woonbonus

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

woonbonus

#1 , 27 sep 2016 22:30

Eenvoudige vraag mbt woonbonus.
Betreft nieuw aan te gane lening.

Is er mbt de verhoogde vrijstelling een verschil tussen:

1. reeds volle mede-eigenaar (in onverdeeldheid na erfenis) van een ander eigendom
bij aangaan van de lening
2. idem als 1. maar de erfenis in onverdeeldheid valt bv. eerst twee jaar na het aangaan van de lening

M.a.w. is er in die gevallen een verschil tussen verwerven ingevolge erfenis hetzij voor, hetzij na het tijdstip van de lening voor de verhoogde vrijstelling? De erfenis zou twee appartementen in onverdeeldheid omvatten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 sep 2016 10:35

Men beschouwt de situatie per 31 december van het jaar van de lening. Men behoudt zijn recht op bonus indien men reeds mede-eigenaar is in onverdeeldheid ten gevolge van erfenis. Indien de erfenis later komt, wijzigt er niets.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 28 sep 2016 11:31

Bedankt.
Ik begon te twijfelen wegens een nogal klunzige mededeling op de website van de Vlaamse Overheid waarin staat dat men het recht op de verhoging verliest indien men, zelfs via erfenis, nadien volle mede-eigenaar wordt van een tweede eigendom.

dit doet me twijfelen: http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... lde-vragen
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Andere”