Opzegtermijn

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: Opzegtermijn

#16 , 19 aug 2016 13:08

Het dubbel van de brief hebben zij die ook gehandtekend is door mij en de andere brief heb ik waar de beide handtekeningen opstaan dus wanneer ze allebei getekend zijn wil toch zeggen dat beide partijen hiermee akkoord gaan dacht ik. Ik heb mijn nieuw contract al getekend dus ik kan toch moeilijk op 2 plaatsen terwerkgesteld worden
jij gaat er vanuit dat men akkoord gaat, de wet totaal niet. Als er niet opstaat "voor akkoord", gaat de werkgever er NIET noodzakelijk mee akkoord, maar geeft hij enkel aan dat hij de brief ontvangen heeft (bespaart je dus de kost van een aangetekende zending). Door te tekenen zegt hij nérgens dat hij je voorstel van opzegtermijn aanvaardt.

Je zit dus met een opzegtermijn die, tenzij je nog een akkoord bereikt met de werkgever, tot en met 14 september loopt. Dat jij zélf beslist een nieuwe arbeidsovereenkomst vanaf 1 september te tekenen, kan voor de huidige werkgever geen verplichting betekenen om iets aan de lopende opzeg te veranderen.

Als je per se de 1e september wil starten, zal je een verbrekingsvergoeding van 2 weken loon moeten betalen (de resterende opzeg) indien je werkgever dit eist. Dat komt overeen met ongeveer de helft van je brutomaandloon.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Liesbeth87
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Ja

#17 , 19 aug 2016 13:45

is wel raar. Dan zorg je toch gewoon voor een doktersattest van werkonbekwaamheid wegens ziekte, want die dagen tellen mee voor de opzeg.
wel bizar

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#18 , 19 aug 2016 13:59

Indien nu de werkgever de kennisgeving die door overhandiging gebeurt onmiddellijk tekent voor akkoord, betekent niet alleen dat de kennisgeving rechtsgeldig gebeurd is, maar ook dat hij akkoord gaat met de hierin vermelde opzeggingstermijn. Tekent hij enkel voor ontvangst, dan zullen jullie nog een akkoord moeten vinden over de duur van de opzeggingstermijn.

Conclusie
Indien je werkgever je ontslagbrief voor ontvangst getekend heeft, is je ontslag geldig. Heb je een jaarloon boven 30.535 euro dan moet je nog akkoord raken over de duur van de opzeggingstermijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 19 aug 2016 14:04

is wel raar. Dan zorg je toch gewoon voor een doktersattest van werkonbekwaamheid wegens ziekte, want die dagen tellen mee voor de opzeg.
wel bizar
En gezien de werkgever weet dat je op 1 september elders werkt, zal hij bij melding ziekte quasi zonder twijfel een controlearts naar je thuis sturen om je ziekte te controleren. Als de controlearts je dan als geschikt verklaart (eventueel nadat je bij hem op controle hebt moeten gaan bij afwezigheid thuis), zal het ziektebriefje geannulleerd worden en zal je toch opnieuw bij de werkgever verwacht worden. Ben je er dan niet, kan de werkgever alsnog verbreking vaststellen.

Dit alles in de veronderstelling dat je dokter je eerst en vooral al ziek zal schrijven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 19 aug 2016 14:05

Indien je werkgever je ontslagbrief voor ontvangst getekend heeft, is je ontslag geldig. Heb je een jaarloon boven 30.535 euro dan moet je nog akkoord raken over de duur van de opzeggingstermijn.
niet meer.

Liesbeth87
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Ja

#21 , 19 aug 2016 14:23

ppfff raak er maar niet uit wat ik nu eigelijk moet doen. overal staat iets anders geschreven en wel moeilijk om er nog aan uit te kunnen.
ik dacht ook dat het tekenen van de ontslagbrief altijd geldig was als het jaarloon minder dan 30535 bedraagt en dat is mijn geval zo

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 19 aug 2016 14:29

ppfff raak er maar niet uit wat ik nu eigelijk moet doen. overal staat iets anders geschreven en wel moeilijk om er nog aan uit te kunnen.
ik dacht ook dat het tekenen van de ontslagbrief altijd geldig was als het jaarloon minder dan 30535 bedraagt en dat is mijn geval zo
Er is sinds de jaren 70 nog nooit een beding geweest die zei dat er een verschil in manier van ontslag is naargelang het loon. Wél voor de opzegtermijn zelf, maar da's iets anders (en daar is de wetgeving sinds 2014 ingrijpend veranderd, er circuleren op internet nog massa's foute teksten).

Milo72
Berichten: 1016

#23 , 19 aug 2016 14:35

Er staat niet expliciet bij "voor akkoord", dus geldt de handtekening van de baas enkel voor ontvangst (geldig ontslag), NIET voor een overeenkomst over de (kortere dan wettelijk bepaalde) opzegtermijn
De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving.


Je kan dusmaar 3 dingen doen:
- met je huidige (en toekomstige ex-)baas onderhandelen om alsnog een overeenkomst te vinden over de kortere opzegtermijn
- met je nieuwe baas onderhandelen om pas half september te starten
- de verbrekingsvergoeding betalen voor de periode van de wettelijke opzegtermijn die je niet wil werken.

Valse ziektebriefjes lijkt mij geen goeie raad.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Blaatpraat
Berichten: 3793

#24 , 19 aug 2016 14:57

Misschien nog een kanttekening bij het laatst vermelde:
Heeft je huidige baas dit al schriftelijk laten weten dat hij niet akkoord gaat met de opzeg, en verwacht dat je de volledige opzeg doet?
Als ik goed gelezen heb, was het enkel mondeling, niet?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#25 , 19 aug 2016 16:06

Misschien kan een goed gesprek met u huidige werkgever alles oplossen, wat heeft de werkgever aan iemand die niet meer gemotiveerd is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Liesbeth87
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Ja

#26 , 20 aug 2016 09:47

Nee hij heeft niet schriftelijk laten weten dat hij de opzeg die in brief staat niet respecteert. Hoe zit dat dan met de dagen die je krijgt om te gaan solliciteren? Ik heb daar tot nu toe nog geen enkele dag van genomen (heb er volgens mij ook recht op) of is het enkel als je nog geen nieuw werk gevonden hebt? Dan had ik beter gezegd dat ik nog aan het zoeken was.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#27 , 20 aug 2016 10:25

of is het enkel als je nog geen nieuw werk gevonden hebt?
als je nog geen nieuwe arbeidsovereenkomst hebt getekend

heb je nog verlof of overuren staan?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#28 , 20 aug 2016 10:44

Nee hij heeft niet schriftelijk laten weten dat hij de opzeg die in brief staat niet respecteert. Hoe zit dat dan met de dagen die je krijgt om te gaan solliciteren? Ik heb daar tot nu toe nog geen enkele dag van genomen (heb er volgens mij ook recht op) of is het enkel als je nog geen nieuw werk gevonden hebt? Dan had ik beter gezegd dat ik nog aan het zoeken was.
Enkel van toepassing als werkgever u ontslag geeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#29 , 20 aug 2016 17:15

Enkel van toepassing als werkgever u ontslag geeft.
bewijs maar eens
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#30 , 20 aug 2016 19:08

Enkel van toepassing als werkgever u ontslag geeft.
bewijs maar eens
Blijkbaar is die wet veranderd, is dan ook al 20 jaar dat ik nog voor een werkgever gewerkt heb, sorry voor de verkeerde informatie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”