ontslagen en bijberoep

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

Re: ontslagen en bijberoep

#16 , 12 sep 2016 10:54

Ik heb vandaag de aangetekende brief ontvangen.
12 weken opzegtermijn
Er staat vermeld dat ik geen arbeidsprestatie meer dien te leveren.

Na uitdiensttreding zal volgens deze brief volgende documenten toegestuurd worden:
C4, laatste loonbrief, saldo maaltijdcheques, vakantie atteste, attest van tewerkstelling en voorstel van verderzetten hospitalisatieverzerkering ontvangen.

Is het niet zo dat je indien je geen arbeid meer dient te verrichten je C4 onmiddellijk dient te krijgen?
Dien ik mij nu al in te schrijven als zelfstandige in hoofdberoep? of tellen deze 12 weken als bediende nog door?

mvg,

Jonas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 12 sep 2016 10:55

wat met je bedrijfswagen? heb je die nog?

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

#18 , 12 sep 2016 11:28

bedrijfswagen vrijdag op de bouwwerf moeten afgeven.
bouwvakker heeft me naar huis gebracht.
Ik wist dit pas 30 min van ervoor.

Ik kom dit ook tegen op de website van jobat:
Beëindigt de werkgever de samenwerking van dag op dag – met betaling van de verbrekingsvergoeding of om dringende reden – dan moet je je bedrijfswagen onmiddellijk inleveren. Bij verbreking wordt het voordeel in dat geval opgenomen in de berekeningsbasis van de verbrekingsvergoeding. Voor de raming hiervan moet men rekening houden met de werkelijke waarde van het voordeel voor de werknemer (o.a. de aankoopprijs van de wagen, prijs voor onderhoud, verzekeringen ...). Het spreekt voor zich dat dit aanleiding geeft tot zeer uiteenlopende rechtspraak.

Kan ik hier iets mee? ik gebruikte de wagen tamelijk ook zeer veel privé...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 12 sep 2016 11:55

zal de werkgever je in 1 bedrag uitbetalen, of maandelijks naargelang je opzeg?

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

#20 , 12 sep 2016 13:12

Denk alles in 1maal...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 12 sep 2016 14:01

dan is hij correct op vlak van loon & bedrijfswagen, maar gaat het wel over een verbreking en moet je ook je sociale documenten en C4 krijgen. Betekent ook dat je geen prestaties meer zal hebben in vierde kwartaal en dan hoofdberoep hebt.

indien maandelijks doorbetaald, ben je (weliswaar zonder je eigen toestemming) vrijgesteld van arbeid en zal je nog wel prestaties hebben in vierde kwartaal.

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

#22 , 12 sep 2016 14:36

Dit begrijp ik even niet.
Vanaf wanneer dien ik mij in te schrijven als zelfstandige in hoofdberoep? Vanaf 4de kwartaal wanneer mijn opzegtermijn ( waarbij lk niet hoef te werken) afloopt, of nu al?

Ik heb een bvba in de bouw ( maar heb zoals gezegd op dit ogenblik) nog niet voldoende inkomsten. Als ik mijn vrouw zaakvoerder zou maken, is het dan geen probleem dat zij de kennis van zaken niet kan aantonen? Op welke functie kan ik mij dan in de zaak steken zodat ik wel tijdelijk een ( beperkte) uitkering kan verwachten?
Laatst gewijzigd door jonaswou op 12 sep 2016 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 12 sep 2016 14:43

Dat eerste (inschrijven als hoofdberoep) zal afhangen van de manier waarop de werkgever een einde stelt aan de arbeidsovereenkomst. Het is nog onduidelijk of het een opzegging of een verbreking is, daarvoor zal je volgende loonfiche van belang zijn.

Als je een bvba in de bouw hebt waarbij jij in de praktijk zaakvoerder bent, dan heb je geen recht op werkloosheidsuitkeringen, nu niet en nooit. Aan simulering van een situatie (=fraude) doen we hier niet mee.

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

#24 , 12 sep 2016 14:54

Ik vraag hierna omdat den Lowie dit eerder als oplossing verwoorde.

In de brief staat vermeld arbeidsovereenkomst beëindigen met ingang van 9 september 2016.
De opzeggingtermijn die wij moeten naleven bedraagt 12 weken.

Wij hebben echter beslist de arbeidsovereenkomst onmiddellijk te beëindigen op 9 september 2016. Zodat u vanaf dit ogenblik geen arbeidsprestaties meer voor ons moet leveren.

Even verder staat dan:
De volgende documenten zullen na uitdiensttreding toegestuurd worden.
En dan oplijsting..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#25 , 12 sep 2016 15:04

wacht een tweetal weken op de nodige documenten. Indien u deze dan nog niet hebt, kom dan hier eens terug :)

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

#26 , 12 sep 2016 16:20

er staat ook nog ter "Ter vervanging van de niet in acht genomen opzeggingstermijn zullen wij U de overeenstemmende opzeggingsvergoeding betalen, na afhouding sociale zekerheidsbijdragen en de bedrijfsvoorheffing.

Ik veronderstel dus dat ik pas de sociale bijdrage van zelfstandige in hoofdberoep dien te betalen vanaf volgend kwartaal.
Ik heb bovendien tot op heden ook nog geen enkel loon aan vanuit de BVBA aan mezelf uitgekeerd.

Deze vergoeding moet ook rekening houden met het feit dat de werkelijke waarde van het voordeel van de bedrijfswagen voor de werknemer dient betaald te worden. Wie betaald deze werkelijke waarde voor mij? Idem voor smartphone.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#27 , 12 sep 2016 20:22

Het zal dan over een verbreking aan en dan zal u idd vanaf vierde kwartaal in hoofdberoep zitten.

werkgever zal de werkelijke waarde moeten betalen. Dat is niet noodzakelijk afhankelijk van het privé-gebruik die u in de praktijk hebt, wel deze die normaal verwacht kan worden. Zowel voor GSM als voor auto.

AL dan niet uitkeren van een loon voor uzelf, doet er voor de RVA weinig toe.

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

#28 , 12 sep 2016 21:29

Bestaat daar een soort formule of theorie rond hoe die waarde dan wordt bepaald? Deze waarde is voor iedere werknemer toch verschrillend? Voor de een is 200 euro loon voor een bedrijfswagen te veel de andere betaald met plezier 600 euro voor de zelfde auto bij manier van spreken....

Bedankt voor je informatie alvast!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 12 sep 2016 21:31

daar is geen formule van, dat is indien nodig aan de rechter om te oordelen.

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

#30 , 19 sep 2016 09:15

even een update;
mijn opzegvergoeding (loon voor de periode) is volledig uitbetaald.
Alsook de vakantiegeld en eindejaarspremie.
Ik zie nergens een code staan van vergoeding voor bedrijfswagen, smartphone of maaltijdcheques. zitten deze verrekenend in de post opzeggingsvergoeding?

Het bedrag van de opzeggingsvergoeding is namelijk ook een 2500 euro meer dan als ik gewoon het aantal uren van deze 12 weken naar loon zou omzetten...

wie kan me hierin helpen?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”