dakisolatie en belastingaangifte

lucas123
Topic Starter

dakisolatie en belastingaangifte

#1 , 02 sep 2016 01:11

Ik verhuur een rijwoning. Het dak ervan bestaat voor de helft uit een puntdak (dak heeft dus een helling van ongeveer 45 graden) en voor de andere helft uit een echt 'plat'/horizontaal dak (0 graden helling). (dus dak uit 2 delen)
Ik weet dat ik moet gaan isoleren en dat ik dit kan aangeven in mijn belastingen.
Maar mag ik de werken aan het puntdak in een andere jaar uitvoeren/laten factureren dan deze aan het horizontaal gedeelte EN dus niet 1 jaar een factuur opgeven in mijn belastingaangifte (voor puntdak en horizontaal deel), maar dus 2 keer gedurende 2 verschillende jaren: ene jaar puntdak factuur en andere jaar factuur van het horizontale deel (en dus 2 keer genieten van belastingaftrek). Of mag ik slechts gedurende 1 jaar een factuur voor dakisolatie aangeven in mijn belastingaangifte ?

Alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 sep 2016 11:06

Als je kan bewijzen dat het een ander dak is mag dat. Heb in 2014 mijn eigen dak geïsoleerd en in 2015 het dak boven mijn appartement (via syndicus). Heb toevallig gisteren al mijn aanslagbiljet 2015 ontvangen en krijg toch geld terug voor de isolatie.

Billybob

#3 , 02 sep 2016 11:10

Inderdaad. Zolang er niks wijzigt in de wet, mag dat.

Vergeet niet dat het jaar van betaling van belang is.

Betalen in 16 = AJ 2017 - IJ 2016
Betalen in 17 = AJ 2018 - IJ 2017

Reclame

lucas123
Topic Starter

#4 , 02 sep 2016 11:41

Als je kan bewijzen dat het een ander dak is mag dat.
Wat bedoel je juist met ander dak. De 2 delen van het dak waarover ik spreek sluiten uiteraard aan op elkaar en het gaat over het dak van slechts 1 rijwoning ? (Aan de voorkant/straatkant is het een puntdak en daar achter is een uitbouw gemaakt met een plat dak).Zijn dit dan 2 verschillende daken @mava ? En wat bedoel je juist met je vb ?. Bedoel je daarin eerst het dak van je eigen woning en dan het dak van een andere woning/appartement ? (Dat je in dit laatste geval 2 keer dakisolatie kan ingeven in verschillende jaren wist ik al want ik heb zo'n geval bij m'n schoonouders gekend).(Ik dank dat je - @mava - het in je vb. hebt over 2 woningen met verschillende adressen/straatnaam, enz., bij mij gaat het dus telkens over hetzelfde/eenzelfde adres)

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 sep 2016 12:32

Bel eens naar uw belastingcontroleur.
Ik zie echter nergens dat de werken in één keer dienen te gebeuren

Billybob

#6 , 02 sep 2016 12:48

Ik weet dat, enkele jaren geleden met de zonnepanelen (toen er nog geen overdracht was), mensen een factuur hadden van (ik zeg maar iets) 12.000 euro hadden. En dan betaalden ze 6.000 € in december en 6.000 € in januari.

Dus konden ze dat 2 jaar aftrekken.

Misschien dat er ergens een circulaire is i.v.m. bijkomende voorwaarden, of wat dan ook, maar ik ben hem toch nog niet tegengekomen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”