"verkoop" wagen die niet meer ingeschreven is bij DIV aan dochter

moonmanb
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

"verkoop" wagen die niet meer ingeschreven is bij DIV aan dochter

#1 , 22 aug 2016 10:44

Dag allemaal,

Het is misschien een domme vraag, maar ik vraag mij af hoe ik het best de wagen, waarvan ik de eigenaar ben, maar waarmee mijn dochter enkele maanden heeft rondgereden en die verzekerd was op haar naam, het best de wagen "verkoop"/"schenk" aan haar?

De wagen is ondertussen kapot en rijdt niet meer, en de nummerplaat is naar DIV gestuurd om geschrapt te worden, maar ik vertrouw de vriend van mijn dochter niet, en wens later ook niet juridisch aangesproken te worden of zo, indien hij niet-verzekerd of met valse nummerplaten met de wagen gaat rijden. Ik weet dat bij een verkoop een wagen normaal dient gekeurd te worden, indien de wagen nog in het verkeer komt, maar is dit in dit geval ook zo ? Of is het voldoende dat ik een documentje opstel waarin ik verklaar dat ik de wagen in de staat zoals deze bevindt aan haar verkoop/overdraag, en in het documentje een fictief bedrag vermeld (dat zij zelfs niet dient te betaling van mij). Kan iemand mij hierin raad geven, helpen ?

Alvast bedankt!

Didier

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 22 aug 2016 10:54

Je hebt jezelf in de problemen gestoken met je nummerplaat te laten schrappen, als je de wagen aan je dochter wilt doorgeven.

Als je dochter met de wagen wilt rijden, is er maar 1 optie: een garagist contacteren die met een Z/ZZ-plaat naar de keuring gaat.
Daar moeten ze een administratieve keuring uitvoeren (geen volledige dus), met de vermelding dat je de wagen aan je dochter geeft/verkoopt.
Hiervoor hebben ze ook beide delen van je inschrijvingsbewijs nodig (als je al een tweedelige had, anders je volledig inschrijvingsbewijs).
Met de papieren die je dan krijgt, kan je dochter de wagen inschrijven op haar naam, en zodoende een eigen nummerplaat aanvragen.

Aangezien deze procedure niet werkt via WebDIV, zal dit wat langer in beslag nemen (je makelaar moet naar het DIV kantoor hiervoor).

Weet ook dat bij een overdracht naar kinderen de BIV niet wegvalt, enkel maar tussen echtgenoten.


Makkelijkste optie was geweest dat jij met je eigen nummerplaat een administratieve keuring had laten doen, want in dit geval kun je de auto mét nummerplaten geven aan je dochter (en komen die ook op haar naam).
Nu moet je een heleboel extra gaan regelen.

moonmanb
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2016 11:07

Beste Blaatpraat,

Bedankt voor deze snelle reactie.

Het is niet de bedoeling, althans de komende weken/maanden niet, dat zij de wagen laat repareren en er terug mee zou gaan rijden. Ik zou gewoon het juridisch in orde willen brengen dat zij alvast de eigenaar wordt van de wagen, want dat is momenteel nog niet het geval, vandaar mijn vraag...

Heb je in dit licht advies dat je me kan geven ?

Nogmaals bedankt al voor je reactie!

Didier

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 22 aug 2016 11:32

Procedure die ik omschreef, is de enige die je hebt om de auto op haar naam te krijgen.
Al zal je dan ook wel de jaarlijkse verkeersbelastingen moeten blijven betalen, en verzekering, ook al wordt er niet mee gereden.

Eventueel zou je inderdaad zo'n attest kunnen opstellen dat je de wagen overdraagt, beide handtekening, en laten registeren, maar veel ben je hier niet mee.
Het is immers de nummerplaat die de aansprakelijkheid vormt, een chassisnummer kunnen ze immers niet zo snel uitlezen.

moonmanb
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 aug 2016 12:00

Bedankt nogmaals voor je reactie. Het gaat hem mij niet over aansprakelijkheid, de wagen wordt (momenteel, voor onbepaalde tijd) immers niet meer gebruikt en de nummerplaat is opgestuurd, de vraag die ik me enkel stel, is of ik de wagen aan mijn dochter eenvoudigweg kan "verkopen" (schenken), door een eenvoudig documentje op te stellen, en door beiden te laten ondertekenen, en of zij hiermee dan eigenaar wordt van de wagen (die dan weliswaar niet meer in het verkeer kan/mag). Dan kan zij later nog zien of zij hem wil laten repareren, of terug wil laten inschrijven.

Didier

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 22 aug 2016 12:05

Is toch identiek hetzelfde procédé als dat je als particulier je wagen verkoop. Stel gewoon een "verkoopsdokument" op waarin staat dat A de wagen verkoopt aan B voor XX € (gratis in dit geval) in de staat dat hij zich bevindt, met kilometerstand YYYY zonder keuring, noch carpass.

moonmanb
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 aug 2016 12:16

Bedankt mava105, heb nog nooit wagen verkocht als particulier, dus ben niet bekend met de proceduren... :-( Weet je toevallig ook waar ik zo'n type verkoopsdocument zou kunnen terugvinden/downloaden.

Thx,
Didier

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 22 aug 2016 13:20

In dat geval is het inderdaad voldoende om een verklaring te hebben (best in tweevoud) en door beiden te ondertekenen.
Samen met alle officiële papieren van de wagen (inschrijvingsbewijs van uw nummerplaat, keuringsbewijs, gelijkvormigheidsattest), en dan kan uw dochter later inderdaad de wagen laten repareren en zelf laten keuren voor verkoop (via een garagist) om hem in te schrijven indien gewenst.

Een verklaring kan simpel zijn:
Ondergetekende, <naam> verklaart dat de wagen <model> met chassisnummer <nummer> vanaf <datum> doorgegeven is aan haar dochter <naam>. Deze wagen is vanaf heden haar eigendom, zonder keuring, zonder carpass, en heeft op moment van de gift een kilometerstand van XXXX.

Beide namen, beide handtekeningen

moonmanb
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 aug 2016 13:25

Super, merci hiervoor! Ik ben een echte leek hierin! Jullie hebben me goed geholpen! Thx, Didier

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”