Erfenisrecht als enig kind

Nico-Verbist
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Erfenisrecht als enig kind

#1 , 18 sep 2016 22:29

Beste.

Graag had ik wat meer uitleg willen weten over volgende situatie:

Vader en moeder zijn getrouwd zonder huwelijkscontract.
Ik ben enig kind, dus geen broers of zussen.
Ouders hebben eigendom staan te xxxx
Vader is nu bijna 26 jaar geleden overleden.
Ik heb moeder het vruchtgebruik van de woning verleend, en dus het erfdeel van mijn vader op dat moment niet opgevraagd.
Ondertussen is er onenigheid ontstaan tussen mij en mijn moeder zodanig dat we elkaar al bijna 15 jaar niet gesproken hebben.
Ik weet wel van de notaris dat zij de ouderlijke woonst niet mag verkopen zonder mijn toestemming, maar wel mag verhuren en alsook de huurgelden innen.
Ik mag ook de woning niet opeisen voor verkoop.
Als moeder komt te overlijden dan zou, volgens notaris, ik 1/2 van de woonst erven.
Ik vraag mij af waar de ander 1/2 dan naartoe gaat?
Aangezien het de notaris van mijn moeder zelf was, ben ik in feite een beetje bij de advocaat van de duivel ten rade geweest.

Ik wil nu wel eens duidelijk weten hoe de vork aan de steel zit als moeder komt te overlijden.
Van een testament heb ik geen weet.
Het enige wat zij mij wel toegesnauwd heeft dat ze mij wel volledig wou onterven. Kan dit wettelijk?

Graag uw deskundige raadgeving.
MVG
Nico

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 sep 2016 22:57

Als moeder komt te overlijden dan zou, volgens notaris, ik 1/2 van de woonst erven.

Dat klopt. U bent nu immers reeds eigenaar van de andere helft van de woning!
Na overlijden moeder erft u de andere helft en bezit u een volledige woning in volle eigendom.

Als ze u zou willen onterven dan kan dat slechts voor de helft van wat zij bezit op ogenblik van overlijden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Nico-Verbist
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2016 21:12

Beste Asperger.

Ben vandaag ten rade geweest bij mijn notaris. Het zit eigenlijk simpel in elkaar.
Het belangrijkste is of na haar overlijden een testament is of niet.
1ste optie:
GEEN testament.
Als enige erfgename ontvang ik de volledige erfenis voor de volle 100% :D

2de optie:
WEL een testament.
Hier ontvang ik maar 1/2 van de erfenis. De ander helft kan zij schenken aan 1 of meerdere personen of instellingen. :(
Volledige onterving is niet mogelijk.
De ontroerende goederen (Huis, inboedel enz.) zullen in waarde geschat worden en dit bedrag zal opgeteld worden bij de roerende (Geld, waardepapieren enz.) goederen.
Dit eindbedrag in valuta zal dan verdeeld worden onder de begunstigden, waarvan ik de helft zal van ontvangen, en de andere helft zal verdeeld worden onder de begunstigden.


Momenteel kan moeder mij geen successie recht of enig bedrag aanrekenen dat voor de belastingen bestemd is, omdat zij nog het volle vruchtgebruik van de woonst heeft.
Na haar overlijden zal ik natuurlijk moeten opdraaien voor de successie. :cry:
Ja, "vadertje staat" moet toch ook wat hebben van de hardwerkende mensen niet. :twisted: :twisted:

Is simpel maar je moet het maar weten.

Groetjes
Nico

Reclame

Nico-Verbist
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2016 21:14

Beste moderator.

Als er geen reactie meer komt mag voor mij dit topic gesloten worden.

Vriendelijk bedankt.
Groetjes
Nico

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 19 sep 2016 21:18

Wat notaris zegt klopt.
Is zoals ik reeds geantwoord had!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Hof van Commerce
Berichten: 47

#6 , 28 sep 2016 21:06

In feite wel vreemd antwoord van de eerste notaris, die van jouw moeder. Die mag jou niet zomaar zeggen dat je "de helft van de woonst zal erven". Praat hij zijn mond voorbij? Of jouw moeder al dan niet een testament heeft opgesteld waarbij ze beschikt over de helft van haar goederen (o.a. 1/4de van de woning), daar heb jij tijdens haar leven geen zaak mee.

Zeker dat je die notaris trouwens goed begrepen hebt en dat hij niet bedoelde dat je zeker "de helft van de helft van de woonst" of 1/4de erft?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 29 sep 2016 12:42

Zij is reeds (blote) eigenaar van de helft van de woning, dus in normale omstandigheden erft zij bij de dood van moeder nog de helft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”