Ontslagen worden omwille van beoefenen van bijberoep tijdens ziekte

drl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ontslagen worden omwille van beoefenen van bijberoep tijdens ziekte

#1 , 30 aug 2016 15:25

Beste leden,

Ben tewerkgesteld bij vvm DL , en ik ben sinds enkele maanden op ziekteverlof , ik beoefen tijdens mijn ziekte een zelfstandige activteit in bijberoep. Echter heb ik de toelating gekregen van mijn geneesheer om deze activiteiten te mogen uitvoeren 15 uren per week variabel uurrooster.
Nu hebben ze mij uitgenodigd op in de maand juli voor een gesprek omtrent mijn ziekte en dat ik een bijberoep heb. Ze dreigen mij eerst te ontslaan met dringende redenen omwille van dat ik het nooit niet heb aangevraagd en dat ze het zowiezo ook niet goedkeuren omwille van dat ik geen rijprestaties mag uitvoeren na mijn uren. Ze verplichten mij onderneming stop te zetten waarop ik hun antwoord dat ze mijn vrijheid niet mogen inperken. Zij zeggen van wel. Hun blijven de opmerking geven ivm dat de rij rusttijden die ingedrang komen te staan .. Maar ander collegas hebben ook een bijbeoep die wel goedgekeurd zijn hun rij rust tijden komen ook in gedrang ongeacht welke vorm van activiteit ik voel mij dus in dat opzicht gediscrimineerd! .
Een maand later op donderdag krijg ik een aangetekende over het gesprek van de maand juli en vrijdag bellen ze mij dat ik maandag opnieuw wordt uitgenodigd voor een 2de gesprek daar kreeg ik te horen dat ik niet de moeite heb gedaan om mij activiteit stop te zetten en het niet kan dat ik mijn activiteit doe in mijn ziekteperiode , ik verklaar daar dat ik schriftelijk toelating heb en hun nemen dat niet , ze begrijpen dat zelfs niet , op de brief die brief die ik aangetekend kreeg zat er een bijlage van arbeidrgelement waarop staat verboden concurerende activiteiten te doen voor eigen rekening of derden dit leidt tot ontslag dringende redenen > ik vraag aan hun BEN IK CONCCURENT ? ik kreeg geen antwoord enkel dat ik mijn activiteit niett kon combineren met mijn hoofdberoep , omdat ze mij hebben zien rijden door dat bepaalde mensen in het bedrijf beedigd zijn en mij hebben staan uitloeren en zo gerapporteerd aan hun krijg ik nu mijn ontslag met opzegging. Ik heb nog gezegd dat ze mij in prive niet mogen controleren enkel sociale inspecteurs , anders is het schending van mij privicy Nu ergens had ik een cumulatie moeten aanvragen aan mijn werkgever maar dat heb ik niet gedaan omdat ik dat zo niet per direct wist ik heb wel toestemming gevraagd om een opleiding te volgen voor bedrijfsbeheer en dat hadden ze wel goedgekeurd. Ik ga mijn ontslag zowiezo aanvechten en heb ook de bewijzen dat andere werknemers bijberoepen hebben wat voor hun ook niet tolereerbaar zijn.
Iemand ergens ervaring mee of heb ik een kans om zoiets te winnen???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 30 aug 2016 15:32

Als u geen cumul hebt aangevraagd, bent u niet in orde. Dat u dat niet wist, is geen excuus.

Wat is uw bijberoep juist? Ook iets in de personenvervoersector?

drl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2016 15:34

ja dat klopt

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 aug 2016 16:26

Dan is het uw bedrijf een concurrent..

