Rechten werknemer bij ontslag tijdens zwangerschap

Fallwinter
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rechten werknemer bij ontslag tijdens zwangerschap

#1 , 07 sep 2016 21:59

Kan iemand mij helpen bij volgende vraag/situatie ( sowieso ben ik ook van plan mij bij een vakbond te informeren wat mijn rechten zijn, maar ik wou hier al even polsen).

Ik werk in een bedrijf waar er al enige tijd sprake is over het verdwijnen ( of grondig inkrimpen) van onze dienst. Nu is het zo dat er al enkele mensen ontslagen zijn geweest in het verleden met als reden zij niet meer voldeden aan de eisen en doelstellingen van de werkgever.( deze mensen moesten toen geen opzeg doen en werden meteen hun opzeg uitbetaald ).
Nu is het zo dat ikzelf afgelopen lente een eerste waarschuwing gekregen heb met betrekking op mijn cijfers, ik haal de gevraagde individuele doelstellingen niet ( er zijn bvb 8 doelstellingen waarvan ik er 2 onder de norm zit. Concreet, ik haal fouten% gemiddeld 0,06% en dit mag maar 0,04 zijn). Binnenkort heb ik mijn volgende evaluatie en krijg ik wellicht mijn tweede waarschuwing. Echter heb ik onlangs ( schriftelijk en mondeling) aan mijn werkgever laten weten dat ik zwanger ben. Ik dacht dat ik hierdoor beschermd zou zijn( ik ben uiteraard niet met die reden zwanger geworden !), maar dit sprak ze tegen. Ik vond op het internet terug dat ze je niet kunnen ontslagen omwille van je zwangerschap , maar wel door economische of technische redenen , slecht gedrag ( niet het geval ln mijn situatie) OF door ZWARE beroepsfouten. Het lijkt me dus dat ze dat onder dit laatste zullen willen plaatsen. Is dit terecht ? Ik bedoel is het niet halen van enkele doelstellingen gelijk aan 'zware beroepsfouten ' ?
Stel zij hier wel hun 'gelijk' in halen , kunnen ze me dan verplichten mijn opzeg uit te doen of kan ik eisen dat ze mij meteen uitbetalen ? Welke gevolgen heeft dit voor mijn (zwangerschaps) en werkloosheidsuitkeringen?
STEL dat ze me ontslagen ingaande vanaf 1/10 en mijn opzeg is 6 maand en het einde hiervan valt NA mijn bevallingsdatum ... Moet ( of mag) ik dan nog terugkomen na mijn zwangerschapsrust?
STEL dat er tijdens mijn bevalling iets zou mislopen met mij en ik bvb invalide wordt ( om heel ver en donker te gaan), heb ik dan rechten INDIEN mijn einde opzeg net VOOR bevallingsdatum is ( ze wilden dit eventueel zo doen indien ik dit zelf zo verkoos omdat ik dan nog recht heb op mijn uitkeringen etc) of zorg ik dan beter ( indien ik 'akkoord' ga met ontslag) dat mijn opzeg eindigt NA mijn bevallingsdatum.
Ik weet het, is een ganse boterham , ik hoop dat iemand mij iets wijzer kan maken.
Alvast bedankt !
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 08 sep 2016 09:32

Stel zij hier wel hun 'gelijk' in halen , kunnen ze me dan verplichten mijn opzeg uit te doen of kan ik eisen dat ze mij meteen uitbetalen ? Welke gevolgen heeft dit voor mijn (zwangerschaps) en werkloosheidsuitkeringen?
Dit is een keuze die zij moeten maken. Overleggen met jou kan altijd, maar dit hoeft niet.
Als je ontslagen wordt, krijg je een werkloosheidsuitkering:

-tijdens de eerste 30 dagen van de moederschapsrust: de basisuitkering (dat is 60% van het begrensde loon) + 19,5% van het begrensde loon
-vanaf de 31ste dag moederschapsrust: de basisuitkering + 15% van het begrensde loon
-bij verlenging van de rust na 15 weken of 17 weken bij een meerling (ziekte): de basisuitkering + 15% van het begrensde loon
STEL dat ze me ontslagen ingaande vanaf 1/10 en mijn opzeg is 6 maand en het einde hiervan valt NA mijn bevallingsdatum ... Moet ( of mag) ik dan nog terugkomen na mijn zwangerschapsrust?
Ja, dan moet je na je zwangerschapsrust terug komen.
Tenzij ze die laatste dagen willen uitbetalen zonder prestaties.
STEL dat er tijdens mijn bevalling iets zou mislopen met mij en ik bvb invalide wordt ( om heel ver en donker te gaan), heb ik dan rechten INDIEN mijn einde opzeg net VOOR bevallingsdatum is ( ze wilden dit eventueel zo doen indien ik dit zelf zo verkoos omdat ik dan nog recht heb op mijn uitkeringen etc) of zorg ik dan beter ( indien ik 'akkoord' ga met ontslag) dat mijn opzeg eindigt NA mijn bevallingsdatum.
Hier kan ik niet op antwoorden, heb ik geen idee over.


