Administratieve boete De Lijn

Sherif
Topic Starter
Berichten: 8

Administratieve boete De Lijn

#1 , 05 sep 2016 19:03

Dag iedereen,

Ik heb jammer genoeg een administratieve boete gekregen van De Lijn van 107 euro die volgens mij onterecht is.

Feiten:
- Mijn auto stond op een bushalte (aangegeven wegmarkeringen)
- Ik woon exact ter hoogte waar ik stil stond om thuis iets op te halen
- Ik woon op de derde verdieping in een apartement. De auto was dan ook op slot zonder een open koffer
- De boete vermeld dat ik geparkeerd stond op minder dan 15 meter van een bushalte

Ik heb een aangetekende brief gestuurd naar De Lijn om aan te geven dat ik stil stond om te laden en te lossen. Dit is volgens mijn opzoekwerk wel toegelaten op een bushalte, parkeren niet. Het antwoord van De Lijn: "Uw voertuig stond op 11 m voorbij de haltepaal. Er werd geen activiteit van laden, noch lossen waargenomen. Er zijn nochtans duidelijke grondmarkeringen aangebracht."

Verder staat er dat de beslissing definitief is. Op de website van De Lijn staat:

Hoe wordt parkeren op een halte vastgesteld?

De controleurs van De Lijn zijn beëdigd om overtredingen vast te stellen. Als dat gebeurt, volstaat hun verklaring.
De richtlijn is een foto te maken van een voertuig dat geparkeerd is op een halte, maar dit is geen verplichting. Ook zonder een foto is een pv geldig.


Mijn vragen:
- Klopt het dat stilstaan mag om te laden en te lossen?
- Betekent dit dat ik gewoon pech heb en dat een "vaststelling" voldoende is zonder bewijs?
- Is de Raad van Staten de enige weg om dit aan te vechten? Zijn de kosten hiervoor niet te hoog?

Alvast bedankt aan alle weldoeners hier!

Mvg,

Sherif

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 05 sep 2016 19:09

Neen laden en lossen is toegestaan aan een bus of tramhalte.
Het laden en lossen moet wel zichtbaar zijn.
Dus de tijd dat men u niet heeft gezien is van belang.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 05 sep 2016 21:54

Beste raad is u boete betalen, De raad van staten zijn daarin niet bevoegd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 sep 2016 07:11

U bent 100% in de fout, dus wil je dit voor de rechtbank brengen en het vier dubbele betalen aan kosten ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 06 sep 2016 09:27

Wat mij wel stoort in deze is dat als de politie zo'n vaststellingen doet, ze meestal na een minuut of 5 terug komen om de situatie nogmaals te bekijken.
In geval van laden en lossen is de kans groter dat ze dan een correcte vaststelling doen.
Hier doet De Lijn dit duidelijk niet, zij kijken enkel maar of je koffer open staat.

Sherif
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 06 sep 2016 11:33

U bent 100% in de fout, dus wil je dit voor de rechtbank brengen en het vier dubbele betalen aan kosten ???
Uiteraard is dit niet de bedoeling. Ik vraag me gewoon af hoe ik "zichtbaar" moet laden & lossen terwijl ik iets 3 verdiepingen naar boven aan het dragen ben. Moet ik een bordje zetten? Heb ik max 5 minuten? Moet er iemand naast de auto blijven staan? Moet mijn koffer open blijven (onbewaakt in centrum Antwerpen)?

Ik wil gewoon zeker zijn dat ik in fout ben vooraleer ik betaal...

LeenW
Berichten: 12818

#7 , 06 sep 2016 11:42

Ik zou zeggen, over laden en lossen kan geen twijfel bestaan als u het binnen zet. Wanneer u vervolgens de koffer dicht doet, de auto op slot doet, naar binnen gaat en alles naar boven brengt, misschien alles ineens op de juiste plaatst zet(?), wordt het moeilijker en moeilijker om nog van laden en lossen te spreken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 sep 2016 11:44

Het moet duidelijk zichtbaar zijn dat je laad en lost, hoe men het doet maakt niet uit als de mensen van de lijn maar ziet dat je laad en lost.

Maar men moet eerlijk zijn hoe kan men weten als alle deuren gesloten zijn, en niemand te zien is dat je laad of lost?

Ik denk toch dat de controleurs van de lijn ook nuchter zijn en toch ook eens even rond kijken of er iets te zien is.

