Kuisvrouw werkt te weinig uren

ch1984
Topic Starter
Berichten: 125

Kuisvrouw werkt te weinig uren

#1 , 02 aug 2016 20:39

We hebben vastgesteld dat de kuisvrouw Van onze VME te weinig uren presteert(22ipv 44uu per maand). Ze geeft zelf haar uren door en die stemmen niet overeen met wat verschillende eigenaars hebben vastgesteld gedurende 1 maand). Kunnen wij ontslag om dringende reden inroepen? Wat is hier de bewijslast? Is het voldoende dat we op papier haar hebben opgeschreven/zal dit aanvaard worden? We vermoeden dat dit bedrog reeds langer aan de gang is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 aug 2016 12:27

Is het een zelfstandige die daar kuist of een werkneemster van een kuisfirma? Indien zelfstandige haar aangetekend verwittigen en eventueel een aantal niet betaald uren terugvorderen. Indien een kuisfirma, de firma verwittigen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2016 17:11

Indien een kuisfirma, de firma verwittigen.
vraagsteller is zelf de kuisfirma





best het art 35 arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978 eens goed lezen
en dit http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42145
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 aug 2016 20:16

[vraagsteller is zelf de kuisfirma
Waaruit maak jij dit op, tenzij de VME een kuisfirma is.?

ch1984
Topic Starter
Berichten: 125

#5 , 13 aug 2016 21:25

De kuisvrouw heeft een contract met onze VME.. Geen kuisfirma dus..


Zal een rechter ons bewijsmateriaal (enkele mensen in het gebouw die haar uren hebben genoteerd gedurende 1 maand).


Hartelijk dank!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 aug 2016 11:53

Gezien jullie allemaal betrokken partij zijn: nee.

Jullie zijn werkgever, dan moet iemand van de VME haar uren controleren en op het moment van vaststellen van gebreken, haar via aangetekende zending wijzen op de niet-gewerkte uren. Bij herhaling kan je haar, (ALS VME!) ontslaan om dringende redenen wegens loondiefstal of niet-naleven van de overeengekomen arbeidsovereenkomst.

U kan natuurlijk andere maatregelen nemen om haar arbeidsuren beter te controleren (prikklok, registratie bij iemand van de VME, ...).

Nu ontslag om dringende reden doen is véél te gevaarlijk, je hebt geen objectief bewijsmateriaal.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 aug 2016 12:50

Heb je de kuisvrouw er al op aangesproken? Lijkt mij toch het eerste "actiepunt"?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ch1984
Topic Starter
Berichten: 125

#8 , 16 aug 2016 23:31

Aangesproken nog niet. We wensen het contract te beeindigen omwille van vertrouwensbreuk. We gaan in een gesprek proberen in onderling overleg het contract te verbreken.. Zoniet, zullen we de opzegtermijn respecteren maar dan met strenge controle gedurende opzegtermijn(aan en afmelden bij begin en einde van werkdag)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 aug 2016 10:12

Da's ook een mogelijkheid (misschien wel de beste).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”