parkeerkaart gehandicapten

Wolvie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

parkeerkaart gehandicapten

#1 , 21 sep 2016 12:45

Hallo, mijn neef maakte iets raars mee.
Toen hij met zijn gehandicapte moeder (in het bezit van een parkeerkaart voor gehandicapten) EN zijn vader met de auto op een gehandicaptenplaats wou parkeren, verbood een toevallig voorbijgaande politieman dat.
Reden volgens die politieman:
Er is meer dan één begeleider in de auto en dan mag je niet op zo'n parkeerplaats staan.

Hij mocht alleen zijn moeder en vader op die plaats afzetten en moest dan zijn auto elders parkeren.
Als mijn neef toch op die plaats zou parkeren, zou die politieman een boete uitschrijven.

Dit is de eerste maal dat ik zo'n verhaal hoor en daar ikzelf een gehandicaptenparkeerkaart heb, vraag ik me af op welk artikel die politieman zich beroept om zoiets te beweren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 21 sep 2016 13:36

Op geen enkel artikel, want het bestaat niet. De houder van de kaart moet op elk moment aanwezig zijn in de wagen (Je mag de houder bijvoorbeeld dus niet laten uitstappen voor de deur en eventjes verder op een gehandicaptenplaats parkeren.), maar verder zijn er geen beperkingen.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 21 sep 2016 13:42

Op welke artikel van de wetgeving die politieagent zich baseert is me onbekend, ik had het hem toch even gevraagd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Wolvie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2016 18:00

bedankt voor de info, dat is wat ik ook dacht.
Dat zal mij niet overkomen!

KrisP
Berichten: 145

#5 , 21 sep 2016 19:18

Ik veronderstel toch dat uw neef de kaart heeft getoond en dat de agent zich heeft kunnen vergewissen van het feit dat de titularis van de kaart aanwezig was in het voertuig?

Relevant artikel:

Artikel 27bis. Parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap

De parkeerplaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°c) zijn voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door de personen met een handicap die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3. of van het door artikel 27.4.1. hiermee gelijkgestelde document.

Die kaart of dit document moet aangebracht worden op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het op die plaatsen geparkeerde voertuig.


Anderzijds :

4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Misschien moet die agent ervoor zorgen dat die parkeerplaatsen vrijblijven voor bv mensen met een handicap die alleen zijn en heeft hij geoordeeld dat in het geval van uw neef deze even goed de persoon met een handicap kon laten uitstappen en zelf elders parkeren.

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 22 sep 2016 18:15

Misschien moet die agent ervoor zorgen dat die parkeerplaatsen vrijblijven voor bv mensen met een handicap die alleen zijn en heeft hij geoordeeld dat in het geval van uw neef deze even goed de persoon met een handicap kon laten uitstappen en zelf elders parkeren.
wie een parkeerkaart heeft, heeft het recht om op die invalidenparkings te staan, of onbeperkt op plaatsen in een blauwe zone.

Nergens staat vermeld dat de gehandicapte persoon zèlf het voertuig moet besturen. Dit zou betekenen dat mensen met een handicap vb. aan de benen nooit gebruik kunnen maken van die kaart, vermits er steeds iemand de auto moet besturen (indien geen aangepaste wagen).

Dat er geen andere passagiers in die wagen zouden mogen zitten lijkt me ook vergezocht.

Tenzij men ervan uitgaat dat indien de chauffeur geen handicap heeft , deze de gehandicapte persoon voor de deur kan afzetten, alleen laten staan (!) en dan op zijn gemakske een half uurtje achter een parkeerplaats moet gaan zoeken? In geval van vb. demente personen is dat dus niet mogelijk.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 23 sep 2016 12:02

“Art.27bis.PARKEERPLAATSEN VOORBEHOUDEN VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP. De parkeerplaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3° c) zijn voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door de personen met een handicap die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3. of van het door artikel 27.4.1. hiermee gelijkgestelde document. Die kaart of dit document moet aangebracht worden op de binnenkant van de voorruit of, indien er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het op die plaatsen geparkeerde voertuig.”(1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (WEGCODE).

Ik ken geen wetgeving die bijkomende voorwaarden oplegt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Wolvie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 sep 2016 17:54

eerlijk gezegd zou ik het eens graag willen tegenkomen:-) .
Er is bij mijn weten geen enkele binding tussen een parkeerplaats voor gehandicapten en de reden waarom een gehandicapte daar gaat staan, noch de tijdsduur dat men daar mag staan.

Er zijn wel een paar grijze zones die ik en mijn vrouw vermijden.
bv. als zij mij afzet voor een consultatie en zonder mijn aanwezigheid iets gaat halen in de auto die op zo'n plaats staat.
Of als ze mij afzet voor een opname in het hospitaal en daarna alleen terug naar huis rijdt....
Als dan vriend agent daar toevallig komt, is er een probleem.

In een aantal steden oa Leuven is het voor een gehandicapte wel gemakkelijk: daar mogen we op elke niet-priveparking gratis staan als we onze kaart gebruiken.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 24 sep 2016 10:42

Hangt ervan af wat je bedoelt met "afzet". Stilstaan (om iemand te laten in- of uitstappen of laden en lossen) mag sowieso op een gehandicaptenplaats, ongeacht of je een parkeerkaart hebt.
"sowieso" schrijf je zo.

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 26 sep 2016 01:06

Reden volgens die politieman:
Er is meer dan één begeleider in de auto en dan mag je niet op zo'n parkeerplaats staan.
Zoals hier eerder al aangehaald: dit is onzin. Dergelijke regel bestaat niet.
Hij mocht alleen zijn moeder en vader op die plaats afzetten en moest dan zijn auto elders parkeren.
Als mijn neef toch op die plaats zou parkeren, zou die politieman een boete uitschrijven.
Heeft de agent er ook bij verteld welke inbreuk hij zou weerhouden ? 't Zou mij alvast benieuwen ...

't Enige puntje: als die agent iemand sommeert z'n voertuig te verplaatsen, best wel gevolg aan geven. Géén gevolg geven aan de bevelen van een bevoegd persoon, is geen goed idee. En dààrvoor is er wél een artikel in de wegcode :

4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”