Ontslagen worden omwille van beoefenen van bijberoep tijdens ziekte

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: Ontslagen worden omwille van beoefenen van bijberoep tijdens ziekte

#16 , 31 aug 2016 12:10

Ik denk ook dat men de rust tijden onmogelijk kan respecteren als men ook personen vervoer doet als bijverdienste, want men mag nooit meer dan 10 dagen rijden zonder 24 uren na elkaar rust dus elke tien dagen moet een volledige vrije dag zijn, dit is zeker de regels van de VVM .
En als de dokter zegt je mag 15 uur per week rijden dan zegt het gezond verstand toch duidelijk dat dit je je werkgever is, hij betaald misschien gewaarborgd maand loon terwijl men in bijberoep werkt, het gebeurd wel meer in grote bedrijven, ziek en elders gaan werken, ben 71 jaar heb wel meer gehoord en gezien op café waar ik dagelijks ga.

Ik vind dat een onmiddellijk ontslag hier zeker op zijn plaats is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 31 aug 2016 14:19

de toestemming geven om een zelfstandige activiteit verder uit te oefenen, verandert niks aan de arbeidsgeschiktheid. Je blijft MINSTENS 66% arbeidsongeschikt, wat voldoende is om ziekteuitkeirngen te krijgen.

"ongeveer gelijk" is niet genoeg. De intensiteit van het werk, het comfort (stoel!), ... kan anders zijn en daardoor al voldoende zijn om een activiteit te starten.

De concurrerende activiteit kan wél een invloed hebben, maar dit staat op zich los van de ziekte.

drl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#18 , 31 aug 2016 16:34

jpv
daar heb je gelijk in
dat is ook zo, je moet niet appelen met peren vergelijken met bus rijden is totaal anders dan dat met een wagen
en trouwens de inkomsten die ik bij mijn zelfstandige activiteit doe worden in mindering gebracht met mijn ziekte.
en als we gaan spreken of rust tijden dan ben ik ook niet akkoord want andere mensen die bijberoepen doen die zijn rustijden komen ook ingedrang ongeacht welke activitet dus ik persoonlijk vind dat discriminerend .
En taxi is zeker geen concurrentie je gaat dat geval bij geval moeten bekijken en dat gaat iets worden voor de rechtbank
de lijn rijden volgens uurregeling en van halte tot halte....

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 31 aug 2016 16:57

en als we gaan spreken of rust tijden dan ben ik ook niet akkoord want andere mensen die bijberoepen doen die zijn rustijden komen ook ingedrang ongeacht welke activitet dus ik persoonlijk vind dat discriminerend.
Juridisch sta je imho hier heeeeel zwak.

LeenW
Berichten: 12825

#20 , 31 aug 2016 17:11

Dat taxi "zeker geen concurrentie" is voor De Lijn is ook een zwak argument. Akkoord dat de voorwaarden anders zijn, maar de essentie is wel dezelfde: bezoldigd personenvervoer. De uurregeling en de haltes worden gecompenseerd door een veel lagere prijs.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 31 aug 2016 19:08

individueel personenvervoer en collectief personenvervoer lijkt me toch wel genoeg verschillend. Je hebt echter wel een punt dat de werknemer mogelijks geprofiteerd heeft van bvb medische keuringen van De Lijn om zo goedkoper te kunnen werken als taxichauffeur .

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”