Zelf ontslag gegeven, werkgever wil verlenging

ELFIAN
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Zelf ontslag gegeven, werkgever wil verlenging

#1 , 27 sep 2016 10:53

Deze zomer gaf ik mijn ontslag, met een opzeg van 13 weken.
Dit werd aanvaard (afgetekend)

Nu loopt deze opzeg binnen 3 weken af, er is nog steeds geen opvolger voor mij. Er werd er trouwens ook nog niet naar gezocht.
Ik wil effectief stoppen binnen 3 weken.
Nu eisen ze dat ik minimum 6 maand bij doe en ze vinden dat precies evident.

Kan dit zomaar?? Of wat kan ik er tegen doen, want mijn bedoeling is om effectief te stoppen !

Moet wel zeggen, na mijn job start ik zelfstandig, dus heb geen nieuw contract met andere werkgever.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 sep 2016 10:56

Gewoon stoppen. Je hebt je opzeg gegeven en deze heb je volledig afgewerkt.
Men kan niemand verplichten een nieuwe arbeidsovereenkomst te tekenen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 sep 2016 10:59

idd. Zolang je je opzeg correct gegeven hebt (en dat lijkt zo, maar toch even controleren), kan je werkgever niks doen. Sowieso nooit een opzeg van 13 weken + 6 maand, dat kan als werknemer nooit opgelegd worden.

Dat de werkgever niemand anders vindt (of er zelfs niet naar zoekt) is je zaak niet.

Reclame

ELFIAN
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2016 15:38

Dat dacht ik ook wel, dat er nieuwe arbeidsovereenkomst zou moeten komen.
Vraag is natuurlijk in hoeverre werd mijn ontslag doorgegeven aan sociaal secretariaat, op mijn loonfiche zie ik er momenteel niks van...

giserke
Berichten: 2434

#5 , 27 sep 2016 15:58

Inderdaad, controleer maar eerst even of je uw opzeg op tijd en volledig volgens het boekje hebt gegeven en gepresteerd.
U hebt om te beginnen uw opzeg toch aangetekend verstuurd naar uw werkgever?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 sep 2016 16:25

Vraag is natuurlijk in hoeverre werd mijn ontslag doorgegeven aan sociaal secretariaat, op mijn loonfiche zie ik er momenteel niks van...
Dat uw werkgever dit al dan niet correct doorgeeft aan het sociaal secretariaat, maakt uw zaak niet. Indien u uw ontslag op een correcte manier gegeven hebt, en de opzegperiode correct hebt uitgedaan, is de kous voor jou af.

Indien je zelfstandige wordt, en uw vorige werkgever wenst van uw diensten gebruik te maken, belet niets hen om u in the huren als zelfstandig consultant of iets dergelijks (als uw zelfstandige activiteit in dezelfde lijn ligt met wat u vroeger deed), indien jij dit ook wenst. Enkel opletten dat je niet als schijnzelfstandige aanzien wordt. Maar als je naast uw oude werkgever ook nog andere klanten hebt, en uw periode van tewerkstelling bij hen is maar enkele maanden, zie ik het probleem niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 28 sep 2016 06:06

Inderdaad, controleer maar eerst even of je uw opzeg op tijd en volledig volgens het boekje hebt gegeven en gepresteerd.
U hebt om te beginnen uw opzeg toch aangetekend verstuurd naar uw werkgever?
Hoeft niet aangetekend als het ontslag vanuit de werknemer komt.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#8 , 28 sep 2016 09:42

De werkgever ging daarenboven akkoord met de opzeg van TS (ondertekening van document).
Als er een termijn in zou bepaald zijn die afwijkt van de wettelijke regeling, is er een minnelijk akkoord.

De werkgever zal hier nog weinig kunnen afdwingen als TS zijn opzegtermijn gewoon heeft uitgewerkt.

giserke
Berichten: 2434

#9 , 28 sep 2016 11:27

Inderdaad, controleer maar eerst even of je uw opzeg op tijd en volledig volgens het boekje hebt gegeven en gepresteerd.
U hebt om te beginnen uw opzeg toch aangetekend verstuurd naar uw werkgever?
Hoeft niet aangetekend als het ontslag vanuit de werknemer komt.
Normaal niet neen, maar als je nattigheid verwacht doe je dit best wel.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 sep 2016 12:32

Inderdaad, controleer maar eerst even of je uw opzeg op tijd en volledig volgens het boekje hebt gegeven en gepresteerd.
U hebt om te beginnen uw opzeg toch aangetekend verstuurd naar uw werkgever?
Hoeft niet aangetekend als het ontslag vanuit de werknemer komt.
Normaal niet neen, maar als je nattigheid verwacht doe je dit best wel.
Welke natigheid kan er dan nog komen als de werkgever de kennisgave heeft ondertekend?
Geef maar eens één wettelijke basis of rechtspraak waarbij de werknemer nog 6 maand moet verder werken na afloop van de opzeggingstermijn.

@als je zelfstandig wordt kan je best eens langs de rva gaan, indien je het niet lukt na een tijdje als zelfstandige je recht op een uitkering kan behouden, vroeger was het mogelijk dat je een periode mag stempelen om je zaak in orde te maken, weet niet of dat nu ook nog mogelijk is
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

giserke
Berichten: 2434

#11 , 28 sep 2016 17:56

Als hij het afgetekend heeft niet neen.
Maar als de relatie met de huidige werkgever al enigszins verzuurd is kan het al eens gebeuren dat de werkgever niet wil aftekenen, daarom is een aangetekende opzeg toch wel het veiligst.

Daarom dat we TS vragen om eerst efkes na te zien of alles in orde is ivm de opzeg.

PS, en leg me aub geen zaken in mijn mond die ik nergens geschreven heb. Nergens heb ik beweerd dat na het presteren van de opzeg nog eens 6 maand moet worden gepresteerd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 28 sep 2016 19:39

giserke, de OP zei dat er afgetekend is en hij heeft de maximaal te presteren opzegtermijn (tenzij voor HEEL hoge lonen) gedaan. k zie niet in waar het risico kan zijn, TENZIJ de opzeg foutief zou gegeven zijn (maar dat zou dan via aangetekende zending ook foutief gegeven zijn)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 sep 2016 20:37

k zie niet in waar het risico kan zijn,
het enige risico dat in de lucht hangt, is dat vraagsteller zich van zijn goede kant wil laten zien en met een mondelinge afspraak er een paar dagen langer werkt, 1 dag is zelfs al voldoende voor een nieuwe arbeidsovereenkomst en onafgebroken periode = 1 arbeidsverhouding.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”