Ik rijd op zaterdag en zondag altijd met de lijn en wat ik zie hoeveel men parkeert op de bushaltes, en zeker als een bakker, bank of slager daar gevestigd is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 06 sep 2016 11:55

[quote="Sherif". Ik vraag me gewoon af hoe ik "zichtbaar" moet laden & lossen terwijl ik iets 3 verdiepingen naar boven aan het dragen ben. Moet ik een bordje zetten? Heb ik max 5 minuten? Moet er iemand naast de auto blijven staan? Moet mijn koffer open blijven (onbewaakt in centrum Antwerpen)?
.[/quote]
Iets naar boven dragen is géén laden en lossen meer. Een bordje mag u niet zetten, uw alarmknipperlichten ook niet. Tijd heeft geen belang : "De tijd die nodig is om te lossen of te laden, personen te laten in- of uitstappen..." Kan dus 10 seconden zijn, of twee uur. Iemand naast de auto? heeft geen zin/belang U bent er toch? Als u echt aan het lossen/laden bent toch. Koffer open laten? U stond geparkeerd, dus uw wagen moest afgesloten zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Schuppenzot
Berichten: 99

#10 , 06 sep 2016 13:20

een mogelijkheid is nog om de boete zelf te betwisten. zie hiervoor ook eens naar dit topic: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=67980

Sherif
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 06 sep 2016 15:03

een mogelijkheid is nog om de boete zelf te betwisten. zie hiervoor ook eens naar dit topic: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=67980
De mensen van de Lijn konden dit inderdaad niet weten. Ik woon daarenboven nog eens naast een bakker en een bank dus de chauffeurs hebben hier constant last van.

Ik heb de boete al betwist bij De Lijn door te stellen dat ze dit waarschijnlijk verkeerd hebben ingeschat met als enige "bewijs" dat ik effectief stond waar ik woon. Jammer genoeg heeft De Lijn de boete gewoon bevestigd.

Bedankt voor de link in ieder geval. Ik zal de post grondig bekijken maar ik zie meteen dat de betwister in bovenstaande post heel wat meer ervaring met zulke dingen heeft. Voor een leek lijkt dit onbegonnen werk...

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 06 sep 2016 16:03

Rechtbank houdt rekeing met tijdsduur.
Politie zal meestal in vaststellingen schrijven X min ter plaatse geweest -eerste vaststelling om uur Y dan terug ter plaatse gekomen en X min ter plaatse geweest geen beweging gezien niet zien laden en lossen.
In een ver verleden werd een tijdsduur van een 6 à 8 min rekening gehouden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 sep 2016 16:44

De mensen van de Lijn konden dit inderdaad niet weten. Ik woon daarenboven nog eens naast een bakker en een bank dus de chauffeurs hebben hier constant last van.
Met die wetenschap, is het toch echt niet slim om uw wagen volledig afgesloten en op slot op zo'n plaats achter te laten, niet? Boete is in mijn ogen terecht. U was niet aan het laden of lossen. U was naar uw woning onderweg om iets te gaan halen. Het laden moest dus nog beginnen. Als de boete met dit excuus zou kwijtgescholden worden, kan iedereen van het appartementsgebouw zijn wagen 5 of 10 minuutjes verkeerd beginnen parkeren rond de halte.

Akkoord dat u logistiek gezien niet KAN laden als uw wagen niet op die plaats zou staan, maar uw logistieke problemen zijn niet die van de lijn, natuurlijk ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Schuppenzot
Berichten: 99

#14 , 07 sep 2016 10:16

Rechtbank houdt rekeing met tijdsduur.
Politie zal meestal in vaststellingen schrijven X min ter plaatse geweest -eerste vaststelling om uur Y dan terug ter plaatse gekomen en X min ter plaatse geweest geen beweging gezien niet zien laden en lossen.
In een ver verleden werd een tijdsduur van een 6 à 8 min rekening gehouden.
Dat is nu net waarom ik naar dat andere topic refereer. Afhankelijk van wie de "boete" uitschrijft worden de vaststellingen op een andere manier gedaan. En dus afhankelijk van wie dit doet is er wel of net geen inbreuk. En hierbovenop is de straf ook nog eens anders (boete vs administratieve boete).

Lees dat andere topic eens goed door. De TS aldaar heeft daar waarschijnlijk ook niet zoveel ervaring mee. Brieven schrijven, al dan niet aangetekend, kan iedereen.

Schuppenzot
Berichten: 99

#15 , 07 sep 2016 11:28

Laat u trouwens niet van de wijs brengen: Volgens De Lijn hebt u een 2de-graads overtreding begaan omdat u door uw parkeren voetgangers in gevaar hebt gebracht. Echter is in de wegcode duidelijk gesteld dat parkeren op (minder dan 15m van) een bushalte een eerstegraadsovertreding is.

Men probeert dus te doen alsof u maar beter De Lijn €107 betaalt ipv €110 via de politie. Een geste van De Lijn zeg maar...

Probeer dus de boete niet te betwisten, dat zal je mogelijk niet lukken. Probeer wel de hoogte van de boete aan te vechten.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”