet meer.

Beachcomber

#3 , 25 nov 2008 09:33

De termijn van 1m geldt alleen tussen handelaars. Voor de consument geldt in principe de onmiddellijke betaling tenzij anders bedongen in de overeenkomst.

Reclame

mapleleiah
Topic Starter

#4 , 25 nov 2008 20:54

Bedankt voor de reacties.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor

#5 , 26 nov 2008 11:24

“533. De betaling moet geschieden op de dag dat de schuld opeisbaar is...Voor bedongen verbintenissen: op de door het contract vastgestelde dag. Stelt het contract die niet vast,dan wordt de opeisbaarheid bepaald door de wet(art.1651 B.W. b.v.),of door het gebruik(art.1135),of door de rechter(1900-1901,b.v.)."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971).

“Art.1651.Indien bij het aangaan van de koop niets daaromtrent bedongen is, moet de koper betalen op de plaats en op het tijdstip voor de levering bepaald.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Wat geldt voor de levering van goederen,geldt analogisch ook voor de levering van diensten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker34

#6 , 31 dec 2008 16:55

Hallo,

Er is al wat inkt gevloeid op verschillende pagina's en in de media over dit onderwerp, maar hoe zit het nu eigenlijk?

Als je een factuur ontvangt, binnen de hoeveel tijd MOET die dan betaald zijn voor men bv. kosten mag aanrekenen?

Ik heb altijd gehoord dat je sowieso 1 maand de tijd krijgt, maar heel wat bedrijven vermelden een veel kortere periode. Moet die dan gerespecteerd worden?

En ik heb het hier dus niet over een factuur voor een nieuwe keuken waarbij een kortingen bedongen is onder voorwaarde van vlugge betaling (dan heb ik daar begrip voor) maar ik heb het hier concreet over een factuur van een poetsdienst die altijd binnen de week of twee weken betaald moet worden ... door een persoon die bejaard is, geen PC-banking heeft, niet meer buiten kan en afhangt van anderen om naar de bank te gaan. We hebben zeker geen klachten over de werking van die dienst, maar we vinden hun facturatie nogal kort op de bal ... facturen worden te laat verzonden en moeten dan direct betaald worden.

Lenny
Dit is nochtans eenvoudig op te lossen. Later zal ik je hierover enkele nuttige tips geven.

Gebruiker34

#7 , 01 jan 2009 11:40

Hallo,

Lenny
Je hoeft dus niet noodzakelijk direct te betalen. Je kunt de betaaltermijn alsnog laten ingaan op datum van ontvangst

Wat moet je nu doen? Enveloppe bijhouden. Dat is je bewijs dat je die factuur veel te laat toegestuurd hebt gekregen. Vervolgens verwittig je het bedrijf kort per fax het volgende: Ik mocht uw factuur van bv. 10 januari pas ontvangen op 15 februari. Wilt u noteren dat de betaaltermijn van één maand dan ook pas aanvangt op 15 februari.

Terug naar “Consumenten Koop”