Rekeningen blijven geblokkeerd omdat 1 van de kinderen schulden heeft.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Rekeningen blijven geblokkeerd omdat 1 van de kinderen schulden heeft.

#1 , 20 sep 2016 08:35

Ik stel deze vraag voor een vriend van me:
Zijn mama is onlangs overleden en de rekeningen zijn nog steeds geblokkeerd omdat nu blijkt dat één van zijn broers schulden heeft.
Wat gaat er nu gebeuren,zijn vader is reeds in de tachtig en weet niet wat doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 sep 2016 09:37

Zijn de schulden van die éne broer de werkelijke en enige reden van het blokkeren van die rekening(en)? Op zich is het feit dat iemand van de ergfenamen schulden heeft, geen reden om die rekening langer dan nodig geblokkeerd te houden. Anders zou iedereen die zou erven, en een woonlening lopen heeft (en dus schulden heeft), met dit probleem zitten. Ik vermoed dat er meer aan de hand is, waardoor de rekening geblokkeerd blijft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#3 , 20 sep 2016 09:53

Voor zover ik weet heeft deze zoon veel schulden(zaak gehad) en is dit de enige reden.De ouders hadden al jaren geen contact met hem,één van de andere broers heeft hem in het buitenland kunnen opsporen want hij heeft ook moeten tekenen om de rekeningen vrij te geven maar nu zei de bank tegen de vader dat de rekeningen niet kunnen vrij gegeven worden omdat die zoon schulden heeft.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2016 10:19

En wat zegt de bank dat dan de volgende stappen zijn? Wachten tot de zoon al zijn schulden afbetaald heeft, is geen realistische optie. Welke stappen stelt de bank nu voor om de rekening toch te kunnen deblokkeren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#5 , 20 sep 2016 10:24

Dat zal ik moeten vragen want dat weet ik niet,de vader is al oud en heeft dat misschien niet gevraagd.Als ik meer weet post ik het.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 20 sep 2016 11:31

Cfr Cara ?

Die schulden hebben waarschijnlijk betrekking op belastingen , BTW en derg. Daardoor mag en kan geen attest van erfopvolging afgeleverd worden. Neem contact op met de Registratie voor verdere info. Er zal alleszins een akkoord moeten komen met de betreffende administratie tot (gedeeltelijke) regeling van die schulden. Dit kan door een deel van de erfenis van die broer aan hen te doen toekomen. Dit doet u best zo vlug mogelijk, want ook voor vader is dit een probleem. Jullie kunnen geen verdere regeling treffen.
Zorg er ondertussen voor dat zijn pensioen op een nieuwe rekening komt waardoor hij er kan over beschikken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 sep 2016 12:57

Waarom wordt in zo'n geval niet enkel het deel dat die "schuldenaar" toekomt geblokkeerd? Nu boeten ook de vader en de andere kinderen hiervoor. Het lijkt me toch correcter dat, indien de erfenis verdeeld is, enkel het deel van die éne zoon "gehypothekeerd" wordt? Nog héél wat werk aan de winkel voor de Belgische staat, om erfenissen wat beter te regelen. Wat een zootje is me dat, zeg...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#8 , 20 sep 2016 13:08

Bedankt Wanton,heb het zo doorgestuurd.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 20 sep 2016 19:00

Daarom Tom, proberen een regeling te treffen met de Registratie ( die niet altijd de details kent ) en de betrokken administratie. Pas dan kan men eventueel akkoord gaan de ' andere ' tegoeden vrij te geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 sep 2016 11:11

Daarom Tom
Was een retorische vraag, hoor, wanton ;). Hoorde dus bij de opmerking die daarna volgde...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”