Fout in overeenkomst contract

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

Fout in overeenkomst contract

#1 , 12 sep 2016 10:30

In contract staat zowel onbepaalde duur ( titel contract) en bepaalde duur met vermelding van periode in clausule. Wat is er nu eigenlijk geldig dan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 sep 2016 10:43

Dan zal men moeten kijken naar de "bedoeling van de partijen". Vaak kan je dat ook wel afleiden uit het type contract / voorwerp van het contract.
Als er geen discussie is, zou ik voorstellen om alles exemplaren van de overeenkomst aan te passen. Dan moeten de partijen wel een paraaf/handtekening plaatsen naast de wijziging.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#3 , 12 sep 2016 10:54

Deze persoon is 2 maanden geleden bij mij in de zaak beginnen werken. Ik was hier echter niet tevreden van, haar werktempo, inzicht en gebrek aan motivatie waren niet volgens mijn verwachtingen. Ik heb gewacht tot na verlofperiode om deze te kunnen opvangen en wou haar eigenlijk erna ontslagen moest ze niet gebeterd zijn in deze 2 maanden.
Ze is aangenomen met avtivakaart kaart, dit was een vereiste, maar blijkt nu dat ze 7 weken zwanger is. Hierdoor wordt het al moeilijk om haar te ontslaan denk ik en moet ik voor haar vervanging zoeken. Deze zal dan natuurlijk ook duurder zijn gezien ze met activa kaart werkte.

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 sep 2016 11:33

Als je in een clausule duidelijk hebt opgenomen "van datum x tot en met datum x" lijkt het mij wel duidelijk dat de partijen de bedoeling hadden om een overeenkomst voor een bepaalde duur te sluiten en geen overeenkomst van onbepaalde duur te sluiten. Ik vermoed dat dat voor haar ook duidelijk was bij het ondertekenen van de overeenkomst?

Ik zou er een gesprek over voeren, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Zeg dat haar overeenkomst binnenkort afloopt, zoals werd bepaald in de overeenkomst, en laat haar weten dat u geen nieuwe overeenkomst van bepaalde of onbepaalde duur wenst te sluiten.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#5 , 12 sep 2016 21:24

Het probleem is echter dat ik dus niet tevreden was van haar prestaties, toen wist ik nog niet dat ze zwanger was. Alles wat er werd gevraagd om uit te voeren van taken ( normale taken die andere collega's ook doen in de voedingswinkel) was te veel voor haar. Ze is tergend traag en futloos en kuisen us ook al te veel gevraagd. En nu vormt zich natuurlijk het probleem dat ze sinds ze meegedeeld heeft dat ze zwanger is elk excuus gebruikt dmv haar zwangerschap om van haar taken af te geraken en enkel kassa te moeten doen. Zelfs kassa is eigenlijk nog tegen haar zin. Wat moet ik hier nu mee aanvangen? Ik wou haar ontslagen, maar nu durf ik niet meer wegens de mogelijke gevolgen, en dit weet ze zelf ook goed genoeg.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 13 sep 2016 07:58

Het is niet omdat iemand zwanger is, dat je haar niet meer kan vragen dan kassawerk.

Enkele vragen:
- wanneer was het begin van de arbeidsovereenkomst?
- hoe lang is het contract van bepaalde duur?

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#7 , 13 sep 2016 08:26

Ze is begonnen op 11 juli 2016 en het eindigde op 11 januari 2017.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 13 sep 2016 08:47

Dus kan u van 11 juli 2016 tot 11 oktober 2016 haar arbeidsovereenkomst beëindigen. met een opzegtermijn zal u dit moeten doen ten laatste op 21/09/2016 om de opzeg nog te laten eindigen voor 11 oktober.

U kan haar wel degelijk ontslaan wegens werkweigering, behalve indien u haar werk aanbiedt die voor een zwangere onmogelijk is (of werk buiten haar jobbeschrijving in de arbeidsovereenkomst). Kuisen (tenzij met agressieve producten) hoeft op zich geen bezwaar te zijn voor een zwangere (al zou ik het zeker niet aanraden in de laatste paar maanden). Excuses ivm zwangerschap zal ze dus in principe moeten staven door een attest van haar arts.

Om wille van zekerheid zou ik wel gebreken haar aangetekend opsturen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”