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 30 aug 2016 16:56

Ik vermoed dat de dokter iets geschreven heeft a la "met een taxi rijden gaat wel, met een grote bus niet". Het is moeilijk om zo'n attest te ontkrachten, maar ik denk dat de werkgever hier geen begrip voor gaat hebben en daarom iets gezocht en gevonden heeft om de werknemer te ontslaan.

drl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 aug 2016 17:01

LeenW bent u zelf werkzaam in het bedrijf???

drl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 aug 2016 17:09

Er is een wet dat toelaat een activiteit als zelfstandige te mogen uitvoeren , ik heb dat aangevraagd en ze hebben dat goedgekeurd dus ik zie niet in waarom ik daar dan geen gebruik kan van maken?
En leenW ik heb nooit gesproken over taxi of bus dus vandaar mijn vraag naar u als u meer weet dan mij ? Want kort na het bericht dat u plaatste kreeg ik telefoon van personeelsdienst met de bevestiging van het ontslag.
mvg

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 30 aug 2016 19:24

LeenW bent u zelf werkzaam in het bedrijf???
Neen, zou echt niets voor mij zijn. Vanwaar deze vraag?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 aug 2016 19:25

Er is een wet dat toelaat een activiteit als zelfstandige te mogen uitvoeren , ik heb dat aangevraagd en ze hebben dat goedgekeurd dus ik zie niet in waarom ik daar dan geen gebruik kan van maken?
mvg
Maar geen enkele werkgever zal tolereren dat u thuis ziek zit, maar toch werkt als zelfstandige !

Dit is nu éénmaal de wereld op zijn kop!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 30 aug 2016 19:29

Er is een wet dat toelaat een activiteit als zelfstandige te mogen uitvoeren , ik heb dat aangevraagd en ze hebben dat goedgekeurd dus ik zie niet in waarom ik daar dan geen gebruik kan van maken?
En leenW ik heb nooit gesproken over taxi of bus dus vandaar mijn vraag naar u als u meer weet dan mij ? Want kort na het bericht dat u plaatste kreeg ik telefoon van personeelsdienst met de bevestiging van het ontslag.
mvg
Hoezo, ik dacht dat u geen cumul had aangevraagd? Je mag uiteraard als zelfstandige werken, maar de aanvraag dient om ervoor te zorgen dat er geen belangenconflict ontstaat tov het overheidsbedrijf. Zo mag bv een ambtenaar van de FOD Financien geen boekhouder in bijberoep zijn. Men zou bij De Lijn kunnen stellen dat er een belangenconflict is bij een chauffeur die ook taxi's doet (en dit was maar een vermoeden, als het in uw geval iets anders is, laat maar weten!). De buschauffeur zou een slechte service kunnen leveren door bv. expres te laat te zijn zodat de mensen de dag erna een taxi pakken, misschien wel zijn taxi. Voor zo'n situaties te vermijden, moet je op voorhand officieel een cumul aanvragen.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 30 aug 2016 20:11

Van 2 walletjes willen eten wordt steeds bestraft

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 aug 2016 20:37

als ik het goed voor heb, moest u eerst toestemming vragen aan de adviserende dokter van de ziekenkas om uw bijberoep te mogen uitoefenen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 30 aug 2016 21:31

In de veronderstelling dat er geen speciaal statuut voor De Lijn is, is dit de situatie:
- u mag perfect een bijberoep hebben. Niemand kan u dat zomaar verbieden. Men kan wél eisen dat u dit meldt. Het niet melden kan een ontslag rechtvaardigen, geen ontslag om dringende redenen.
- mits toestemming van de adviserend geneesheer kan u perfect een bijberoep tijdens ziekte uitoefenen
- u mag echter géén oneerlijke concurrentie aandoen. Of privé-vervoer concurrentie is tegenover lijnvervoer, is imho héél discussieerbaar
- u mag uw arbeidsovereenkomst ook niet belemmeren door de vrije keuze van uw werkgever van rij/rusttijden te belemmeren.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 aug 2016 11:07

mits toestemming van de adviserend geneesheer kan u perfect een bijberoep tijdens ziekte uitoefenen
toch wel een kleine opmerking ;
- als zijn dokter hem gedeeltelijk arbeidsgeschikt verklaart, heeft de werkgever dan niet het recht om de werknemer tijdelijk een aangepaste job te geven?
- als de arbeid in bijberoep ongeveer gelijkaardig is als de arbeid bij de werkgever, en men oefent zonder mededeling aan de werkgever zijn bijberoep uit, komt dit mijne inziens wel in aanmerking voor een ontslag om dringende reden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 31 aug 2016 11:42

zowiezo ook niet goedkeuren omwille van dat ik geen rijprestaties mag uitvoeren na mijn uren.
Je overtreed de wetgeving in verband met de rijprestaties en de verplichte rustperiodes.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”