Nog een laatste iets:
Zoals je zelf zegt: de zwangerschapsbescherming is niet 100%, en omwille van technische of economische redenen, of in het geval van een zware fout, kun je nog ontslagen worden.
Weet wel dat de bewijslast hiervan bij de werkgever ligt, en dat de overheid hier niet makkelijk over gaat.
Mocht je ontslagen worden, aarzel dan niet om een grondige bewijsvoering op te vragen bij je werkgever (doe dit wel schriftelijk).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 sep 2016 09:52

Ik dacht dat ik hierdoor beschermd zou zijn( ik ben uiteraard niet met die reden zwanger geworden !), maar dit sprak ze tegen. Ik vond op het internet terug dat ze je niet kunnen ontslagen omwille van je zwangerschap , maar wel door economische of technische redenen , slecht gedrag ( niet het geval ln mijn situatie) OF door ZWARE beroepsfouten. Het lijkt me dus dat ze dat onder dit laatste zullen willen plaatsen. Is dit terecht ? Ik bedoel is het niet halen van enkele doelstellingen gelijk aan 'zware beroepsfouten ' ?
Tijdens de duur van deze bescherming mag de werkgever geen enkele daad stellen waardoor hij de overeenkomst eenzijdig zou beëindigen, behalve voor redenen die vreemd zijn aan de zwangerschap of de bevalling. Dit betekent dat de werkgever moet bewijzen dat de reden van ontslag niks te maken heeft met de zwangerschap. Rechtbanken zijn hier streng in en zullen een minder behalen van bepaalde criteria tijdens de zwangerschap, normaal niet aanvaarden (omdat een zwangerschap nu eenmaal last meebrengt en daardoor een vermindering van het rendement als normaal beschouwd wordt (de zogenaamde zwangerschapsdementie). http://www.24baby.nl/zwanger/zwangersch ... sdementie/

Werkgever KAN je dus wel ontslaan wegens verminderd rendement, maar zal moeten aantonen dat er hier geen sprake is van zwangerschapsdementie. Dat zou hij kunnen doen als je cijfers voor de zwangerschap al slecht waren, maar nu "gewoon" NOG slechter. Als je nu dezelfde cijfers haalt als vroeger en die niet beduidend onder het vereiste rendement zitten, zal hij al moeilijk kunnen claimen dat je ontslag daar niks mee te maken heeft.
Stel zij hier wel hun 'gelijk' in halen , kunnen ze me dan verplichten mijn opzeg uit te doen of kan ik eisen dat ze mij meteen uitbetalen ? Welke gevolgen heeft dit voor mijn (zwangerschaps) en werkloosheidsuitkeringen?
is hun keuze.
STEL dat ze me ontslagen ingaande vanaf 1/10 en mijn opzeg is 6 maand en het einde hiervan valt NA mijn bevallingsdatum ... Moet ( of mag) ik dan nog terugkomen na mijn zwangerschapsrust?
zwangerschap schorst de opzegtermijn, je zal dus nog moeten terugkomen tenzij ze zelf kiezen om uit te betalen.
STEL dat er tijdens mijn bevalling iets zou mislopen met mij en ik bvb invalide wordt ( om heel ver en donker te gaan), heb ik dan rechten INDIEN mijn einde opzeg net VOOR bevallingsdatum is ( ze wilden dit eventueel zo doen indien ik dit zelf zo verkoos omdat ik dan nog recht heb op mijn uitkeringen etc) of zorg ik dan beter ( indien ik 'akkoord' ga met ontslag) dat mijn opzeg eindigt NA mijn bevallingsdatum.
Ik weet het, is een ganse boterham , ik hoop dat iemand mij iets wijzer kan maken.
Alvast bedankt !
Mvg
je rechten op invaliditeit verlies je niet als je werkloos bent. Het bedrag zal ook nog altijd berekend worden op je laatste loon.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 sep 2016 09:52

Als je ontslagen wordt, krijg je een werkloosheidsuitkering:

-tijdens de eerste 30 dagen van de moederschapsrust: de basisuitkering (dat is 60% van het begrensde loon) + 19,5% van het begrensde loon
-vanaf de 31ste dag moederschapsrust: de basisuitkering + 15% van het begrensde loon
-bij verlenging van de rust na 15 weken of 17 weken bij een meerling (ziekte): de basisuitkering + 15% van het begrensde loon
je geeft hier niet de info over werkloosheidsuitkering, maar over moederschapsrust :)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 08 sep 2016 10:18

Als je ontslagen wordt, krijg je een werkloosheidsuitkering:

-tijdens de eerste 30 dagen van de moederschapsrust: de basisuitkering (dat is 60% van het begrensde loon) + 19,5% van het begrensde loon
-vanaf de 31ste dag moederschapsrust: de basisuitkering + 15% van het begrensde loon
-bij verlenging van de rust na 15 weken of 17 weken bij een meerling (ziekte): de basisuitkering + 15% van het begrensde loon
je geeft hier niet de info over werkloosheidsuitkering, maar over moederschapsrust :)
Dat is de info die ik haalde van de RVA ivm uitkeringen tijdens moederschapsrust voor werklozen :-)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 08 sep 2016 11:26

dat is dan effectief de periode tijdens ziekte, niet de periode tijdens werkloosheid. Buiten de 15 weken zwangerschapsverlof zal er gewoon werkloosheid zijn tegen "normaal" tarief.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 sep 2016 11:41

( indien ik 'akkoord' ga met ontslag)
voor u akkoord gaat scan dat document in en post het via privébericht in brievenbus van jpv.
als u daar geen verstand van hebt kan dit u dikke problemen opleveren zelfs uw eigen zonder inkomen zetten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”